Hagymás burgonyasteak, sárgarépa salátával



Padmaszambava tibetiül azt jelenti: "A lótuszból született". A lótusz a Padma-családot, azaz a lótusz családot jelenti, amelybe az összes emberi lény beletartozik. A lótusz iszapos lápvidéken tenyészik, mégis makulátlanul tiszta, gyönyörű virág. Ugyanígy, bár vannak káros és sötét érzelmeink, mint például a vágyakozás; ezeknek önmagában véve tiszta bölcsesség-energiája hasonló jellegű kivirágzást tehet lehetővé. A zűrzavartól nem kell tehát megszabadulni, hanem át lehet alakítani bölcsességgé. A lótusz princípíuma ezt az átalakító hatalmat, képességet jelenti. Padmaszambava tehát a tantra szemléletmódját, az átalakítás elvét testesíti meg; ő az összes buddha átalakító képességét jelképező áldás. Ezért aztán különösképpen hatalmas és erőteljes manapság, a jelenkorban, amikor a kártékony érzelmek sokkal erősebbek, s az általános zűrzavar nagyobb, mint valaha. Azt mondják, minél nagyobb a zűrzavar és minél több a baj, a szenvedés, annál hatalmasabb Padmaszambava.
Ahogy Dilgo Khjence Rinpocse, a legnagyobb élő Dzogcsen mester mondta:
„Rengeteg hihetetlen képességekkel rendelkező mestert nevelt mind a nemes India, mind Tibet havas földje, de valamennyőjük közül Padmaszambava viseltetik a legtöbb együttérzéssel a lények iránt ebben a nehéz korszakban, s ő sugározza rájuk a legtöbb áldást. Egyik legjellemzőbb képessége, hogy azonnal képes megáldani azt, aki hozzá imádkozik, bármiért is imádkozzon, mert megvan hozzá a hatalma, hogy azonnal teljesítse a kívánságokat.”
"Ebben a sötét korban," - folytatja Dilgo Khjence Rinpocse -"mely a korok salakja", amelyben a lények állandóan el vannak merülve a három méreg, a tudatlanság, az ellenszenv és a ragaszkodás keltette szenvedésekben; amikor az öt kegyetlen érzelem jobban forrong a lelkekben, mint valaha, s amikor rettenetes szenvedéseket keltenek a betegségek, a szegénység, az éhség és az állandó háborúk, Guru Rinpocse áldásai még gyorsabban hatnak. Ő maga ígérte ugyanis, hogy ha valaki egy ily rettenetes korban imával fordul hozzá, azonnal a segítségére fog sietni áldásaival. S ezek nem csak mézesmázos szavak voltak, amelyekkel kedveskedni akart, hanem Guru Rinpocse valódi, megbízható szavai.


(Szögyal Rinpocse)



Jó, jó, tudom. Megint krumpli. De az a helyzet hogy ma szakadt a hó, a havaseső, az eső. Lehet választani, kinek melyik szimpatikus... És kimozdulni sem volt kedvem. És a krumplival szerelmi viszonyban vagyok... Minden nap meg tudom enni, örömmel.
A mai ételemet a gyorsaság és egyszerűség inspirálta. Remek könyvet találtam, és időmet ma olvasásra szántam. Az étek roppant egyszerű, ugyanakkor felveszi a versenyt - legalábbis nálam - bármelyik húsból készült steak-kel.

A hozzávalók egy személyre értendők:
3-4 kisebb burgonya,
1 nagy fej vöröshagyma,
1 gerezd fokhagyma,
só,
1 evőkanál szobahőmérsékletű vaj,
2 evőkanál mustár,
sok durvára őrölt vagy tört bors,
tört koriandermag,
tört édesköménymag,
olívaolaj.
A salátához:
1-2 sárgarépa (nagyságfüggvényben),
némi só,
pici méz,
pár csepp citromlé.

A burgonyákat hajukban megfőztem, majd lehűtőttem hidegvízfürdőben. Míg hűltek, elkészítettem a roppant egyszerű salátát: a sárgarépákat lereszeltem nagy lyukú reszelőn. Sóztam kicsit, mézet tettem rá és kevés citromlevet. Elkevertem és állni hagytam.
Majd a vajat összekevertem a mustárral. A fűszereket megtörtem mozsárban, durvára. Mikor kihűltek a krumplik, megtisztítottam őket és félbe vágtam hosszában. Alaposan megsóztam és rájuk kentem a mustáros vajat, aztán megszórtam a darabokat a borsos-korianderes-édesköményes keverékkel. Egy teflonserpenyőbe olívaolajat tettem, és a nagyobb szeletekre vágott vöröshagymát sóval pirulásig sütöttem. Mikor már puhák és szép karamellszínűek voltak, a vékony szeletekre vágott fokhagymát is picit átfuttattam az olajon. Aztán egy tányérra tettem a sült hagymákat. Még olívaolajat tettem a serpenyőbe és szépen belesorakoztattam a fél krumplikat. Piros-ropogósra sütöttem őket.
A tányéron alulra került a burgonya, a tetejére a sült hagyma. Az édeskés és megnyugtatóan sima ízű, egyszerű sárgarépasaláta remekül illett a csípős, karakteres burgonyához.
Tipp: A 90 napos diétázóknak súgom: remek fogás lehet a diátájukban. Csak a vajat hagyják ki belőle, olívaolajjal is remek.
Másik tipp: szabadtéri sütéshez is bátran ajánlom a burgonyasteak-et. Végül haramadik tipp: köretnek is felséges bármilyen natúran sült hús, vagy hal, vagy máj mellé.
Megyek olvasni... :)



Márciusban rohanta le Kína Tibetet, 59 évvel ezelőtt.

Megjegyzések

Palócprovence üzenete…
Nagyon jól néz ki!
Egyébként furcsákat csinál az oldalad...
duende üzenete…
Miket? :)
Palócprovence üzenete…
Előbb egy másik oldal töltődött be (a Te oldalad, de mint egy word dokumentum, teljesen szétfolyva) és rákattintva a bejegyzésed címére, átkerültem ide. De most már jó! És hová lett az új ruci? Megint a régi design? Bár nekem ez is tetszik :))
duende üzenete…
Á, nem igazán tetszett. Nehezen áttekinthetőnek találtam. Pedig kicsit változtattam volna, de nem találtam olyan hátteret, ami passzolt volna. Sajna.
napmátka üzenete…
Imádom az ilyen ételeket! Persze, hogy a krumplit minden nap meg lehet enni! És ez fűszeres krumpli-hagyma plusz mézes saláta kompozíciód zseniális!
Az a kisebb kép milyen szépséges herkentyűt ábrázol? Valamilyen őrlő szerkezet?
sedith üzenete…
Hiányoztál... Pedig csak két napja nem írtál...
A krumplid pedig fenséges (lehet). Mostanában én is elég gyakran készítem, ha nem ebédre, akkor vacsorára, de szinte minden nap van. Az az igazság, hoyg millióféleképpen el is lehet készíteni és számunkra megunhatatlan.

HA még érdekelnek hátterek, kutakodhatsz itt is: http://www.glitter-graphics.com/ Bal oldalon megtalálod a Backgrounds linket és ott aztán rengeteget találsz. A naplóba úgy viheted be, hogy hozzáadod Html/Javascript modult a meglévőkhöz és cím nélkül öda bemásolod a kiválasztott háttér kódját. HA esetleg ezt tudtad, akkor bocs'.
Puszi
sedith üzenete…
Bocs' a rengeteg hibáért. :-$
duende üzenete…
Köszi Napmátka, isteni volt!
Önmagában még vajjal együtt is kicsit száraz volt egyben a krumpli, de az olívás sült hagyma pótolta a krémességet, isteni volt!
Igen, egy kis borsőrlő. Már nem használom, van tekerősöm, de nagyon szeretem, annyira helyes. Anyóskától kaptam még régen.
duende üzenete…
Szia Edit! Aranyos vagy, nagyon szépen köszönöm! Meg fogom nézni, hátha találok valami hozzámillőbbet. :)
Láttam ám a göngyölt husidat, nagyon jól néz ki. Imádom az ilyen tekercseket. De majd húsvét után. :))
És így igaz, a krumpli variálhatósága határtalan! :) Ezért is szeretem, no meg az ízéért, persze!
duende üzenete…
Váóóó! Most nézem! Ezen rengeteg van, köszi szépen!!! :))
ZinczyKa üzenete…
MInden rendben Duende? Remélem nem az influenza :)
KataKonyha üzenete…
Kiolvastad?:))
duende üzenete…
Nem, ZinciKa. Csak kicsit lazítok mostanában.
duende üzenete…
Mit, Kata?