2010. október 9., szombat

Tökmagos-fűszeres rozsos kenyér



A szerelembe - mondják - belehal, aki él.

De úgy kell a boldogság, mint egy falat kenyér.

(József Attila)





Ez a kenyér is a dagasztás nélküli kenyér módszerével készült. És persze kipróbáltam a remek új öntöttvas sütőedényemet. Kenyérformának is tökéletesen bevált, amint a képen látszik is.
Ez a rozsos kenyér az egyik kedvencem. Nagyon jó íze van, ezért is kerül fel a blogra. Rozsos, ugyanakkor könnyű, nem ragacsos. Finom.

Hozzávalók:
2 csésze* fehér kenyérliszt,
2 csésze* teljes kiőrlésű rozsliszt,
kb. 2 csapott teáskanál só,
2 csapott teáskanál szárított élesztő,
1 evőkanál méz,
3 evőkanál tökmag,
2 evőkanál lenmag,
1/2 csapott mokkáskanál egész köménymag,
1/2 mokkáskanál koriandermag,
4-5 szem édesköménymag,
2 csésze* kézmeleg víz.

* (1 csésze = 2,5 dl)
Egy nagy tálba tettem liszteket, a sót, élesztőt, a tökmagot, lenmagot és a mozsárban teljesen porított fűszereket és az egészet alaposan összekevertem. (Én úgy szoktam ellenőrizni hogy menynire sós lesz a kenyér, hogy megkóstolom a száraz, sóval elkevert lisztet. Tökéletesen lehet érezni. Ha sótlan lenne, lehet még pótolni.) A mézet feloldottam a langyos vízben és hozzákevertem a liszthez. A lényeg az, hogy ne legyen folyós a tészta, hanem csak anyni víz kell hozzá, hogy éppen pont összeállítsa a lisztet tésztává.
Tiszta nylonzacskóval letakartam és hagytam kelni 3 órát. Hamar kel, mert a langyos víz és a méz meggyorsítja a folyamatot.




Amikor megkelt minimum duplájára, lisztezett munkalapon kicsit áthajtogattam és letakartam, hagytam még 1/2 órát kelni. Közben a sütőt begyújtottam és a sütőtálat is betettem. Fél óra elteltével kivettem a forró tálat, beliszteztem alaposan, aztán az újra átformázott kenyértésztát beletettem. Azonnal menta forró sütőbe. Tíz percig teljes nagy lángon sütöttem, aztán kissé mérsékeltem a hőfokot. Körülbelül 45-50 perc sülés kell neki.

10 megjegyzés:

Tücsök Bogár írta...

Jajjj ! De irigylem a kenyeret is és a képet is :))) !

duende írta...

Tücsök Bogár: süsd meg. :) Hiszen olyan ügyes vagy, láttam áma gyönyörűséges mindenféle muffinokat nálad! :)

Latsia írta...

Gyönyörű, gusztusos kenyérke! A kép meg tényleg csodaszép!:-)

Ildinyó írta...

Nagyon guszta! :)

chriesi írta...

Gyönyörű a kenyér!

Ms. Poppy írta...

Ez a nagybetűs KENYÉR!:) DNK- ből még nem próbáltam rozsosat készíteni, kicsit féltem tőle, hogy egy tömör valamit kapok, amit ha megenni nem is, embert ölni biztos lehet vele.:D
A tiédnek viszont nagyon szép a bélzete. A megfelelő arányokon múlik ez is, igaz? Jó, hogy te már kikísérletezted, így bátran ugrok majd neki.:)

Moha írta...

Nagyon szép lett! A csésze úgy értendő, hogy egy csésze= 2,5 dl, vagy a 2 csésze ennyi?
A sütőedény is csoda jó, honnan van?

Thrini írta...

Nagyon guszta!
Én még mindig nem próbáltam ki a DNK-t. Mindig olyankor jut eszembe, ha valaki posztolja.

Wise Lady írta...

Csodás az edényed és a kenyér is !

duende írta...

Lányok, nagyon szépen köszönöm! :)


Moha: köszi hogy szóltál, javítom is mindjárt: 1 csésze = 2,5 dl-rel. Tehát a 2 csésze az 5 dl.
A bolhapiacról! :)
Francia öntöttvas edény és még vettem 2 darab egyszemélyest is!


Ms. Poppy: fele-fele arányban nagyon jó tud lenni. És a méz és a fűszerek irtó jó ízt adnak neki! :)


Thrini: én egyszer kipróbáltam - azóta úgy maradtam. Csak nyáron a 40 fokban nem sütöttem, de gyakorlatilag hónapok óta nem vettem bolti kenyeret. Szenzációs finom és nagyon egyszerű!