2012. augusztus 30., csütörtök

Újra itthon

Az Úr hat nap alatt megteremtette a világot.
Aztán a hetedik napon megpihent,
megivott két liter bogácsi bort,
s onnantól kezdve kezdte rózsaszínben
látni mindazt, amit megteremtett.

Akarja Ön is rózsaszínben látni a világot?
Keresse Csáter Apót,
a mennyország beszállítóját!

(az egyik falfelirat Csáter Apó pincéjében, Bogácson)

Lassan egy hónapja nem írtam. Több okból is. Meleg is volt, így főzni sem nagyon főztem az elmúlt hónapban. Meg a lelkesedésem is kissé alábbhagyott és nyaralni is voltunk. Különösebb kulináris élményekben nem volt részem a nyaralás alatt, bár azt hiszem, megtaláltuk Magyarország legjobb strandos lángosát: Bogácson sütik a fürdőben, a Bükkalja vendéglőben. Ami egy szocreál, hetvenes évekből ittmaradt szörnyűség, de a lángos, na az isteni! Egy cserépfalui tanítónéni sütötte, nyáridényben ott dolgozik, a mi nagy szerencsénkre.:) És olyan babgulyást ettem, hogy csak na. Ahogy egyik sógorom szokta mondani: hibbbbátlan! (A pacalperkelt is isteni volt, a zúzapörkölt is, a halászlé is és a birkagulyás is.)
És nagyon finom borokat kóstoltunk.

A Strandfürdőben laktunk. Remek volt a múltheti 36 fokos kánikulában. Igazán kiélvezhettem a nyár utolsó, teljes erővel égető napjait.
Megállapítottuk, hogy nagyon jól döntöttünk hogy nem a faluban foglaltunk szállást (bár rengeteg kiadó ház van és nagyon szépek), hanem a fürdőben. Sok előnnyel járt. Mi benntlakók már hajnali 6-tól úszkálhattunk, míg a kintiek csak reggel 9-től, ekkor nyitott a fürdő. És este 8-kor zárt, de nekünk csak 10-kor, sőt hétvégén szombat-vasárnap éjfélig lehetett élvezni a vizet. Rengeteget úsztam (még most is izomlázam van), olvastam, sétáltunk, és nagyon jókat aludtam. Nem kellett elringatni este. A nap, a víz, a sok mozgás megtette hatását: este 11-kor már általában mélyen aludtam. Én, aki egyébként éjszakai bagoly vagyok... Hajnalban viszont már úsztam köreimet, mert hát vizimanó leszármazott is valék.

Ezen előnyökön túl, csak amit italon megspóroltunk, az is nagyon jelentős összeg volt, mert csak felszaladtunk az apartmanba és kivettük a hűtőből a hideg sört, fröccsöt vagy pl. én rendszeresen lefőztem egy nagy adag jó citromos teát, s aztán behűtve, csörgő jégkockákkal élveztem a hideg páragyöngyös pohár italt, s néztem az alant zajló legstrandosabb strandéletet. Egyébként Sába királynőjeként éreztem magam, akinek hatalmas fás, szép kertje van, több úszómedencével... :) Volt hogy hajnalban egyedül meditáltam a frissen feltöltött, kristálytiszta bogácsi gyógyvizes medencében.
Tehát nem kellett minden reggel hűtőtáskástul-strandcuccostul bezarándokolni a fürdőbe. Egyszer főztem csak, mert nagyon meleg volt: sütöttem le csibecombot és májat, az hidegen paprikával, paradicsommal is kitűnő volt.
A szállás árában egyébként benne volt a korlátlan fürdőhasználat is, szóval nagyon megérte ott lakni. Vannak faházak is, van kemping is (még egy Bentley is parkolt ott), vannak az un. jurta házak és jurta apartmanok is, mi pedig a kolbászsor fölött laktunk. Minden extraközel volt így, nagyon bírtam.

Az igazi rekkenő kánikula miatt ki sem nagyon mozdultunk a strand területéről. A faluban sétáltunk estefelé, meg én kora reggel többször. Nagyon szép régi temploma van Bogácsnak, s maga a falu is nagyon szép, hangulatos. És nagy nyüzsi van nyáron, olyan mintha Hévizen jártunk volna, csak kisebb maga a település.
Egyszer átrándultunk Egerbe is, de egy délelőttöt bírtunk elviselni abban a forróságban, úgyhogy sokat nem nézelődtünk, pedig gyönyörű a város.

Megnéztük a bogácsi kaptárkövet is az erdőben, meg a 450 éves Szent Mártonnak ajánlott tölgyfát is. Jártunk Cserépfaluban is, meg eltévedtünk a Bükkben egyszer. No és megnéztük Mezőkövesdet is, az ott található Matyómúzeumot is. Csodálatos népviseleteket, hímzéseket láttunk, kár lett volna kihagyni. Sok stílus létezik e földön, rokokó, barokk, stb... engem mégis a népművészet bűvöl el a leginkább, nem tehetek róla. Be is lelkesedtem a gyönyörű matyó hímzéseket látva és elhatároztam, hogy újra nekiállok hímezni. Régen nagyon szerettem, rengeteget csináltam. Volt több fehér kalocsaival szinte teljesen kihímzett blúzom is, amiket én magam hímeztem is, varrtam is.

Csáter Apó pincéjét is meglátogattuk a pincesoron. Fantasztikus borai vannak. A pince eltéveszthetetlen, nagy betűkkel, nagy táblán van kiírva. No és mellette egy kisebb tábla is kint van: Borárus tér, végállomás. :))
Sok bort kóstoltunk ott, végül háromból hoztunk haza, amik a legjobban ízlettek. Egyébként mind nagyon finom volt. No és rettentően pajzán. :)

A pince mellett van a magyar nemzet színészeinek ligete, érdemes azt is megnézni. És a pince előtt van egy kis diófaliget, három fával. Az egyik Márai Sándoré, a másik Krúdyé, a harmadik pedig Hamvas Béláé. Mert Csáter Apó szerint ők értettek igazán a magyar borokhoz.

Nagyon jó nyaralás volt. Visszamennék. Bármikor.
De addig is. Töltök majd estefelé magamnak egy jó pohár  bogácsi merlót, s elolvasom mellé újra Hamvas remekművét, A bor filozófiáját. S elábrándozom arról, milyen gyönyörű helyek is vannak e kis országban, milyen finom ételek, csodálatos borok, s kedves emberek.

dióhéj írta...

ó nahát, imádom Bogácsot, a templom pedig valóban régi, román stílusú, a lángosos néni is, igen igen ige, jajj, irigyellek :)

duende írta...

:)) Sajnos a falusi sétáimra rendszeresen elfelejtettem elvinni a fényképezőgépemet...
Ugye, ugye? :) Csodás kis hely!

Bokor Boglárka írta...

Egyszer diákkoromban voltam kórussal egy hétig, hajj de jó volt! Kellemes volt az írásod és képeid alapján visszaidézni. Köszönöm.

margoo írta...

Rázkódok a nevetéstől, annyi vidámság van a bejegyzésedben! :))
Ezek a borok meg! Csáter Apó óriási csávó lehet! :))

duende írta...

Hát Margoo, tök jópofa feliratok vannak a pincéjében, annyi biztos. Egyébként újságíró volt anno, most már nyugdíjas. :)

Szemi írta...

Szuper lehetett a nyaralásotok! Az jó, hogy tudtál pihenni.. és hát finom lángost és bort is kóstoltál. :)

duende írta...

Szemi, jó volt bizony... :)

Barbi konyhája írta...

Igazán királyi helyen voltatok! Azt hiszem utánanézek jobban, mert én is nagyon élvezném, hogy nem kell cuccolni négyünknek a strandra, hanem csak lesétálunk és, ha bármi kell, ott van a strandon a házban! :)) Szuper!
A boros pincéknél a "Végállomás" felirat nagyon jópofa lehetett, a boros címkéken is behaltam! :))
Örülök, hogy jól telt a nyarad és sokat pihentél!!! :)

duende írta...

Barbi, csak ajánlani tudom, gyerekekkel meg méginkább! A "B" épület a jobb ahol mi is laktunk, mert annak az erkélyei keletiek, és fasor is van előtte, szóval egész délelőtt 10-ig árnyékos és délután 2 után megint. És a játszótér pont előttünk volt, cirka 50 méterre. Mondjuk nálunk az erkély fontos volt, mert dohányzunk. Az apartmanok nagyok és tágasak. A faházak is szuperek (még olcsóbbak is), ha nem akartok ételszagot érezni egész nap, minket nem zavart egyébként. És a jurta apartmanok is jók, csak azok kissé kijjebb vannak, a strand szélén, és azok tényleg csendes helyen vannak. Viszont minden jóval messzebb is van.
De nagyon szuper kis strand, két gyerekmedence is van, meg az úszósnak is van 80 cm-es része. Szóval kajaszag ideoda, szerintem a B épület a nyerő. :)
Bogács is nagyon szép kis falu, több étterem is van, meg éjjeli dizsi minden nap a pincesoron. És hát ha nincs rekkenő kánikula, a környék gyönyörű, látnivaló temérdek, lehet kirándulni. :)

Zsóka írta...

Majdnem irigykedem.Nekem a pihenés ezután kezdődik. Nagyon jó olvasni az írások, és a képek csoda szépek.

duende írta...

Zsóka, köszönöm! És Neked pedig éljenéljen, itt a jól megérdemelt pihenés! Érezd nagyon jól magad! :)

Mézeskalács írta...

Komolyan nem hiszem el!!!! Kirándultatok nálunk a faluban, itt laktatok tőlünk 4 km-re, megcsodáltad a szülővárosomat és minden bizonnyal láttad a Matyó múzeumban a dédimamám fényképét, és a kolleganőm sütötte neked a lángost:)))))))) Milyen kicsi a világ:) Furi belegondolni, hogy akár még el is sétálhattunk egymás mellett Cserépfaluban:)Milyen jó lett volna tudni, hogy Te vagy!:)

Kedves Mézeskalács!

:))) Nem semmi, tényleg! :) Gyönyörű vidéken laksz, az egyszer biztos, maradtam volna még vagy 2 hetet... :)
Biztosan láttam a dédimamádat, mert tényleg alaposan megnéztünk mindent a kiállításon, lenyűgöző volt. És volt egy hölgy, akinek a déd-és nagyszülei is mezőkövesdiek voltak, ő még emlékezett sok mindenre, úgyhogy komoly tárlatvezetést is kaptunk. :)
Kolléganődet puszilom és így utólag is nagyon köszönjük az isteni finom lángosokat! :)