2009. április 15., szerda

Csirkemájnyárs házisonkába göngyölve


Bármid van, amire azt mondod, enyém, ne feledd hozzágondolni: kölcsön kaptam. Mert mindenedet az élettől kaptad, s mindenedet vissza is kell adnod.

(Gárdonyi Géza)


Ezt az ételt a böjt alatt készítettem, méghozzá ha jól rémlik a póréhagymás burgonyához. Én magában ettem akkor, a nyársakat a páromnak sütöttem mellé.
Valójában nagyon egyszerű, de igen finom és mutatós. Imádom a pálcikán sülteket. Azért is teszem fel most, mert már vannak a piacon finom friss zöldek: saláta, retek, újhagyma. És ez az egyszerű kis rablónyárs megkoronázhat egy friss tavaszi salátát is akár.

Hozzávalók:
csirkemáj,
majoránna,
őrölt bors,
házisonka,
só,
olaj.

A májakat fűszereztem és olajoztam, majd sonkaszeletekbe burkoltam. Kevés olajon teflonserpenyőben körbesütöttem. Ha van maradék főtt sonkánk, nyugodtan kockázhatjuk, és akkor felváltva húzzuk fel a nyársra a csirkemájjal, mert a máj pillanatok alatt átsül. A főtt sonka pedig finom ropogós kérget kap - isteni maradékfelhasználásként ez az étel.
Ha nagyobb adagot készítünk, sütőben is megsüthetjük. (Ha maradék sonkával kerül a sütőbe, akkor a májakat kicsit süssük elő, és a sütőben épp csak pirítsuk meg a nyársakat.)

2009. április 14., kedd

Tavaszi tojásos saláta


Rácsodálkozni.
Nap, mint nap
- egy retek piros színére
mint csodára,
harsogó roppanós lédússágára,
ízének csípős és erőteljes fanyarságára,
a pittypang sárgaözönére
hogy majd' a szemem vakítja,
ó, de elébb,
elébb
még meg is csiklandozza huncut kis szirmaival azt.

(d.)



Semmi extra, csak tavasz a tányéron. De épp ezért jó. Ajánlom húsvét utánra is, ha maradna főt tojás készleten, tökéletesen hasznosítható ebben az egyszerű salátában.

Hozzávalók 4 főre:
az öntethez:
1,5 dl kefír vagy joghurt vagy kultúra (író, vagyis vajkultúra),
1 teáskanál mustár,
só,
pici méz,
őrölt bors,
aprított petrezselyemzöld,
1 mokkáskanál valamilyen finom salátaecet,
1 teáskanál olívaolaj,
1 mokkáskanál tökmagolaj.
A salátába:
1 nagy fej saláta leveleire szedve és kisebb darabokra tépkedve,
8-10 retek gerezdekre vágva,
1 csokor újhagyma zöldjével együtt,
4-5 főtt tojás kockákra vágva (vagy csak tálalásnál a saláta tetejére téve gerezdekben),
opcionálisan: medvehagyma levelek aprítva.

Az öntetet szép simára keverjük. A hozzávalókat egy tálba tesszük, és alaposan átforgatjuk az öntettel. Azonnal tálaljuk és fogyasztjuk. Rozskenyérpirítóssal fenséges. Eccerű. Fincsi...
Tökéletes előételnek is, köretnek is, de önálló fogásnak is pl. vacsira.

Variációk húsvéti maradékokra



Ami igazán számít, az az intuíció.


(Albert Einstein)



Nem könnyű precízen megsaccolni az étel mennyiségét - főleg ha három napos ünnepről van szó, plussz vendégjárásról. Ezért általában mindig van egy kis maradék. Legalábbis nálam, mert nem szeretem, ha a vendégeim éhen maradnak. Inkább több legyen, mint kevés.
Viszont ha az ember kétszer-háromszor evett már valamiből, negyedszerre már nem igen kívánja ugyanazt, ugyanúgy megenni. Ezért íme néhány ötlet a maradékok felhasználására.


Kalácsmaradék

Maradék kalács túróval:

2-3 dl tej, vaníliás cukor, 25 dkg tehéntúró, 2 dl tejföl, 1 citrom reszelt héja, vegyes vagy almakompót, kalács.
A felforralt tejben elkeverjük a vaníliás cukrot, és felitatjuk a kalácsszeletekkel. A túrót kikeverjük cukorral, tejföllel, citrom héjával, aztán egy tűzűlló tálba rétegezzük a túrókrémet és a tejes kalácsszeleteket, valamint a kompótot. Tíz percre forró sütőbe tesszük. Hidegen is nagyon finom., akár desszertnek, akár önálló vacsorának vagy reggelinek. (Planétás)

Tudom hogy a mákos gubát általában kifliből készítik, de szerintem maradék kalácsból is finom. Hozzávalói: maradék kalács (8 kiflinek megfelelően), 6 dl tej, 3 dkg vaj, vaníliás cukor, 15 dkg darált mák, reszelt citromhéj, 5 dkg porcukor (mert a kalács édesebb mint a sima kifli), 3 evőkanál méz.
A kalácsot kisebb darabokra vágjuk, a tejet a vajjal, vaníliás cukorrral felforraljuk, ráöntjük a szikkadt kalácsra, hagyjuk hogy feligya a tejet. A darált mákot a porcukorral és a reszelt citromhéjjal elkeverjük. A mákos keveréket a kalácsdarabokra szórjuk, kicsit rázogatjuk az edényt, hogy a mákos keverékből minden darabra jusson, aztán tűzálló tálba tesszük, mézzel meglocsoljuk, és forró sütőben enyhén átsütjük - forrón tálaljuk.

Készíthetünk belőle csócsamócsát is, ITT találod a link alatt.
Vagy angol kenyérpudingot.
Vagy ilyesmit csak pl. tejszínhabos-gyömölcsös tejberizst töltünk bele középre.
De a máglyarakás is jó ötlet.

Sonkamaradék


Sonkás kocka: Kifőzünk kockatésztát, a sonkát közben finomra, kicsi darabokra vágjuk. Tejfölt elkeverünk 1 vagy 2 tojássárgájával (mennyiségtől függően), borssal és a habbá vert tojásfehérjével. zzuk is ha szükséges. Mindezt óvatosan összekeverjük a tésztával, és egy kiolajozott tűzálló tálba terítjük. Sütőben szép piros-ropogósra sütjük, kockákat vágunk belőle, úgy tálaljuk. (Planétás)

Sajtos-túrós-sonkás rétes hozzávalói: 1 csomag mirelit vajastészta vagy rétestészta, 15 dkg tehéntúró, 20 dkg krémsajt, só, őrölt bors, 40 dkg parajlevél, 10 dkg kemény sajt, 10 dkg sonka.
A tehéntúrót összekeverjük a krémsajttal, sóval, borssal, henger alakúra formázzuk és hűtőbe tesszük. A parajleveleket megtisztítjuk és épp csak leforrázuk, majd lehűtjük. A vajas tésztát 2 mm-eresre nyújtjuk egyszer, majd elfordítva kétszer hajtogatjuk és fél órára hűtőbe tesszük.
A parajleveleket jól lecsepegtetjük, és szorosan bevonjuk vele a túrós-sajtos hengert. Ezt betekerjük a vékonyra szeletelt kemény sajttal, ezt pedig vékony sonkaszeletekkel (vagy darált sonkával) borítjuk be. A vajas tésztát 4 mm vastag téglalapra nyújtjuk, és az egyik szélétől 2 cm-re ráhelyezzük a tölteléket. Megkenjük a kimaradt tésztacsíkot tojással és ráhajtjuk a tészta nagyobbik, maradék felét. Ami kimarad tészta, azt derejevágóval levágjuk, és csíkokat szelünk belőle. A tétest kiolajozott tepsibe tesszük, megkenjük tojással, és a tésztacsíkokkal díszítjük, ismét megkenjük tojással. Előmelegített sütőben megsütjük. Felszeletelve tálaljuk, kiváló sörkorcsoja. (Planétás)

Sonkával töltött burgonyás gombóc tormás mártással

Sonkás töltött kifli: A főtt sonkát ledaráljuk, elkeverjük ugyanennyi reszelt olvadós sajttal, kevés tejföllel, pici vajjal, fűszerezzük őrölt borssal. Jó krémes legyen, de ne folyós. Félbevágott és a közepétől megszabadított kiflikbe töltjük, két végüket reszelt sajtba mártjuk és forró sütőbe 5-10 perc alatt piros-ropogósra sütjük. Vigyázat: isteni finom, abbahagyhatatlan. A töltött kifli így néz ki. Maradék szikkadtabb kenyérre is kenhetjük, szendvicskrémnek - amit ugyanígy, sajttal megszórva finom ropogósra sütünk.

A darabokra vágott főtt sonkát vegyíthetjük főtt burgonyával, zöldségfélékkel. A hozzávalókat tartármártással összekeverve kitűnő hideg salátát kapunk.

Elhasználhatjuk a főtt sonkát még pizzára téve, pirogba töltve, vagy vajastésztába rejtve.

A
sonkadarabokat tölthetjük túróval együtt palacsintába, bepanírozhatjuk, szép piros-ropogósra kisüthetjük és tormás mártással tálalhatjuk.

No és a ham and eggs az örök klásszikus...
És úgy jártam, hogy a kimért tej maradéka sűrű, igaz aludttejjé vált a hűtömben. Erről jutott eszembe, hogy prószatésztába is vághatunk sonkadarabkákat és így süthetjük meg. Vagy süthetünk sima prószát, a közepére halmozva sonkát, tojáskarikákat, tejfölös tormakrémet, aztán begöngyölhetjük.




Főtt tojás maradék

Készíthetünk belőle bármivel ízesített töltött tojást. A tojásokat félbevágjuk, a sárgákat kivesszük egy tálba. Villával összetörjük, vajat és tejfölt adunk hozzá egy keveset a krémes állagért. Ízesíthetjük olajos hallal, kaviárral, füstölt lazaccal, márványsajttal-dióval, májkrémmel, darált sonkával. Vagy hagyhatjuk csak natúran-krémesen. A töltött tojás felszolgálható így hidegen is, vagy vajjal kikent tűzálló tálba sorakoztatva megsüthető meleg ételnek is.

Meleg, brokkolis töltött tojás: 40 dkg megtísztított brokkoli, só, 5 dkg vaj, 4 tojás, 2-3 evőkanál tejföl, darált főtt sonka, őrölt bors, parmezán, 10 dkg trappista sajt, 2 csapott evőkanál liszt, 4 dl tej.
A tojásokat félbevágjuk és vajjal-tejföllel-darált sonkával-őrölt borssal elkeverjük a sárgákat, majd visszatöltjük. Készítünk egy vajas-tejes mártást, vagyis besamel-mártást, amit reszelt parmezzánnal ízesítünk. Ezt öntjük a tojásokra, tetejüket megszórjuk valamilyen olvadós sajttal. Sütöben a sajt pirulásáig sütjük. Közben a brokkolit sós vízben puhára főzzük. A tojásokat a brokkolikörettel tálaljuk.

Egyszerű töltött tojás melegen: A félbevágott keménytojásokból eltávolítjuk a sárgákat egy tálba. Összedolgozzuk kevés vízbe áztatott majd kinyomkodott zsemlével, jó sok aprított petrezselyemzölddel, sóval, frissen őrölt borssal. Visszatöltjük a tojásokba a keveréket, és kivajazott jénaiba sorakoztatjuk őket. Tejföllel meglocsoljuk, zsemlemorzsával meghintjük és szép pirosra sütjük. Fejes salátával tálaljuk. Apróra vágott sonkadarabkákkal is dúsíthatjuk.

A
tojáspörkölt is nagyon finom, galuskával, fejes salátával.
Vagy készíthetünk
zöldfűszeres tojásragut is petrezselyemmel, snidlinggel, kaporral: A keménytojásokat hat gerezdre vágjuk. Vajból és lisztből világos rántást készítünk, felöntjük csontlével vagy vízzel (adjuk ekkor hozzá kevés ételízesítőt), forraljuk pár percig, aztán adjuk hozzá az aprított zöldfűszereket. Ízesítsük citromlével, pici cukorral, val, borssal, végül a tűzről levéve keverjünk hozzá egy tojássárgájával elkevert tejszínt. Azonnal, forrón öntsük le a tojásgerezdeket a mártással. Hajában sült vagy főtt burgonyával és fejes salátával tálaljuk.

A rakott krumpli is kiváló étel a főtt tojások elhasználására. Lásd ITT.
A kaszinótojás is egy klasszikus és nagyon egyszerű elkészíteni.

És még mindig van medvehagyma, íme egy tojáskrém ezzel a tavaszi zölddel.
De a tepertőkrémbe is sok tojás kell.

Nos, így hirtelen ennyi ötletem volt... A variációk száma azonban végtelen, de talán elindítottam a fantáziát, és akinek van maradéka, talál egy-két jó tippet itt.
Kellemes főzöcskézést! :)

2009. április 13., hétfő

Ananászjégkrém


Guénonnak volt egy nagyon érdekes felvetése a szellemet illetően, a Káin-Ábel problematikából kiindulva. Értelmezése szerint Ábel a nomád életformát jelenti, Káin pedig a földműves életformát, a letelepedett ember életformáját, kultúráját és szellemiségét. A bibliai motívumot, amikoris Káin megöli Ábelt, Guénon úgy értelmezi, hogy itt voltaképpen az emberiség szellemtörténetének arra az eseményére történik utalás, amikor a földműves kultúra teljesen fölébe kerekedett a nomád életformának, a nomád kultúrának és szellemiségnek. Guénon szerint a modern ember egész tragédiája arra vezethető vissza, amit a Bibliában ez a testvérgyilkosság fejez ki, nevezetesen, hogy a történelem egy szakaszában teljesen kipusztították a nomád kultúrát és életformát, megszüntették a nomád létezés lehetőségét. Az emberiség számára egyeduralkodóvá vált a földműves, illetve később a városi létforma — maga a városi lét nem más, mint a földműves lét továbbfejlődött, illetve bizonyos értelemben továbbkorcsosult változata, ami szükségképpen torkollik végül a falanszterbe, mint legszélsőségesebb megjelenési formájába. Mi is ezeknek a letelepedett — földműves, majd később városi — kultúráknak a lényege? Ennek a megértéséhez érdemes feleleveníteni a Bibliából annak motívumát, hogy miért is ölte meg Káin Ábelt. A történet úgy szól, hogy mind a ketten bemutatták az Istennek szóló áldozatukat, és Istennek jobban tetszett Ábel áldozata, pozitívabban viszonyult ehhez, amit aztán Káin nem tudott elviselni. Érdemes ezen egy kicsit elgondolkozni, hogy vajon miért tetszett Istennek jobban Ábel áldozata? Van, aki szerint azért, mert ez a zsidó Isten vérszomjas Isten volt, és jobban tetszett neki az állatáldozat. Én azonban nem hiszem, hogy erről volna szó. Sokkal valószínűbb, hogy a nomád életforma, a nomád kultúra, a nomád szellemiség volt az, ami jobban tetszett Istennek. Amikor az emberekben a nomád életformához tartozó szellem tudott létezni és megvalósulni, kultúrájuk eredendően istenközelibb volt, mint a földműves és még inkább, mint a későbbi városi kultúra szellemisége. Amikor azt mondjuk, hogy mi az otthontalanságot választjuk — már aki ezt választja, tehát aki buddhista lesz —, valójában azt akarjuk mondani, hogy bizonyos értelemben rokonságot vállalunk ezzel. Hogy nincs otthonunk, az erre a nomád létformára utal vissza. Nincs semmi olyasmi, amihez kötődnénk, vagy tapadnánk, nincs olyasmi, ami biztonságot jelentene a számunkra. Lehet ugyan, hogy most éppen van valami a tulajdonomban — van egy kis pénz a zsebemben, van egy házunk, vagy esetleg egy autónk—, de nincs a tudatomban az, hogy ez az enyém, nem gondolok ilyen módon ezekre a dolgokra. Nincs a tudatomban egy olyasfajta bizonyosság, hogy ezek a dolgok holnap is itt lesznek és holnap is az enyém lesz. Meg kell tanulnunk tehát egy olyan attitűddel, egy olyan szellemi nyitottsággal belépni a világba, mint ami a vándort jellemzi. Meg kell tanulnunk ismét teljesen nyitottnak lenni az élettel szemben és feladni azt, ami strukturálisan hordozhatna bennünket: a házunkat, a stabil társadalmi kapcsolatainkat, azt, hogy tudjuk, kire számíthatunk és hogy mindig ugyanazokkal az emberekkel és mindig ugyanúgy vagyunk kapcsolatban. S talán ami a legfontosabb: meg kell tanulnunk feladni a saját ideológiáinkat is, az ideológiai biztonságunkat; azt, hogy valamit gondolunk és akkor tudjuk, hogy ez a helyes: le kell tudnunk mondani arról, hogy egy rendszeren keresztül szemléljük a világot. Ehelyett meg kell nyitnunk a szellemünket és meg kell tanulnunk elfogadni az életet, ahogy jön. Ezt jelenti tehát a buddhizmusban az otthontalanságba vonulás, és ha valaki ezt komolyan veszi, akkor közel kerül ehhez a nomád attitűdhöz. A legnagyobb probléma tulajdonképpen nem is a bírvággyal van, hiszen a nomáddal is előfordul, hogy lelövi a másikat, mert megtetszik neki a szép nyeregtáskája, és ennek az oka ott is a birtoklási vágy. Annak kulcsa, hogy miért is rontotta meg a telepes társadalom a tudatot, nem ebben rejlik. A kulcs ott van, hogy a telepes életforma olyan struktúrákat hozott létre, amelyek mintegy a tapadás alapjaivá válhattak. Telerakta a világot olyan dolgokkal, amelyekhez a tudat hozzá tud tapadni, és amelyeket azután nem mer többé elengedni. És ezzel megakasztja az életet, ketrecekbe, sablonokba és sémákba kényszeríti azt, és az élet ezekben a sablonokban szenved. Hamvas Béla gyakran fogalmaz úgy, hogy elhagyatottság van: hogy nyilvánvaló Isten létezése, aki azonban mégsincs jelen a létben, tehát mintegy elhagyta azt. Én azt hiszem, hogy Isten valójában jelen van a létben, mindenütt ott van és áthatja annak minden porcikáját, be van azonban falazva e ketrecekbe: azokba a sémákba, rendszerekbe, szokásokba, falakba, ideológiákba és intézményekbe, amelyeket mi magunk építettünk. Ebbe van befalazva, és a saját struktúráinktól nem tud megmozdulni. Hogy meg tudjon mozdulni, tehát hogy az Istennel ismét közvetlen kapcsolatba tudjunk kerülni, annak az egyik feltétele, hogy fel tudjuk oldani ezeket a struktúrákat, tehát bizonyos értelemben ismét otthontalanokká, nomádokká tudjunk válni.
(Dr. Pressing Lajos: Ünnep)

A rókáknak odújuk van, az ég madarainak fészkük, de az Emberfiának nincs hová lehajtsa a fejét.
(Jézus mester - Lukács könyve)





Akartam sütni valami "komolyabb" sütit a kókuszgolyók mellé még. De aztán úgy döntöttem, hogy így húsvét 3. napjára - és ráadásul vacsorára - már nem kíván annyit enni az ember. (A vendégeim pedig majd csak estére jönnek.) És egy fagylalt vagy jégkrém igazán könnyű és üdítő befejezése ennek a majdnem nyáriasan meleg Tavaszünnepnek.

Hozzávalók:
1 tojásfehérje,
4 dl tejszín,
1 darabolt ananászkonzerv,
ízlés szerint porcukor.

Az ananászdarabok majdnem összesét egészen kis darabokra vágtam - csak egy keveset hagytam a díszítéshez. A tojásfehérjét az ananász levével és porcukorral jó krémesre vertem habverővel. A tejszínt is jó kemény habbá alakítottam még egy kevés porcukorral. A kettőt óvatosan összekevertem úgy, hogy az egészen apróra vágott ananászdarabkákat is hozzátettem. Egy nagyobb, fedeles dobozba simítottam az egészet és hűtőbe tettem. Még ha egyszer sem keverjük át hűlés közben, akkor is finom habosra, könnyűre fagy meg.
Ha lenne már citromfüvem (de még csak most bújik), azzal díszíteném a kelyheket.
Ez a mennyiség egyébként 6-7 főre elegendő.