2009. március 23., hétfő

Ricottagolyók



A félelmet nem lehet elsöpörni anélkül, hogy megértenénk, hogy bele ne pillantnánk az idő természetébe, amely gondolatokat és szavakat jelent. Ennek kapcsán felmerül a kérdés: létezik-e gondolat szavak nélkül, vagyis lehet-e gondolkodni úgy, hogy kihagyjuk az emlékezetet?

Az elmével kapcsolatban sohasem szabad megfeledkezni a félelemről. Ennek megismeréséhez azonban energiára van szükség. Az eneregiát nem lehet táplálékból nyerni, mivel az étkezés csak fizikai szükséglet. Az én értelmezésem szerinti látáshoz hatalmas energiákra van szükség. Az összes energiát elpazaroljuk, mikor küzdünk a szavakkal, mikor ellenállunk és elutasítunk, mikor kialakult vélemények gátolják a tisztánlátást. az észlelés számára tehát, amely ez esetben nem más, mit a látás, újabb kaput nyithatunk meg.

(Jiddu Krishnamurti: Az élet könyve)




A múltkori spenótos galuskához ricotta túrót vettem, 1/2 kg volt egy csomagban. Csak a felét használtam el. Nem igazán tudtam mit kezdjek a maradékkal, mert a ricotta nem egészen olyan, mint a mi hagyományos túrónk. Például nem igazán olvad. Annyit tudtam meg róla, hogy ez savótúró. Ízre nagyon finom egyébként, de a hagyományos túrós tésztákhoz inkább a másik fajtát ajánlom. Ezt viszont mondjuk pogácsákba el tudom képzelni. Sütni nem akartam most, ezért ezek a helyes kis golyóbisok készültek belőle. Hidegtálakra, vendégváró falatkáknak nagyon finomak és látványosak.

Hozzávalók:
1/2 kg ricotta túró,
1 teáskanálnyi só,
újhagyma zöldje,
5 dkg füstölt sajt (Karaván),
10 dkg trappista sajt,
1 evőkanál tejföl.

A ricottát sóztam és a tejföllel jól fölmelegítettem egy lábosban, míg kicsit lágyulni látszott, aztán hozzákevertem a reszelt sajtokat is, míg felolvadtak. Azért tettem bele hagyományos sajtot is, hogy formázható legyen a ricotta, ne essen szét. Mikor a massza teljesen lágy volt, belekevertem apróra vágott újhagymazöldet. Hagytam kicsit hűlni - azbesztkezem nincs -, aztán golyókat formáztam belőle egy tálcára. Mikor kihűltek egy légmentesen zárható dobozba tettem a golyókat. Fűszerezni természetesen tetszés és ízlés szerint lehet, ki mit szeret. Kapor, petrezselyemzöld, medvehagyma (most aktuális is, van a piacokon), kakukkfű, bazsalikom, oregano, kömény, fokhagyma, chili, dió - bármivel ízesíthetjük. Adjunk mellé extraszűz olívaolajat is - kifejezetten hálás lesz érte. :)

14 megjegyzés:

sedith írta...

Nekem túróm van (pár nappal ezelőtt készítettem), és valami golyócskákon töröm az agyam. Most a dióval szimpatizálok nagyon. Azt hiszem, ma megcsinálom, hogy a következő fehérjenapomon már zabálhassak belőle.

A ricottához hasonló tejtermékünk nekünk is van, itt ordának hívják. Nagyobbik lányom imádja, apósom egész nyáron szállította neki az utánpótlást. :) Egyszer annyit hozott, hoyg majdnem tönkrement egy része és akkor egy finom nyári "tortát" ütöttem össze belőle. Tudod mit? Le is írom hamarosan, mert még fotóm is van róla. Azaz, remélem, megvan még...
puszi

Kata írta...

Ez nagyon szimpi! (a többiek is tetszettek kívülről, de tudod, a spenóthoz nem igazán tudok hozzászólni...)

Wise Lady írta...

Hú, elsőre azt hittem, fagyi. De szimpi. Sok mindent csináltam már túróval, de golyókat formázni még nem jutott eszembe belőle. Pedig milyen egyszerű! Hiába a nagy dolgok sokszor egyszerűek :)))

erős ildikó írta...

De csinosak! Olyan finom kis vacsora kerekedik belőlük!

duende írta...

Látom, még diétázol, Edit. Csak így tovább! :)
Ó igen, az orda. Sajt is készül belőle, nagyon finom. Ettem már. Füstöltet is, simát is.
És várom! :)

duende írta...

Tudom, Kata! :))
Svédasztalra nagyon látványos, pl. ha vendégeket vársz, vagy hideg előételnek akár.

duende írta...

:))
Így igaz, Wise Lady, az egyszerűség sokszor nagyszerűség is. :)

duende írta...

Tegnap ettem, barnakenyérpirítóssal, Napmátka. Isteni volt!
Szoktam hasonlót gyártani, de nyáron inkább, mikor vannak hozzá finom kerti zöldségek is. Meg házi krémsajtot is szoktam, tejfölből. Vestánál láttam most éppen.
Nagyon finom az a krémasjt is, azt is anno Horváth Ilonánál találtam.

SZINTIA írta...

Kívánatos elegáns falatkák! :)

trinity írta...

Nagyon szépen tálaltad, először desszertnek néztem....Kívánatosan csücsülnek a barnakenyéren és az uborkán!
Hasonlót készítettem az MP4-re, fotózták is a többiek-de én túróból "golyóztam"...Hamarosan fel is kellene tennem.

sedith írta...

Igen, Duende, diétázom, éppen ma két hete, hoyg nekifogtam. És jól haladok, valahol 3-4 kiló mínusznál tartok.
Pedig nem is tartom be 100%-osan, mint pl. ma is tettem egy pici sajtot a pizzámra.
Az orda a sajtkészítés úgynevezett "mellékterméke". Amikor csinálják a sajtot, leszűrik, megmarad a savó, azt felmelegítik, ismét leszűrik és így kapják az ordát. Régebb Tatám (nagyapám) készített otthon sajtot, és akkor mindig orda is készült.:)
Puszi

duende írta...

Köszi Mennyi Manna!:)

duende írta...

Várom Trin! És köszi! :)

duende írta...

Csak így tovább, Edit! Nekem nem megy most. Van ilyen.
És köszi szépen az ordáról írtakat! Nem tudtam, hogyan készül.
Házilag nagyon finom lehetett!