2010. május 15., szombat

Joghurt házilag

.
a szerelem szívet éget
ki nem tudja próbát tehet

én sem tudtam próbát tettem
azért eleget szenvedtem

azt akarnám én megtudni
szabad-e másét szeretni

tudakoztam de nem szabad
így a szívem gyászban marad

a szerelem szívet éget
ki nem tudja próbát tehet

én sem tudtam próbát tettem
azért eleget szenvedtem

(népdal, Csík zenekar)




Régebben is szoktam házilag joghurtot készíteni, pont ezért vettem a múltkor a fazekas találkozón ezt a remek kis aludttejes kancsót.
A házi joghurt vagy kefír készítése nem ördöngösség.
Kell hozzá igazi házitej, olyan, amiben még minden benne van és jó zsírdús. És kell hozzá egy kevés élőflórás natúr joghurt vagy élőflórás kefír. A homogénezett nem jó, élőflórás legyen.

A tejet fölforraljuk, majd hagyjuk visszahűlni kézmelegre, langyosra. Ez olyan 35-40 celsius foknak felel meg. Ehhez a langyosra lehűlt tejhez literenként 2 evőkanálnyi joghurtot vagy kefírt keverünk. Ráteszünk egy fedőt és 3-4 órát így hagyjuk szobahőmérsékleten hogy minnél lassabban hűljön ki, mert így tudnak elszaporodni benne az erjesztőgombák vagy baktériumok.
Pár óra állás után hűtőbe tesszük és másnapra (kb. 24 óra kell neki) kész is van a joghurtunk.
Ennyi az egész.
Ebből a joghurtból aztán mindig tudunk másik adagot készíteni.



Főleg akkor érdemes otthon készíteni, ha sűrű görög joghurtot szeretnénk csinálni, mert ahhoz kell a mennyiség.
A kicsöpögött savót se öntsük el, mert felhasználhatjuk sütemények, péksütik, kenyerek, lángosok készítéséhez! Ezt Whise Ladytől tanultam.
.

16 megjegyzés:

Lívia írta...

Most csináltam harmadszor, és nagyon jól sikerült. Házi tejből. Csak én felforraltam, kb. 40 fokosra lehútöttem, és akkor kevertem bele a joghurtot. De gondolom, több módszer van. És mennyivel olcsóbb, mint a bolti!

little-mermaid írta...

Sziasztok!

Már egy ideje én is otthon készítem a natúr joghurtot. Írtad, hogy a homogénezett nem jó, csak az élőflórás. Én a Zöldfarm bio joghurtjából csináltam, és nekem működött azzal is, pedig az homogénezett. Mondjuk nem lett túl sűrű, lehet ezért?

Vajda János írta...

A felvezető dalszöveg nagyon elmerengető, a receptet meg átadom a nőciknek :)

Limara írta...

De jó, hogy hoztad. Rengeteg joghurtot használok sütéshez, de eddig csak vettem:)

Thrini írta...

Akkor ez is felkerül a "kipróbálni" listára. Nem messze tőlünk van egy tejautomata, utána járok milyen minőséget tejel. Fagyi gyártásba kezdenék majd a nyáron, ahhoz jól jönne a fincsi házi joghurt.

Líbuc Nagy Katalin írta...

Milyen érdekes, hogy pont egy ilyen dalt, és szöveget tettél fel! Épp fel akartam tenni, és Neked ajánlani a Ghymestől a Bazsarózsát és a Tánc a hóban-t. De azt hiszem, fel is teszem Egyébként a te dalodat is nagyon szeretem!

duende írta...

Sofia, én el is felejtettem felforralni.... :)) Igen, azt hiszem talán jobb úgy. És bizony, sokkal, de sokkal olcsóbb!

duende írta...

Little-mermaid, az enyém sem túl sűrű! Akkor ezek szerint homogénezettből is működik, köszi az infót. Én még sosem csináltam abból, nem mertem. Mindig élőflórásat veszek hozzá.

duende írta...

János, csak merengj... :)

duende írta...

Limara, örülök! :) És a savóját se dobd ki, sütéshez, kenyerekhez felhasználható!

duende írta...

Thrini, tényleg ugyanolyan - ha nem olyanabb minőségű, mint a bolti és sokkal olcsóbb!

duende írta...

Libuc, úgy tűnik egy húron pendülünk! :)
Megköszönöm, a Gymest is nagyon szeretem! :)

Rukola írta...

Zseniális ez a zene!

duende írta...

Rucola, szerintem is! :)

e-dit írta...

Most próbáltam másodszor, hàzitej és élőflórás joghurt (cserpes, másodszorra homogénezett aldis). Ami engem aggaszt, hogy a savó mindkét esetben kissé nyálkás, tojásfehérje szerű lett. Ez normális vagy valamit nem jól csináltam?

duende írta...

E-dit, szerintem normális. A házi joghurt nekem is hasonló szokott lenni. Sosem lesz olyan, mint a bolti, szerintem ez a normále állag! :)