2012. március 20., kedd

Egy szupertitkos ital receptje: Cola házilag

.

Szervusz, Laitana. A nevem Josep Mascaro. Százkét éves vagyok. Szerencsés fickónak érzem magam. Mert megszülettem. Ahogy te is meg fogsz hamarosan. Mert átölelhettem a feleségemet. Mert ismerhettem a barátaimat, és el is búcsúzhattam tőlük. És szerencsésnek, mert még mindig itt lehetek.
Miért jövök el ma hozzád?
Mert mindenki azt mondja majd, hogy rosszabbkor nem is születhettél volna. Válság van. De hidd el, ettől csak erősebb leszel. Megéltem én már ennél nehezebb időket is, de a végén úgyis csak a jóra emlékszik az ember.
Ne vesztegesd az időd értelmetlen dolgokra, inkább keresd meg azt, ami igazán boldoggá tesz. Mert az idő rohan. Én már 102 évet megéltem, és remélem, adatik még pár. Az élettel az a baj, hogy néha túl rövidnek tűnik. Használd ki minden percét., mert azért jöttél erre a világra, hogy boldog légy.

(Coca-cola reklám szövege)




Eszter befőz oldalán találtam a receptet (Ő pedig a New York Times-ban olvasta), és persze roppant kíváncsi lettem, tényleg hasonlít-e a kólára a szörp íze? Nos. Nem lehetne eladni kólaként, de finom, fűszeres szörpital lett belőle. Én módosítottam a receptet a közbeni kóstolgatások alkalmával. Azt hiszem, a végső változat sokkal inkább hasonlít erre a híres italra. No nem nagyon, de nyomokban azért igen. :) A kóla egyébként kokacserjéből készül (az ízesítésére pedig kóladiót használnak), ami a kokain alapja is. Bár ma már állítólag nem tartalmaz - vagy csak minimális mértékben - kokaint az ital, szerintem mégis ennek köszönheti nagy rajongótárborát. A télen többször is vettem, és saját tapasztalatból mondom: bizony függőséget okoz. Akármit is állítanak róla, nem csak az ízéért szeretjük. Élénkítő hatását is a kokacserjének köszönheti.
A Wikipédián elolvashatod, mi e híres ital hiteles története, ki találta fel, miért, mikor palackozták először és hogyan lett világhírű. 
Nem is tudom. Lehet hogy nekem is titkosítanom kéne a receptemet?! :))

Az eredeti New York Times-os receptet Eszternél olvashatod, ide a saját változatomat teszem közzé. Valóban érdemes rögtön duplázni vagy triplázni vagy négyszerezni is akár a mennyiséget, mert az alapreceptből igen kevés szirup lesz. Sokkal sűrűbb egyébként, mint egy szörp, ezért legalább hatszorosan lehet szódázni. Ja. És iszonyúan habzik, ezért javaslom először szódával megtölteni a poharat, aztán beletenni a szörpöt és elkeverni.
Tehát ez a legkisebb adag receptje.



Hozzávalók:
1 közepes méretű narancs reszelt héja (vagy 2 csepp 100%-os, tiszta narancs illóolaj)
1 nagy citrom reszelt héja (vagy 2 csepp 100%-os, tiszta citrom illóolaj),
1/8-ad teáskanál őrölt fahéj vagy egy 5-10 centis egész fahéjrúd,
2 szegfűszeg,
1 kissé megtört szegfűbors,
2 csapott teáskanál fekete tea (nem filteres, én Earl Grey-t használtam)
1/8-ad teáskanál frissen reszelt szerecsendió
1 cikkely csillagánizs (nem egy egész!)
2 teáskanál szárított levendulavirág
1 teáskanál reszelt friss gyömbér
4 centis vaníliarúd, félbevágva (vagy 2 csepp 100%-os, tiszta vanília illóolaj)
1/4 teáskanál citromsav
300 g cukor (karamellizálva szerintem igazibb, főleg ha nincs barna nádcukrunk, akkor mindenképpen karamellizáljuk a cukrot)
10 dkg sötétbarna nádcukor,
1/2 liter víz.

Az összes ízesítőt fél liter vízzel felforraljuk, és kis lángon fedőt rátéve főzzük 20 percig. Majd átszűrjük egy vászondarabon, visszatesszük a lábosba és hozzáadjuk a cukrokat is. Ha nincs barna cukrunk, akkor előtte karamellizáljuk meg a cukrot. Ha van, akkor nem szükséges. A cukorral még főzzük nagy lángon cirka 5 percig. Csírátlanított üvegekbe töltjük (már ha többszörös mennyiséget készítettünk) és szárazdunsztba tesszük. Ha csak dupla vagy tripla adagot készítettünk, nem szükséges, mert hamar el fog fogyni. Emellett nagyon tömény, inkább szirup, mint szörp, ezért szerintem nem is nagyon tud megromlani a magas cukortartalom miatt.




18 megjegyzés:

Tálaló írta...

Két éve,mikor nem ihattam semmi cukrosat,és mert az ásványvizeket untam,vendéglátóhelyeken kértem cola lightot.Aztán vettem itthonra.Majd megittam egy fél üveggel és nem aludtam egész éjszaka.
Iszonyatos önmegtartóztatás kellett,hogy soha többé ne vegyek.Ahányszor láttam sóvárogtam utána.
Úgyhogy én azóta messze elkerülöm.Egy hét alatt függővé válhat az ember.

Klassz recept,és tetszik,hogy csak természetes fűszerek vannak benne.De kivételesen nem fogom elkészíteni,bár nagy a csábítás.

duende írta...

Tálaló: én is így jártam vele a télen. Valóban egy hét alatt függővé válik az ember. És nekem is komoly erőfeszítést okozott, hogy leálljak róla. Nem mintha baj lenne a kólaivás, de iszonyú sok cukor van benne, én meg a lájtot nem szeretem.
Maradok a limonádénál. :)
Meg a bodzaszörpnél. Ez is nagyon finom egyébként, csak ez is nagyon édes. :)

Tálaló írta...

Nekem a legnagyobb bajom igazából,hogy felpörget,aztán meg nem tudok aludni.
A bodzaszörp,meg a limonádé nekem is nagyon bejön.De itthon csak csapvizet iszom.Nekem jobban ízlik mint bármilyen üdítő vagy ásványvíz.

Anikó írta...

Én már függő vagyok, bár azért volt olyan, hogy 1-2 hétig valamiért nem ittam,és nem volt gond, de szinte mindennap iszom 1-2 pohárnyit, jégbehűtve télen is, persze a light-ot. Én alszom éjjel mint a bunda, ilyen problémáim nincsenek:-)))))
Igaz nem kávézom soha, nem teázom egy ideje a lúgosítás miatt, a colán kívül citromos ásványvizet iszom még sokat:-)))))lehet, hogy kipróbálom ezt a szörpikét majd, kíváncsiságból:-))))

duende írta...

Tálaló: én is azt iszom! :) Csak ebédhez szeretek inni szörpöt. Más bort iszik ételhez, én szörpöt. Alkoholos italt csak éhgyomorra tudok inni. :)


Anikó: :) Nekem is van egy barátom, ő is mindig kólázik. :)
Szerintem ízleni fog, mert egyébként nagyon finom. Bár a kólára csak nyomokban hasonlít. :)

N.D. írta...

a nagymamán nem szívlelte a kólát, azt mondta gyógyszer íze van. (köptető konkrétan) Megvan esetleg a márz (ha jól írom) receptje is? (tudod a méz szörp)
Hétvégén megyek haza, vasárnap egy jó kis bolházás együtt? :)

duende írta...

N.D.: A méz szörpöt nem ismerem. Nem is hallottam még róla!
:)) Nem tudom még, párom itthon lesz, úgyhogy főzés van délelőtt, majd meglátom. Meg ha megyek is, én nagyon korán szoktam menni. Reggel 7-1/2 8 körül.

Barbi konyhája írta...

Nagyon jó! Lehet ezt kéne elkészítenem mert a férjem kóla függő és akkor lecserélhetném erre! Én sokszor iszom light-ot ebéd után, de, ha hetekig nincs sem érzem hiányát. És alszom utána is mint a bunda! Tehát bunda, hogy élénkít? :)) Vagy ez is emberfüggő..
Szuper fotókat készítettél! :)

Anikó írta...

Az én anyukám is mindig azt mondta a colára, hogy Fagifor íze van, nem tudom nektek mondd-e ez valamit, ismertétek-e ? gyerekkoromban, ami nem tegnap volt, ezt adták köhögés csillapítására. Akár igaz, akár nem, én imádom a colát, engem frissen tart, az ízét nagyon szeretem.
De kipróbálom majd ezt is, mert édesszájú lévén, szeretem a szörpöket is:-)))))Az a méz szörp is érdekes lehet, én sem hallottam róla:-))))

duende írta...

Barbi: azt hiszem, emberfüggő. :)
Minden esetre, nem fogja összetéveszteni a kólával, de finom íze van. A lánykáid szeretnék, asszem, bár nekik meg a fekete tea miatt nem annyira ajánlatos. Vagy hagyd ki belőle. Bár ez volt az az alkotóelem (az egyik) amivel kiegészítettem a receptet és ez hozta leginkább közelebb az ízét a kóláéhoz.
Köszönöm. :)


Anikó: egyébként én is szeretem a kólát, de csak jéghidegen, másképp nem tudom meginni. És a lájtost egyáltalán nem, mert minden édesítőnek utálom az ízét.
Valóban az lehet, én sem ismerem.

Anikó írta...

Duende, én is gyűlölöm az édesítőket, csak a colánál szoktam-erőltettem rá magam, mert a rendes cola annyira cukros, egy darabig azt ittam, de beláttam, hogy nem lehet ennyi cukros üdítőt inni, mert nem lesz jó vége, így is híztam, eleinte furcsa volt a light, de ma már nem is érzékelem, nagyon szeretem az ízét én is jéghidegen, de semmi másban nem vagyok hajlandó édesítőszerezni, csak itt:-))))

duende írta...

Megértem Anikó. A kóla tömény cukor.

starfi írta...

de klassz! :)

duende írta...

köszi! :)

Névtelen írta...

Szétmarja a cola a fogatokat,a fogzománc sav eróziója,ami visszafordíthatatlan folyamat,colát el kell felejteni,én konkrétan sütőtisztításra használom, na arra nagyon jó.

duende írta...

Én sem iszom már, tudatosan leálltam róla. Marad a csapvíz, limonádé, házi gyümölcsszörp. :)

N.D. írta...

okés írj rám ha már tudod, hogy igen, vagy sem...

duende írta...

N.D.: Oké! :)