2009. június 19., péntek

Ír szódabikarbónás kenyér



A mindenség titkát hiába űztem,
még fix pontot sem találtam az űrben,
csak egy gyöngyöt a tudás tengerében,
az is eltört, mikor cérnára fűztem.

(Omar Khajjám)






Tegnap este a Paprikán láttam az Idesüss című műsorban. A lényege, hogy villámgyors kenyér, pillanatok alatt elkészül. Végeredményben a sütő, a szódabikarbóna és az író végzi az igazi munkát, nekünk csak épp össze kell dobni a hozzávalókat. Nem is szabad kidolgozni ezt a tésztát, különben kemény lesz.
Bármilyen formában süthető, ugyanúgy, mint az élesztős kenyértészta.
Én most tettem bele teljes kiőrlésű rozslisztet is, tehát félbarana kenyér lett belőle. És kis lanaglikra (kenyérlángos) formáztam.

Hozzávalók 4 kisebb langalihoz:
30 dkg fehér liszt,
10 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt,
1 mokkáskanál finomabb só a tésztába,
nagy szemű só a tetejére,
olívaolaj,
1 mokkáskanál szódabikarbóna,
1 kis dobozos kefír vagy joghurt vagy író vagy kultúra,
2 dl langyos víz.

A kefírt elkevertem az épp csak langyos vízzel. Egy nagy tálba szitáltam a fehér lisztet, hozzáadtam a rozslisztet is, a sót és a szódabikarbónát. Kézzzel alaposan elkevertema szárazanyagokat. Hozzáöntöttem a kefíres vizet. Szétálló ujjakkal épp csak összekevertem a tésztát - tehát nem összeszorított ujjakkal, mint ahogy dagasztani szoktam. A tésztának ragadósnak és lágynak kell lennie. Tehát ha még kell hozzá víz, tegyünk hozzá, ha pedig túl folyós, lágy lenne, akkor kevés lisztet adjunk hozzá. De a mennyiségek körülbelül stimmelnek, amiket megadtam.
A nagy gáztepsit jó alaposan beolívaolajaztam, erre tettem a négy gombóckát, amit kézzel szétlapogattam. Kis mélyedéseket is hagytam bennük, az ujjaim nyomát. Bőven meglocsoltam őket olívaolajjal és megszórtam nagyszemű tengeri sóval. Kettőre tárkonyleveleket is tettem, a levesből maradt ki - sokat találtam levágni a kis fűszerkertemből.
Előmelegített forró sütőben 15 percig sütöttem körülbelül.





Kicsit szokatlan ízű, mert az élesztős kenyerekhez vagyunk szokva. De ízlett. Meglepően puha és könnyű szerkezetű a tésztája. Azt hiszem, így nyáron kiváló lesz vacsorákhoz - juhtúróval, túrókrémekkel, friss sajtokkal és paprikával-paradicsommal - isteni. És villámgyors.

25 megjegyzés:

trinity írta...

Olyan klassz lángosszerű tényleg-rusztikus....Finom lehet!!

lúdanyó írta...

Tényleg jó lehet :) Valamelyik kenyeres könyvemben én is szemeztem ezzel a recepttel, de még nem próbáltam ki. Itt az ideje :)

Úgy látom, hogy Trinity már megint nem alszik éjszaka :)

Tündér írta...

Ahogy megláttam, nekem is az jutott eszembe mint trinity-nek, hogy rusztikus!Ötletes és ami nagyon tetszik és szimpatikus, hogy gyorsan elkészíthető.

Wise Lady írta...

Nagyon izgalmasan hangzik! Szépek lettek.

duende írta...

Kicsit szokatlan, Trin, de tényleg finom!

duende írta...

Lúdanyó, csinálj először kisebb adagot belőle. Aztán meglátod, ízlik-e. És nem nagy munka, szóval bátran ki lehet próbálni. :)

Igen, Trin megint baglyocskázik! :))

duende írta...

Igen Tündér, nekem is a gyorsaság miatt tetszett meg! Sokszor nincs idő órákig keleszteni, és akkor ez a kenyér nagyon jó alternatíva lehet. :)

duende írta...

Köszönöm, Whise Lady!
Teljesen meglepett, mikor néztem a sütős műsorban - életemben nem hallottam eddig erről a kenyérről. Muszály volt kipróbálnom! :)

Limara írta...

Nagyon szép! :)) Csináltam már többször is, de a fiaimnak és őszintén szólva nekem sem jött be, nagyon érződik a szódabikarbóna és a sütőpor íze :(( Persze, valószínűleg csak szoktatás kérdése lenne:))

Ancsika írta...

Ez aztán tényleg pikk-pakk kenyérke! SOS helyzetre mentve! :)

Chef Viki írta...

Aham, SOS helyzetekre! Volt már, hogy trükközni kellett: valami kenyér nélküli vacsi, hogy jusson másnap reggelre :-)

Ez erre igen jó lesz! S ahogy mondod, kenőkékkel, friss zöldségekkel!

trinity írta...

Off:
aranyosak vagytok, hogy aggódtok, de mindenkit megnyugtatok, hogy mivel szünet van, a gyerekek 10-ig húzzák a lóbőrt-így kihasználtam az éjszakai nyugodalmat:DDD
(nem bírom ki, hogy a fontos bejegyzéseket el ne olvassam:OOO)

sedith írta...

Egy Angliában élő lány leírta egyszer, ő hogyan készíti, de akkor végül én nem csináltam meg. Talán majd ezután....
Szerinte is nagyon finom!

Renata Kalman írta...

egyszer próbáltam lángost élesztő helyett sütőporral, de nem ízlett.
maaradtunk a hagyományosnál-

Palócprovence írta...

Na, most már kipróbálom, kíváncsi vagyok! :) Régóta megvan a receptje...

duende írta...

Mian, Viki, tényleg nem rossz, nálunk utolsó morzsáig elfogyott. Nem szabad eltúlozni a szódabikarbónát, és akkor nincs mellékíze.

duende írta...

Limara, azért a hagyományos kenyér az igazi. De gyorskenyérnek, ha vészhelyzet van, megteszi. :)

duende írta...

Akkor Te is alhatsz tovább, Trin! :)

duende írta...

Egy próbát megér, Edit! :)

duende írta...

Reni, én is maradok, finomabb a hagyományos. De SOS kenyérkell-helyzetben megteszi! :)

Tényleg el kell találni a szódabikarbóna mennyiségét, és ha nem túlzod el, nem érződik.

duende írta...

Én is kíváncsi vagyok Palócprovance, hogy fog-e ízleni! :)

Névtelen írta...

Duende, barmikor betevedek Hozzad, mindig hosszan elidozok, nagyon szeretem a blogodat!

Nem vagyok irogatos tipus, csak par megjegyzest fuznek ehhez a kenyerhez.
A "soda bread" elegge megosztja a (nem ir) embereket, van aki nagyon kedveli, van aki pedig latni sem birja.. Az utobbi kategoriaba foleg azok tartoznak, akik az itteni kenyer-viszonyokat nem ismerik es a boltban ezt kapjak fel elesztos kenyer helyett, majd otthon a jo kis hazai melle ebbol harapnak. Altalaban ez olyan „sokk” (2-3 ismerosom meg evek mulva is ezen ragodott), hogy kesobb aztan ezek az emberek kategorikusan elfordulnak ettol a peksutemenytol.
Itt tobbnyire formaban sul, neha cipo formaju (mindenkeppen magas).
Finom vajjal es lekvarral, de egyedulalloan jo vajjal megkenve kremlevesek kiserojekent. Ebedidoben itt szinte minden etkezdeben talalhato egy- vagy ketfele kremleves, melle 1 szelet kenyer es vaj jar. Nagyon sok embernek ez az ebedje, mert a foetkezes este van.

Nagy rajongoja vagyok ennek a kenyernek, de nem tudnam kivaltani az elesztos kenyeret ezzel. Mas kategoria.

Udv,
Agi (Irorszagbol)

erős ildikó írta...

Nagyon tetszik, kíváncsi lennék a a belsejére meg az ízére...ezért kénytelen leszek megsütni...:)

duende írta...

:)
Nagyon szépen köszönöm, Ági! :)

Az infókat is. Úgy tűnik, ráéreztem, hogy egy tejszínes, krémes leves mellé kitűnő. Az is volt, nekünk nagyon ízlett.
Azt hiszem, nem szabad túlzásba vinni a szódabikarbónát, és akkor nem is érződik rajta. Legalábbis az enyémen nem érződött egyáltalán.
Én sem enném meg minden nap, de gyorskenyérnek valóban kitűnő alternatíva!

Köszi mégegyszer a hozzászólást, ezekek nem is tudtam, ismertem e kenyér kapcsán. :)

duende írta...

A belselye szép buborékos-könnyű, Napmátka. Puha az egész kenyér, és nagyon jóízű. Legalábbis, a teljes kiőrlésű rozsliszt nagyon finommá tette. De a fehérliszt azt hiszem, mindenképpen kell bele, elég nagy hányadban, mert a teljes kiőrlésű rozsliszt nagyon nehéz, sűrű és ragadós önmagában.