2009. február 9., hétfő

Majoránnás pecsenye




Hozzávalók 4 főre:
4 nagy szelet tarja,
1 közepes fej vöröshagyma,
4 gerezd fokhagyma,
mustár,
3 evőkanál olaj,
só,
őrölt bors,
1 evőkanál majoránna,
1 csipetnyi cukor,
1 teáskanál sűrített paradicsom,
1 teáskanál szójaszósz.

A húst sóztam, borsoztam és megkentem mustárral. Egy serpenyőben olajon nagy lángnál mindkét oldalát 3-3 percig sütöttem, aztán kicsire vettem a lángot és hozzáadtam a rusztikusra szelt vörös- és fokhagymát. Ízesítettem sűrített paradicsommal, szójaszósszal, egy leheletnyi cukorral és jó sok majoránnával. Mindig öntöttem rá 1-2 dl vizet, abban párolódott meg úgy egy óra alatt. A végén szép sűrű szaftja lett. Köretként hajában vagy simán főtt burgonya, párolt rizs, dödölle, bármilyen gabonaféle - bulgur, köles, árpagyöngy - ajánlható.
Készíthető marhahúsból, vagy szárnyasból is.
Házi savanyúsággal, vagy káposztasalátával isteni.
Úgy is készíthető, hogy kevés szalonnát is teszünk bele az elején, és a húst nem szeletekre vágjuk, hanem vékony csíkokra, még hamarabb elkészül.



Íme pár szó erről a nagyon finom és a magyar konyha egyik legjellegzetesebb fűszeréről:

"A szárított, összemorzsolt föld feletti részek 0,5-0,9% illóolajat, cserzőanyagot (rozmaringsav, klorogénsav, kávésav), triterpén savakat (olenol-, urzolsav) tartalmaznak. Illóolajában terpén szénhidrogéneken kívül terpén alkoholok is kimutathatók (terpinén, pinén, szabinén stb.). A fűszeres ízű, kissé hűsítő, kesernyés herbát a gyógyászatban gyomor- és bélbántalmak ellen, nyugtatónak használják. A majoránna régóta igen kedvelt és elterjedt fűszer, a húsiparban szinte nélkülözhetetlen. Töltelékárukon, vadhúsból készült ételeken, frissensülteken kívül levesek, főzelékek ízesítésére is kiválóan alkalmas. Az ókorban szent növénynek tartották, a boldogság szimbóluma volt. A gyógyászatban hagyományos, emésztésre ható hatása mellett fokozatosan terjed a légzési nehézségek, valamint az ízületi gyulladások kezelésében."
(Terebess konyhakert)

13 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hú, de guszta, fantázia ide vagy oda.
Éhes lettem.

duende írta...

Szívesen küldenék! :)

Kata írta...

Előkerültél?:))))

Nem fogod elhinni, mit főztem vasárnap; rozmaringos tarját, aminek az elkészítése ugyanígy kezdődik, mint a tied, csak nem készült fénykép, így nem lesz poszt belőle...egyelőre:)

duende írta...

Szia Kata! Aha! :)) Eltűntem pár napra, egy barátnőmnél voltam.

Mé'nem fotóztad le? El tudom bizony rozmaringgal is képzelni, isteni fűszer! :) A tarjáról nem is beszélve. Én nem rajongok a száraz húsokért (csirke- és pulykamell), a tarjáért annál inkább. Meg az oldalasért. Na, nálam ő a nyerő!

Kata írta...

Hát azé, mert a szokásos(nál is nagyobb) rohanásban voltunk, 5 emberre főztem + a gyereknek elvivős, meg süti és ilyenek...nem is igazán jutott eszembe, de majd legközelebb. Hmmm...Annyit tudok tenni, hogy én leírom a blogomban, te megfőzöd, lefényképezed, és a fényképet nekem adod;)) Neked úgyis nagyon jól megy:)))

duende írta...

Megegyeztünk! :))

Letöltöttem a Picassa-t, Palócprovance ajánlotta, meg Sofia barátnőm. Most azzal szórakozom... :)
Irtó könnyű képeket szerkeszteni vele.

erős ildikó írta...

Már én is hiányoltalak!
Ez az ételed olyan igazi téli-télvégi fogás, legalábbis számomra. A fotó is ilyen hangulatot idéz.
Gasztroélményben esetleg volt részed, míg tőlünk távol jártál?

duende írta...

:) De jó! :)
Mármint, hogy hiányoztam! :)

Igen volt, főztünk-sütöttünk finomakat. Majd írok róla egy bejegyzést nem sokára. Receptekkel együtt, hogy Szofinak (nála voltam) is meglegyenek.
Semmi extra, de nagyon jókat ettünk, és jól éreztük magunkat. Én legalábbis, igen! :)

Kata írta...

De jó volt nektek! Várom a beszámolót!

sedith írta...

Szóval, ezért nem írtál ennyi ideig!:) Örülök, hyog szép hétvégében, élményekben volt részed!:)
A szeletkéid nagyon jól nagzanak! Szoktam én is hasonlóakat készíteni. :)

Palócprovence írta...

Örülök, hogy előkerültél! A husi meg jól néz ki! :)))

duende írta...

Köszi Lányok! :)

Én is örülök nektek! :)

sedith írta...

Szia, nézz be hozzám, most Téged vár egy játék! :)
Edith