2014. március 23., vasárnap

Háromhagymás rizotto


De akkor még, mondom, bokáztak az utcán, én meg csak battyogtam a nyomukban, mint örök életemben az olyanok után, akik érdekeltek - mert érdekelni a szédültek érdekeltek csakis, akik szédülten éltek, szédülten beszéltek, mindentől a megváltást várták, sose ásítottak, és soha örök igazságokat nem hangoztattak, csak kigyúltak és pattogtak, akár a sárga petárda, és hányták a szikrát a csillagokra, és amikor a ragyogás közepén megjelent a kék tűzkerék, vágyódón sóhajtottak mind a nézők.

(Jack Kerouac: Úton)





Na ilyenkor a medvehagymát is medvehagymával... mert hát most van szezonja. Meg mert isteni. :)
Nemrég vettem arborio rizst, ma lustavasárnapom volt, gyors, egyszerű ételt voltam csak hajlandó főzni. A rizotto ilyen. És nem becsilingelni akarom, de mesésen finom lett. :)

Hozzávalók 2 főre:
20 dkg arborio (vagy más) rizottorizs,
4 dkg vaj,
1 evőkanál olívaolaj,
5 dkg vöröshagyma (tisztítva ennyi),
2 nagyon nagy gerezd fokhagyma (vagy 4 kisebb),
3 dkg medvehagyma,
1 liter átszűrt húsleves vagy zöldségalaplé (vagy 1 l víz és 2 zöldségleveskocka),
0,5 dl száraz vagy félédes fehérbor,
0,5 dl tejszín1 citrom lereszelt héja,
ízlés szerint citromlé (körülbelül egy nyolcad-cikknyi),
3 dkg parmezán vagy más erőteljes ízű keménysajt.

A hozzávalókat előkészítettem, mindent mostam, aprítottam. Föltettem forrni az alalét. Mellette föltettem a vaj felét az olívaolajjal, és az apró kockákra vágott vörös- és fokhagymát üvegesedésig pároltam, majd hozzáadtam a rizst, és kevergettem, míg a szemek kissé kristályossá, áttetszősfélévé váltak. Ekkor feltekertem a lángot és hozzáöntöttem a bort. Hagytam kissé elforrni, aztán egy merőkanál alaplét is hozzáadtam. Innen már kislángon készítettem, sűrű kevergetéssel, mindig csak 1-1 merőkanálnyi levet adva hozzá, mikor beszívta a rizs. A főzés felénél adtam hozzá az apróra vágott medvehgyamát. Mikor minden alaplevet elhasználtam (és ekkor már a rizs is puha volt), belereszeltem a citrom héját, hozzáöntöttem a tejszínt is, és ízesítettem citromlével. Mindenképpen kóstoljuk. Arra vigyázzunk, hogy mennyire sós a sajtunk, kalkuláljuk bele a végső ízbe. Tehát mikor készen volt, levettem a tűzről, belekevertem a vaj másik felét is, és a sajtot is. És már tálaltam is. arra figyeljünk, hogy ne legyen száraz, hanem krémes.




Az ételhez is használt borral kínáljuk.
A sajtot egyébként itt a piacon vettem, kecskeméti sajtkészítőktől, három évig érlelt és tehéntejből készült, és nem viccelek: a parmezánt messze übereli. Sokkal ízletesebb és finomabb, pedig én ettem igazi parmezánt is. De ez annál is jobb. Nem olcsó, de tényleg mesés és rizottót csak ilyen sajttal érdemes csinálni.
Ez olyan nem túl éhes 2 emberre való adag, elfér utána a pocakban még valamilyen finom, könnyű desszert is.

4 megjegyzés:

Anikó írta...

Duende, a képeid valami csodásak, tudom a rizottó is, hiába ezek a legjobb ételek, a végtelenül egyszerűek és a nagyon jó minőségű alapanyagokkal készültek:-))))

duende írta...

Köszönöm Anikó! :) Egyetértünk! :)

Ági írta...

Szia!
Nagyon felvillanyoztál ezzel a sajttal! lehet valami bővebbet tudni a termelőről? szívesen vásárolnék tőle, viszont békés megyei vagyok. de sokat járunk-kelünk, útba ejtenénk, ha lenne elérhetősége...
köszi!

duende írta...

Kedves Ági! sajnos nincs több információm - egyenlőre, de pár nap múlva lesz itt nálunk fesztivál és szerintem biztos jönnek árulni. És akkor többet tudok mondani. Nézz vissza kb. egy hét múlva, ide írom ha többet tudok majd, jó? :)