2017. április 17., hétfő

Tárkonyos gombócleves sonakfőzőlével


Az ünnepnap azért kápráztat el,
Mert szürke napokból ragyog elő,
Ritkán, ahogy a nyakláncban tüzel
Itt-ott egy-egy igazi drágakő.

                                                                     (William Shakespeare)



Ugye nem öntöttétek el a sonka főzőlevét? Mert a világ legjobb alapleve. Bármilyen levest vagy mártást készíthetünk vele, nem csak a töltött káposztának ad kitűnő ízt. Én most egy gombóclevest csináltam belőle, mert gyönyörű a friss tárkony és lestyán is az ablakomban, és még medvehagyma is volt itthon. Úgyhogy ez egy igazi tavaszifűszeres káposztaleves.

Hozzávalók 6 főre:
1 kis szál fehérrépa
1 közepes szál sárgarépa
1/2 teniszlabdányi zeller
1/4 karalábé
1 kis fej káposztának a fele (olyan 40-50 dkg)
2 liter sonkafőzőlé+víz
4-5 szál friss tárkony (vagy 1 evőkanálnyi szárított)
4-5 lestyánlevél
8-10 szem egészbors
2 dl tejszín
a gombócokhoz:
1/2 csirkemell (35-45 dkg)
1 egész tojás 1 evőkanál vízzel higítva és felverve
8 dkg rizs
1 kisebb fej vöröshagymának a negyede
1 beáztatott zsemle
1 púpos evőkanál liszt (lehet rizsliszt is)
4-5 nagy levél medvehagyma

1 csapott teáskanál pirospaprika

A rizst bő vízben előfőzzük nem túl puhára, leszűrjük, hagyjuk a szűrőkanálban felhasználásig. A zöldségeket megtisztítjuk, és kicsi darabokra vágjuk. A sonkalében feltesszük főni őket annyi vízzel, amennyi oldja a sonkalé sósságát, mert az ugye mindig egy kicsit sós. Beletesszük a laskára vágott káposztát is, és az aprított zöldfűszereket, borsot is. Közben elkészítjük a gombócokat: a zsemlét beáztatjuk, a csirkemellet apró kockákra vágjuk, majd a késsel még tovább aprítjuk, ahogy a zöldfűszereket szokás. Egy tálba tesszük, hozzáadjuk a vízzel kissé higított tojást, a kinyomkodott zsemlét, az előfőzött rizst, a szálakra vágott medvehagymát, az apró kockákra vágott vöröshagymát, sót, pirospaprikát, lisztet. Összedolgozzuk, és mikor már puhák a zöldségek a levesben (ami hamar bekövetkezik, olyan 20 perc fővés elég is nekik), vizes kézzel gombócokat formázunk a masszából és beleengedjük őket a pötyörgő levesbe. (A gombócok nyers állaga viszonylag lágy legyen, mert ha túl sok lisztet teszünk hozzá, kemények lesznek a gombócok. Tehát olyan éppencsak-formázható állag legyen.) Hagyjuk főni őket olyan 5 percig, végül a tejszínt is a leveshez öntjük. S már tálalhatjuk is. A végén az ízeket lehet kissé fokozni egy csipet cukorral, teáskanálka enyhe ecettel vagy citromlével.

Tipp: ebben a levesben a tejszínt kiválthatjuk paradicsomlével is. Akkor nem kell a sonkaléhez víz, hanem olyan 7-8 dl paradicsomlét adjunk hozzá. Természetesen ha túl sűrű lenne a leves, vízzel vagy még sonkalével, paradicsomlével beállítható a jó sűrűje-leve arány.
Másik tippem, hogy húsgombócok helyett ilyen gombócokkal is készíthetjük, ekkor a sonkafőzőlét a krumpli főzőlevével higítjuk, amit nem sózunk. (Hanem csak majd a főzőléből kivett főtt és áttört burgonyát sózzuk csak a nudlitésztában.) Ehhez a fajta gombócos káposztaleveshez a tejszín illik. 


5 megjegyzés:

Anikó írta...

Én meg spárgás-salátalevest készítettem egy kis sonkalével, mert ilyen zöldeket kívánok, abból is keveset :-)

Anikó írta...

Maradt egy pár darab főtt tojás is, abból meg tojáspörit tervezek valamelyik napra, hogy eltüntessem, úgysem készítettem még ilyet :-)
Jól telt a húsvét nálatok ? nálunk semmi különös, mint egy akármilyen hétvége, csak annyira, hogy volt épp főtt sonka meg ami kell hozzá.
Azt hiszem, nekem most már majd minden ünnep így fog telni, valahogy nem is érdekelnek igazán az ünnepek, bár Katának azért érdemes főzni, mert szeret enni, de utána megőrülök a maradékoktól :-)

duende írta...

Ne is mondd a salátalevest, napok óta kívánom, ma veszek is salátát és csinálok! :)

Köszi Anikó, jól, csöndesen, nyugalmasan. Előtte a hetet végigtakarítottam, ablakpucolás, függönymosás, a konyhát 2 napig suvickoltam, szóval jó fáradt lettem már hétvégére. :)) Meg benyeltem megint valami vírust, szerencsére akkor jött ki rajtam, amikor már megfőztem, megsütöttem. Most már jobban vagyok, de az orrom, szám tiszta sebes meg cserepes a sok orrfújástól. Egyébként szerencsére én sem lihegtem túl az ünnepeket, egy nagyon kis darab sonka maradt csak, azt ma beleteszem a salátalevesbe és el is fogy. :) Őszintén: én sem voltam valami hűde ünnepi hangulatban. De legalább a nagytakarításon túl vagyok. :)

Anikó írta...

Úristen Kriszti és akkor ma jön az ítéletidő, havaseső, szél, talán havazás is, a gyönyörű ablakjaidra.
A vásárlással siess, hogy minél hamarabb otthon légy, itt nálam havaseső esik reggel óta és baromi hideg van, intenzíven fűteni kell.
Jobbulást neked, amikor én ilyen sebes vagyok a vírus támadása után mindig cinkes kenőcsöt használok, az pár nap alatt eltünteti, csak emberek közé akkor nem lehet menni, mert tiszta fehér krémes az összes seb. Vigyázz magadra nagyon !!! Ölellek :-)

duende írta...

Már itthon is vagyok! :)
Ne is mondd Anikó, 3 fok van, olyan szélrohamokkal, hogy ihajjcsuhajj. Mi is begyújtottunk tegnap megint, muszáj volt.
Köszönöm, most már sokkal jobb, csak a sebeknek kell begyógyulniuk. Csináltam méhviasszal egy nagyon jó sebregeneráló kenőcsöt, van benne lándzsás útifű főzet, levendula és teafa olaj és méhpempő. Remek kis kenőcs, azzal kenegetem. :)
Igyekszem, és én is ölellek Anikó!