2009. február 28., szombat

Citromos joghurttorta



Az önfejlesztés a pokolba vezető út. Minden erőfeszítés, amely arra irányul, hogy valamivé alakítsd magad - valami ideállá -, egyre nagyobb és nagyobb őrületet teremt. Az ideál minden őrület alapja.

Az állatok nem neurotikusak, mert nincsenek ideáljaik. A fák nem neurotikusak, mert nincsenek ideáljaik. Nem próbálnak valaki mássá lenni. Egyszerűen élvezik azt, amilyenek.
Te te vagy. És az egész, a létezés azt akarja, hogy te - te legyél. Ezért teremtett téged a létezés, máskülönben egy más modellt teremtett volna. Azt akarta, hogy itt légy, ebben a pillanatban.
Ezért egyszerűen fogadd el magadat. Ha el tudod fogadni magadat, megtanultad az élet legnagyobb titkát, és akkor minden magától érkezik. Csak légy önmagad. Felesleges felfelé húzni magadat; felesleges más magasságúnak lenned, mint amilyen vagy. Felesleges másik arcot viselned. Egyszerűen légy, ami vagy, és ebben a mély elfogadásban megindul a virágzás, és egyre jobban és jobban önmagad leszel.
Amint egyszer eldobod azt az ideát, hogy másvalaki légy, nincs több feszültség. Hirtelen minden feszültség eltűnik. Itt vagy, ragyogsz, ebben a pillanatban is. És nincs más tennivalód, mint ünnepelni és örülni.

(Osho: Mindennapra)






Családunkban novembertől megkezdődik a szüli- és névnapok végeláthatatlan sora... Egészen március elejéig.
Ez a torta a keresztfiunknak készült, névnapjára. Kérdeztem, mit szeretne. Azt felelte, süssek valamit... Rendes gyerek! :))

Hozzávalók a kisebb tortaformához:
a piskótához:
3 tojás,
3 evőkanál kristálycukor,
3 evőkanál liszt,
1 mokkáskanál olaj.
A jogurtkrémhez:
4 kisdobozos natúr joghurt vagy 2 nagydobozos,
2 dl tejszín,
kb. 1 - 1 és 1/2 citrom leve,
csipet só,
jó sok porcukor (kb. 8-10 evőkanálnyi),
2 citrom reszelt héja,
1 zacskó Horváth Rozi féle zselatinpor.
A díszítéshez:
2 tábla fehércsoki,
4 dl tejszín,
1 egész citrom,
jó sűrű cukorszirup.

Három tojásból piskótát sütöttem. A tojásokat szétválasztottam külön tálakba. A nagyobbik tálban felvertem a fehérjét robotgéppel. A kisebbik tálban a sárgáját kikevertem a cukorral és az olajjal, míg kifehéredett és szép sima, kicsit habos lett. Aztán a cukros sárgáját hozzákevertem óvatosan a fehérjehabhoz, majd 3 kanál lisztet is hozzákevertem. A tortaformát kivajaztam és liszteztem, beleöntöttem a masszát és 3/4-es lángon megsütöttem. Mikor kihűlt, két lapba vágtam.



A joghurtokat és a tejszínt beleöntöttem egy nagyobb tálba, belereszeltem a citromok héját, hozzáöntöttem a citromlét és cukroztam. Csipet sót is tettem bele. A joghurtnak erősen citromosnak-édesnek kell lennie, mert hűlés után a zselatinnal veszít az ízességéből. Szóval ne sajnáljuk sem a citromlét, sem a cukrot belőle.
A zselatint nagyon kevés vízben feloldottam - kb. 2 decinyiben - és fölforraltam, állandó kevergetés mellett. Míg hűlt, addig is kevergettem, nehogy megszilárduljon, mert a joghurthoz csak épp langyosan lehet csak hozzáönteni. Apropó, zselatin. Ezentúl csak Horváth Rozi félét fogok használni, mert gyorsan és szépen megköt, nem csomósodik és nincs semmi mellékíze. Meg vagyok elégedve vele, amit a többi, másfajta zselatinokról nem mondhatok el.
A tortaformát kibéleltem folpackkal, aztán alulra beletettem a piskóta alsó lapját. Ráöntöttem a joghurtot, a tetejére pedig a piskóta másik lapja került. Hűtőbe tettem. Egy óra múlva már szilárd volt, ekkor gőz fölött felolvasztottam a fehércsokit, és a tetejére kentem. Visszatettem a hűtőbe. Mikor a csoki is megszilárdult, kivettem a formából, leszedtem az oldalairól a folpackot, és óvatosan, 3 lapos fakanalat alácsúsztatva áttettem a tortapapíros tálcára.
A tejszínt kevés porcukorral és 2 habfixálóval fölvertem kemény habbá, ezzel díszítettem a torta oldalát és a teteje szélét. Nagyon sűrű cukorszirupot főztem (2-3 evőkanál kristálycukor és épp csak annyi víz, amennyiben oldódott és még ezt is beforraltam), a citromdarabkákat ebbe tettem kihűlésig, aztán díszítettem vele a tortát.
Könnyű torta, olyan igazi lájtos édesség.
A tetejét nehéz szelni, a csoki miatt. Később jutott csak eszembe, hogy úgy kellett volna csinálnom, mint a dobos tetejét. Előre el kellett volna vágnom cikkekre a felső piskótalapot, és különtéve kenni rá az olvasztott csokit, végül szilárdulás után, már csokisan ráhelyezni a cikkeket a joghurtkrém tetejére... Ha valaki így csinálja, akkor a piskóta kihűlése után egyből ezt a lépést csinálja meg, a jogurtkrémet csak utána.
Még egy. A citromok héját én dörzsis szivaccsal és mosogatószerrel nagyon alaposan meg szoktam mosni. Állítólag valamilyen vegyszerrel vannak kezelve, szóval soha ne reszeljünk belőle mosás nélkül!

17 megjegyzés:

SZINTIA írta...

Még hogy nem tudsz sütni...
Álomszép ez a tortád is! Mit nem adnék most, egyetlen szeletért! :)
Szintia

trinity írta...

Duende,
ettől a tortától elalélok..
Erre szokták mondani, hogy mindjárt elrepül, annyira könnyű, olyan lehelletszerű...

Palócprovence írta...

Ez gyönyörű! Milyen lenne, ha szerinted is tudnál sütni?! :))

erős ildikó írta...

Citrom...hát persze...
Te is kapsz belőle?? :-)
Olyan ez a torta és a kép, mint egy hajnali álomból ébredés. Magával ragad.

duende írta...

Köszönöm Szintia!
Majd legközelebb küldök fénypostával, ha csinálok! :)

duende írta...

Köszi, Trinity! :)

duende írta...

Köszönöm, Palócprovance! Nem tudom... :))

duende írta...

Igen Napmátka, kaptam egy szeletet belőle! :)
És köszönöm. :)

Unknown írta...

Nagyon szép lett a torta! A legutolsó kép tetszik a legjobban ;) S milyen jó kis könnyed is a torta a joghurttal és citrommal!
A citromokat általában valamiféle speciális viasszal szokták bevonni. Szebben csillog ezáltal és védőréteg is, hiszen ha egyszer úgy megnyomódik a citrom héja, hogy kilép belőle a citromolaj, akkor azona folton elég hamar meg tud penészedni. Forró vízzel lemosható, a mosogatószert inkább mellőzném. Ha szükséged van a héjra, akkor óvatosan mosd (ne dörzsöld túl erősen), hiszen a héj a citromolaj miatt kell a receptekbe, s ez dörzsölős mosás közben kinyomódhat a héjból.

Gabriella írta...

Nagyon guszti lett! Imádom a joghurtos tortákat.

Ez a citromos dolog meg igaz. Tegnap láttam a Discovery-n róla egy filmet. Valami állati,,, micsodával vannak kezelve, ezért olyan szép csillogó a héja.

A bio citromnak ezzel szemben fakó, mert nincs lespriccelve ezzel az állati "ürülékkel".

Gabriella írta...

Még egy gyors kérdés. Hogy lett ilyen szép "hálós" a fehércsokis bevonatod?
Nagyon guszta, bele lehet harapni. ici

duende írta...

Köszönöm Beatbull a tanácsokat! :)

duende írta...

Hogy lett hálós?
Mikor kezdett kicsit megdermedni a fehércsoki, az evőkanállal, amivel elkentem, kicsit megpaskolgattam, fölfelé húztam finom mozdulattal a kanalat és hagytam hogy hogy úgymaradjon a dermedő csoki.
És köszönöm. :)

Kata írta...

Ez a torta maga a gyönyörűség!!! annyira, de annyira ügyes vagy! Még hogy nem tudsz sütni...

duende írta...

Köszönöm szépen, Kata! Ez most véletlenül tényleg jól sikerült! :))

Kata írta...

Véletlenek nincsenek már nálad tortaügyben, bizonyítottál (talán saját magadnak is...), kész-passz:))

duende írta...

:))
Ha megerőltetem magam... :)
Köszi Kata!