2012. február 25., szombat

Böjti ételek

.

Sokan azért is félnek belevágni a nagyböjtbe, mert nem tudják mit is egyenek ilyenkor - ha húst nem, akkor mit? Ráadásul a nagyböjt ideje arra az időszakra esik, amikor már a gyökérzöldségeken, krumplin, káposztaféléken kívül nincs is más ehető zöldféle. Persze a multiknál és a nagy piacokon lehet kapni cukkinit, padlizsánt, óriásira növesztett kaliforniai paprikát, vízízű műparadicsomot és hasonlókat. Lehet választani ezeket is, de én inkább más vonalat követek ilyenkor. Úgy gondoltam csokorba gyűjtöm a böjtös ételeket.


 (a képet itt találtam)


Van aki a tejes ételeket is elhagyja ilyenkor, de halat például eszik. Van, aki tejes ételeket eszik, de halat nem. Ez leginkább rajtunk múlik, mit tekintünk igazán böjtösnek. Tehát lássuk, milyen ehető zöldségféle van még ilyenkor tél végén, tavasz kezdetén.

Krumpli. Előnye hogy finom és szerintem nincs ember, aki valamilyen formában ne szeretné. Rendkívül változatosan készíthető. Sokféle tepsiskrumplit süthetünk belőle. Süthetjük hajában, ehetünk hozzá savanyúkáposztából készült, tökmagolajjal meglocsolt salátát. A nudli ilyenkor nagyon nyerő, mert bármilyen olyan szószt elvisel, amit tésztára is tennénk. Készíthetjük fűszeres paradicsomszósszal, sajttal. Tehetünk rá kéksajtmártást, csinálhatjuk sajtos-tejfölösre is. És persze ott van a pirított morzsás édes változata is, amit egy tartalmas zöldség- , bab-, lencse-, sárgaborsóleves után tálalhatunk. Süthetünk belőle borzacskát (tócsnit), prószát, készülhet belőle sztrapacska túróval-tejföllel vagy sült savanyúkáposztával. A krumplilángos is nagyon finom, maradék főtt burgonyából remek étel.  És persze a krumplipürével töltött, tejfölös csőben sült palacsinta sem elhanyagolható finomság.

Rizs. Rizsből rendkívül finom rizottókat készíthetünk gombával, sárgarépával, sütőtökkel, kelkáposztával, fagyasztott cukorborsóval, kukoricával. Vega rakott kelhez is finom. Édességként pedig (tejberizs) egyszerű és gyorsan elkészíthető, mégis pazar tud lenni, mert rendkívül variálható. Lekvárokkal, kompótokkal, friss gyümölccsel, magfélékkel, csoki-, karamellöntettel, gyümölcsöntetekkel. Mindenhogyan királyi finomság. Levesbetétként sem elhanyagolható.

Gabonafélék: köles, árpa, zab, hajdina, kukorica, búzatöret (bulgur, kuszkusz). Készíthetünk kását kölesből, zabpehelyből, kukoricából. Reggelire vagy könynű vacsoraként tökéletesek. A kukoricapuliszkát ehetjük sokféleképpen, a böjt egyik legváltozatosabban készíthető alap-étele lehet. De a köles, árpa is készíthető a rizshez hasonlóan rizottószerűen is akár. Ezek a gabonák is zöldséglevesek felturbózására kitűnőek.

Zöldségfélék. Káposztafélék, gyökérzöldségek: zeller, sárgarépa, fehérrépa, cékla. Sütőtök, kerekrépa, feketeretek, csicsóka. Fagyasztva öt ehető zöldséget ismerek: a zöldborsót, kukoricát, zöldbabot, gyalult tököt és a parajpürét. Sóskát - ha jót akarsz magadnak - ne végy fagyasztva mert bűn rossz.

Ilyenkor vehetjük elő a spájzból a nyáron eltett kincseket: az üveges zöldbabot, lecsót, zakuszkákat, lekvárokat, befőtteket, és persze a savanyúság formájában eltett nyári zöldségeket.

Az aszalt gyümölcsök is igazi böjtös ételek. Önmagukban is isteniek persze, de készíthetünk belőlük levest, szószokat, használhatjuk sütikbe, müzlikbe is őket.

És ha már a müzli szóba került: az olajos magvak is a böjt alapkövei. Dió, mogyoró, mandula, tökmag, szotyola. Készíthetünk velük házi müzlikeveréket, tehetjük őket kenyérfélékbe, süteményekbe is. De rizottókban is finomak.

Száraztészták. Roppant gyors, egyszerű, finom ételek varázsolhatók belőlük hús nélkül is. Gyakorlatilag korlátlan variációban készülhet belőlük bármi.

Hüvelyesek: bab, lencse, sárgaborsó, csicseriborsó. Mind isteni finom és nagyon tápláló. A csicseriborsó például olyan komplex fehérjét tartalmaz, ami még a húsokén is túltesz, rendkívül sok vitamin és ásványi anyag van benne. A szuperételek egyike.

Gyümölcsök. Alma, körte, narancs, banán, kiwi, ananász, mandarin, citrom. Napi egy alma az orvost távolt tartja - szól a mondás. És igaz is. Nem csak vitaminokban gazdag és ásványokban, de tisztítja is a szervezetet, új erővel tölti fel.

Tejtermékek: sajtfélék, kefír, joghurt, író, tej, túró, tejföl, tejszín.

Tojás. Szintén nagyon tápláló, sok módon készíthető.

És persze a kenyér. Igen változatosan süthetjük, a böjt alapköve.

Remek húspótló a búzahús, vagy is a szejtán.

A fenti listából látszik, hogy böjtben is is rendkívül változatosan étkezhetünk. Amit ajánlanék még: a gyógynövényteák. Tisztítják és regenerálják a szervezetünket. Ajánlott napi 1-2 csészével inni a böjt alatt.



 


És hogy ne maradjunk recept nélkül sem... Böjtben a főzelékek különösen előtérbe kerülhetnek. Íme egy egyszerű feltét, mert húsmentes időszakban igazán ennek vagyunk híján. Tényleg semmi extra. Puliszkát főztem. És volt belőle maradék. A kihűlt puliszkából golyókat formáltam úgy, hogy a közepükbe sajtot tettem, majd kevés olajon piros-ropogósra kisütöttem őket. Spenótfőzelékhez pl. szuper. Ha csak kis golyóbisokat formázunk a puliszkából, akkor nyakon boríthatjuk jóféle olasz paradicsomszósszal is, vagy egyszerűen szórhatunk rá sajtot, és meglocsolhatjuk tejföllel is. De egy kéksajtmártással (márványsajt és tejszín összeforralva) is remek.

11 megjegyzés:

Anikó írta...

De jó, hogy így összeszedted majd mindig jövök nézni, ha tanácstalan leszek, mi legyen főzve.
A fagyasztott zöldségek közül még jó szerintem a brokkoli is a fejtett bab is, azonkívül én szoktam venni köretnek a bébirépa csomagot és a franciasaláta csomagot, vagy mexikóit, egy nagy serpenyőben vajat olvasztok, ráborítom fagyottan és rázogatva fedő alatt puhára párolom, magában is nagyon finom, de sültek mellé is jó, nálunk bevált:-)))))

duende írta...

Anikó: köszi, köszi, a babot kifelejtettem! A brokkolit nem ismerem fagyasztva, mert nekem nincs rendes fagyasztóm, csak olyan kicsi, és abban a puhább zöldségek nem jók kiolvasztva. De a mexikói keverék is valóban nagyon jó!
Bébirépát még életemben nem láttam fagyasztva! Bár nálam itthon meg mindig szinte az egyik zöldséges fakk a hűtő alján sárgarépával van tele, mert imádom. :) Mindig van itthon legalább egy-másfél kiló, tényleg nagyon szeretem. :)

Kati írta...

De jó összefoglalót írtál, bár mi nem tartjuk teljesen a böjtöt, én csak a péntekeken nem eszem húst, de igyekszem ilyenkor egyre több zöldséget főleg készíteni, mert már nagyon kívánja a szervezetünk.Persze azért nem húst hússal eszünk, van amikor két három nap sem eszünk húst, jól megvagyunk nélküle is:)

duende írta...

Kati: köszi. :) Valóban, az ember normále sem eszik napi szinten húst. Csak ilyenkor kicsit hosszabban csinálja.

Roza írta...

Tényleg jó, hogy így összeszedted, hogy miből is készíthetünk eledelt a böjtben. Mert eddig mindig azért szegtem meg a böjtöt, mert elfogyott az ötletem:(
A gombóc nagyon guszta!

Ági, aki főz írta...

Ez egészen szuper! Sok-sok ötletet merítettem. Köszönöm!

Ha csak a nagyim konyáját nézem: krumpli, tészta, savanyú káposzta és bab voltak a téli időszak alapkövei.

duende írta...

Roza: köszi szépen! És gratulálok a diétádhoz! :)


Ági: Nagyon szívesen! :)
Bizony, nálunk is. És milyen finomak, mindet nagyon szeretem.

Anikó írta...

Duende a tescoban veszem mindig a fél kilós fagyasztott bébirépa csomagot nagyon finom, édes. Próbáld ki a brokkolit is, rózsáira van szedve és úgy lefagyasztva, minimális morzsálódással, nagyon jól használható:-))))

duende írta...

Akkor ezért nem ismerem, mert utoljára kb. 3 éve jártam Tesco-ban, akkor is zsömléért mentünk be valahonnan hazajövet. El vagyok kényeztetve a piac közelségével. :)

Nelli írta...

A puliszka golyókat el fogom készíteni, mert a férjem nagyon szereti.Spenóthoz tényleg szuper lehet!:)
Kéksajt mártást találok Nálad?

duende írta...

Nelli, igen, itt találod. :)