2010. január 13., szerda

Egy egzotikus gyümölcs: a licsi

.

A licsi az egyik legkedvencebb gyümölcsöm. És ismét lehet kapni. Nem is drágán.
Talán azért szeretem annyira, mert íze emlékeztet a bodzáéra. Édes, lédús, üdítő finomság.







Külső héja rücskös, kemény és nagyon szép színű. Kívül matt, belül lakkosan fényes. A húsa puha, lágy, hófehér, zselés állagú. Magja viszonylag nagy, szép csokoládébarna.
Ehetjük frissen, készíthetünk belőle kompótot, megszáríthatjuk a húsát teának is. Kandírozható is, valamint pohárkrémekbe, koktélokba is nagyon finom. Salátákban pedig igazi különleges hozzávaló lehet.
Imádom. Kilószámra szoktam venni ilyenkor. Kiadós, mert egy kilónyi mennyiség egy jó nagy kupac gyümölcsöt jelent - könnyű, szinte súlytalan.
Az egzotikus gyümölcsökért általában nem vagyok oda nagyon, mert sokszor a szép külső viszonylag ízetlen húst takar. Az itthon termő finomságoknak nincs párja. Mégis, vannak kivételek nálam is - a licsi ilyen.




A LICSISZILVA vagy KÍNAI IKERSZILVA, a szappanfafélék családjába (Sapindaceae) tartozó, Kína déli területein őshonos, szép formájú, lombos örökzöld fa; gyümölcséért termesztik. Összetett levelei 2-4 pár, 50-75 mm hosszú, tojásdad vagy lándzsás levélkékből állnak. Kicsiny, szerény virágai olykor 30 cm hosszú laza fürtvirágzatot alkotnak. A fürtökben termő, kb. 25 mm átmérőjű, tojás vagy gömb alakú, téglavörös héjú gyümölcs húsa fehér, közepén nagyméretű mag ül. A C-vitaminban gazdag gyümölcsöt nyersen, befőttként és szárítva egyaránt fogyasztják. A friss gyümölcshús pézsmaillatú; szárítva savanykás-édes. A licsi régóta kedvelt gyümölcs Kínában. 1775-ben került Jamaicába, Floridában állítólag 1916-ban szüretelték az első termést. Azóta a Földközi-tenger medencéjében, Dél-Afrikában, Indiában sok helyütt és Hawaiin is termesztik. A fát magról vagy bujtással szaporítják, a gyümölcsösökben a csemetéket egymástól 7-10 m távolságra ültetik. A fákat nemigen kell metszeni, és különösebb gondozást sem igényelnek. 3-5 év alatt termőre fordulnak.
A licsinek magas a C vitamin tartalma, de B1 vitamin is található benne. Valamint vas, kálcium és foszfor is. Termőhelyén a növény leveleit, szárát, gyökerét is használják gyógyászati célokra.
Magját csíráztathatjuk, elültethetjük. Hogy nálunk aztán termőre is fordulna, az kétséges. De kísérletezni lehet vele, mert fának is szép ez a növény.


25 megjegyzés:

"saját levében" írta...

Régen egy taiwani család lakott a szomszédunkban. Egyszer hoztak nekünk ajándékba két nagy fürtöt. Miközben átvettük és megkóstoltuk levideóztak bennünket! (Bizonyára nagyon egzotikusak voltunk.)

duende írta...

:))))
Kinek mi az egzotikus, igez? Nekünk a gyümölcs, nekik mi. :)))

Felhőlány írta...

Ismét gyönyörű képek! :) A szárításához van hasznos tipped? Teaként még nem próbáltam...

Puszedli írta...

Jó, hogy újra írtál! :) Ezek után ma elmegyek licsit venni..

Palócprovence írta...

Szia! :)))

Sallai írta...

Bekukkantottam, és nagyon örülök!De jó, hogy újra írtál:-)

starfi írta...

egy-két hete én is rengeteg licsit ettem, a lidl-ben lehetett kapni, nagyon olcsón. érett volt, lédús, be is faltam pár kilót :)

L.Krisztina írta...

Szia :D :D!!!!!!!!!!!
Érdekes engem a szőlőre emlékeztet az íze:)

Lizann írta...

Engem meg a gyerekkoromra, akkor ettem sokat, de asszem akkor inkább konzervformában. Nagyon szeretem, irány a Lidl!

jókaja írta...

Üdv ismét a fedélzeten!

Chef Viki írta...

Szia :-)

Kata írta...

Tegnap a Lidl-ben egy darab sem volt...

duende írta...

Felhőlány, én a narancsszeleteket úgy szárítom, hogy sütőpapírt teszek a radiátor tetejére és arra a gyümölcsszeleteket. A licsi is megszárad így pillanatok alatt szerintem.

duende írta...

Üdv Mindenkinek! :)

ZÖLDKOSÁR ∞ MEGYEBIRÓ JOLI írta...

Eddig sohasem vettem a licsiből, mert nem tudtam mi fán terem. Igaz utánna nézhettem volna, viszont az is lehet,azt vártam, hogy Te leírd róla a tutit. Köszi Duende!

Marika63 írta...

Sziasztok!! A licsi holnaptól (csütörtöktől) a Lidlben 590,-Ft lesz kilója.

trinity írta...

A. kedvence:))) Múltkor is összeragacsolta vele a fél konyhát, de ha egyszer finom....:D
Üdv itt újra!!Hiányzol ám!!

Felhőlány írta...

Köszönöm szépen, teszek egy próbát.... A narancs- és citromszeleteket én is így szoktam készíteni. Persze most nincs licsi a Lidl-ben... :(

starfi írta...

háhá, reggel vettem két kiló licsit a lidl-ben! :D csak 590.- volt kilója! :D

nokedli írta...

éppen én is tegnap ettem sok-sok kihagyás után. gondolkoztam is, hogy le kellene csak úgy fényképezni, mert olyan szép. de jó, hogy nem tettem, mert úgysem tudtam volna ilyen csodásan, mint te. igazán csodásak:-)

duende írta...

:)) Úgy látom sokan szeretjük ezt a fini gyümölcsöt!

Nokedli, ne mondjad! Hihetetlen jók a képeid! :)

Csibe írta...

Szia, örülök, hogy írtál :) Lehet, hogy "ünneprontó" leszek, de nekem nem igazán jön be, a fiúknak viszont annál jobban ;)

Névtelen írta...

Sziasztok!
Elárulna valaki, hogy hogyan kell kompótot készíteni belőle?
Köszi!

duende írta...

Ugyanúgy, mint az almakompótot. Szedd le a külső kemény héját, éles késsel vágd hosszában félbe. Így könnyen ki tudod szedni a magját és a gyümölcs sem trancsírozódik nagyon pici darabokra. Tedd fel annyi vízben főni, amennyi ellepi. Ízesítsd: http://szellemafazekban.blogspot.com/2009/02/grapefruitos-almakompot.html

Ha nincs narancsvirág, csillagánizs vagy gyömbér, az sem baj. Jó szegfűszeggel, fahéjjal, mézzel, zöld teával, lime, citrom, narancs héjjal és lével is!

Névtelen írta...

Nagyon szépen köszönöm a segítséget! :o)