Fahéjas, mazsolás sertésmáj


Jó dolog, ha tudsz levelet írni valakinek. Csodálatos dolog, ha mikor úgy érzed, megosztanád valakivel a gondolataidat, leülsz az asztal elé, fogod a tollad, és le tudod írni, mondatokba tudod foglalni őket. Ha megpróbálom szavakba önteni, természetesen csak egy töredékét tudom megfogalmazni mindannak, amit mondani szeretnék, de nem bánom. Mert már az is boldoggá tesz, ha érzem, írni szeretnék valakinek.

(Murakami Haruki)




Csak összerittyentettem, mert még ma is maradékhasznosítok: aszalódó narancsok, almák, regement zöld újhagymaszárak csokorban, pár olajbogyócska az üveg alján a hűtő sarkában, s láss csudát: valami hihetetlen jó sült ki belőlük. Ez ám az alkímia.
A májat akciósan, 200 Ft/kg-os áron vettem. Luxus a tányéron, ami a pénztárcát is kíméli.

Hozzávalók 4 főre:

80 dkg sertésmáj kb. fél cm-es szeletekre vágva
3 nem túl nagy gerezd fokhagyma
3 nagy vagy 4 kisebb alma hámozva, gerezdekre vágva
4 narancsnak a leve és 1-nek a héja reszelve
6 dkg mazsola
10-15 szem fekete olajbogyó
1 csokor újhagymának a hosszú, zöld szárai apróra vágva
egy kb. 10 cm-es friss rozmaring ágacskának a levelei apróra vágva
frissen őrölt bors
1/2 mokkáskanálkányi őrölt fahéj
2 teáskanál méz
1,5 dl száraz rozébor
kevés liszt
1 evőkanál olívaolaj
3 dkg vaj
A májszeleteket vékonyan beliszteztem és a vaj-olaj keverékén hirtelen pirosra sütöttem. Félretettem, majd az almagerezdeket is serpenyőbe tettem és őket is nagy lángon sütöttem a mézzel együtt. Mikor kissé karamellizálódtak, levettem a lángot és az apróra kockázott fokhagymát is beletettem, hagytam, hogy az illata felszálljon, majd felöntöttem borral. Hagytam forrni 1- 2 percig, aztán a narancslét is a serpenyőbe öntöttem. Visszatettem a májszeleteket, borsoztam, fahéjat tettem bele, és az aprított rozmaringot is hozzáadtam a mazsolával egyetemben. Hagytam forrni nagy lángon, míg a levét felére elfőtte és kissé besűrűsödött a szaftja. És készen is volt. Forrás után már csak 5-10 percig szabad főzni, így nem keményedik meg a máj. Tálalás előtt sózzuk csak. A reszelt narancshéjat is csak a végén adjuk hozzá.
Köretnek kölest készítettem, mert nagyon szeretem. Jól illett hozzá. De polentával (puliszkával), kuszkusszal vagy bulgurral is nagyon jó lenne. És természetesen főtt burgonyával vagy rizzsel is.
Ez a recept működne vadhússal is, kacsával is, vagy marhahússal is szerintem.
A kölest roppant egyszerű megfőzni: amennyi a gabona, két és félszer annyi víz kell hozzá. Csak feltesszük a szűrőben átmosott kölest enyhén sós vízben főni, forrás után a lehető legkisebb lángra tesszük és fedő kell rá. Mikor beszívta a vizet nagyjából - ez mennyiségtől függ, de nem több 10-15 percnél -, hagyjuk még fedő alatt negyedóráig és készen is van. Egy főre olyan 10 dkg kölest számolhatunk.

Megjegyzések

JOLI ZÖLDKOSARA üzenete…
Az idézet roppant időszerű, most tényleg mindenkinek választania kell és nem elfogadni azt az állóvizet, amiben van. Remélem, sokan megértik a sorok üzenetét.
A recept, pedig egyszerűen... hümm...
Angyali.
trinity üzenete…
Az üzenetet vettem!:)

A ragu pedig csodás-de leginkább annak örülök, hogy itt vagy újra!!!
Puszi!!!
duende üzenete…
Egyetértek Joli! :) Mint mindig! :)

És köszönöm!
duende üzenete…
Akkor jó Trin! :))

Neked is. :)