Zöld kenyér



Legkorábbi emlékeim a földhöz és a mezei munkához kötődnek. A vidéki tájban a szegénység sugallatát láttam, és én minden másnál jobban szeretem a szegénységet, - nem a szennyes és éhező nyomort, hanem az áldott szegénységet, mely szerény és egyszerű, akár a fekete kenyér.

(Federico García Lorca)





Ugyan nem fekete a kenyér, hanem zöld, de ízében és hangulatában Lorcáét idézi. Ma két egyszerű receptet hoztam. Tegnap nagyon puritán, amolyan igazi télies vacsoránk volt - ám puritánsága csak egyszerűségében mutatkozott meg. Mert a föld varázslatos adományait ettük. A hagymasaláta ilyen influenzás időkben különösen áldás.
Tökmaglisztes, tökmagos kenyér hagymasalátával. Némi szalonnával. És finom borral.



A kenyér a dagasztás nélküli kenyér módján készült. Érdekessége a tökmagliszt, amit itt nálunk szintén lehet több árusnál is kapni a piacon. Kenyerekbe és pogácsába szokták belekeverni. Én is tegnap kóstoltam először és nagyon finom. Máskor is fogok ilyen zöld kenyeret sütni. Mert a nyers tésztának tényleg extra zöld színe volt tőle. :)

Hozzávalók:
3 csésze* BL80-as kenyérliszt,
3 csapottabb evőkanál tökmagliszt,
3 csapottabb evőkanál tönkölykorpa,
2 félmaréknyi tökmag,
1/2 teáskanál köménymag,
1/2 teáskanál koriandermag,
1,5 csésze langyos víz,
1 mokkáskanál szárított élesztő,
1 teáskanál méz.

(1 csésze = 2,5 dl)

A kenyeret összeállítjuk a dagasztás nélküli kenyér alapján és úgy is sütjük. (A mézet és az élesztőt a langyos vízhez keverjük.)


Tökmagos pogácsának ugyan ezt a tésztát bekeverhetjük: akkor a vizet helyettesítsük tejföl-kefír vagy tejföl-joghurt keverékével és adjunk a tésztához 2 evőkanál zsír is (vagy 10 dkg vajat vagy 2 evőkanál tökmagolajat + 2 evőkanál napraforgóolajat.)

Megjegyzések

Édes és Keserű üzenete…
De érdekes, soha nem láttam még tökmaglisztet
Anikó üzenete…
Duende, könnyekig meg vagyok hatódva, én sem láttam még eddig tökmaglisztet, csak most öt perce.
Majd emailt írok, sok-sok köszönet, nem is tudom mit mondjak, nagyon kedves vagy:-))))
duende üzenete…
Édes és Keserű: sajnos az országban másutt nem jellemző, csak nálunk.


Anikó: :))) Akkor odaért a meglepi. :)
Igazán nincs mit Anikó! :)
chriesi üzenete…
Én sem találkoztam még tökmagliszttel. A kenyér gyönyörű!
"saját levében" üzenete…
Vasárnap tökmagos kenyeret sütöttem és őrségi tökmagolajba mártogatva ettük. Szuper volt! A "liszt" nekem is újdonság, ez tömény por vagy keverik valamivel? Hogy-hogy nem lesz könyékig olajos?
Anikó üzenete…
Igen, ideért, hihetetlenül aranyos vagy, a hagymasalátát már meg is csináltam,fűszeres sült csirkemellkockákhoz lesz, a kenyeret is összeállítom még az este, reggel sütöm, nem beszélve a holnapi ebédünkről, a savanyúrépa gerslis gombócokkal, amikor a férjemnek megmutattam a receptekről a fotóidat,azt mondta eszembe ne jusson hétvégéig várni, annyira ízlik neki a répa, el kell dugnom előle, mert megeszi mielőtt elkészülne:-))))
Hát így állunk
duende üzenete…
Chriesi: köszönöm szépen! :)


Saját levében: ez tömény tökmagőrlemény. Azt hiszem, a tökmagliszt a már kisajtolt magból készül. Mert van nálunk a piacon un. tökmagpogácsa is, ami egy nagy egyben-korong, tömény tökmagliszt. Ezt tehát már annyira nem olajos.
De így is nagyon hamar célszerű felhasználni, mert hamar avasodik, romlik. De rá fogok kérdezni, jó hogy megemlítetted! :)


Anikó: :))) Ugye? Nem lehet abbahagyni. Olyan minta savanyú káposzta. Csak még jobb... :))
Amit itt zalában általában főznek, az a paradicsomos változat, és az is isteni. Ez az:
http://szellemafazekban.blogspot.com/2009/01/savany-rpa.html

Örülök, hogy ízlik Nektek! :)
Thrini üzenete…
Érdekes ez a tökmag liszt. Soha nem gondoltam, hogy létezik.

A kenyér ismét csodás, nem nyugszom és valamikor újra megpróbálom a dnk-t, hátha nem lesz gumis.

Igazi tavaszi a fejléced hangulat, bárcsak kint is ilyesmit látnék, ne havat....
Duende!
Nagyon szép kenyeret késíztettél, kíváncsi lennék én is a tökmaglisztre.
Hol lehet kapni?
duende üzenete…
Thrini: ez a kenyér fantasztikus, csak be kell tartani azt a kevés dolgot a kelesztéssel és sütéssel kapcsolatban, és akkor isteni kenyeret fogsz végeredményként kapni! Nekem a dagasztott kenyereim semmivel sem voltak finomabbak, mint ez a kenyér. Sőt, ennek sokkal lazább, puhább, levegősebb a bélzete.
A héja meg isteni ropogós.


Szia Gesztenye!

Köszi. :)
Hát csak zalában a piacon. :) Vagy. A horgászok használják csalinak, szóval asszem horgászboltban kéne megkísérelni. :)) A halak is nagyon szeretik! :)
duende üzenete…
AZT ELFELEJTETTEM ÍRNI, HOGY A FŰSZEREKET MOZSÁRBAN TÖRJÜK ÖSSZE!