2011. április 1., péntek

Kakaós Pavlova torta



No hát elkészült életem első Pavlova tortája. Csokoládésat készítettem, mert a héten olyan ízetlen körtéket sikerült vennem, hogy ihajj. Szóval a körtéhez lett a többi kitalálva, meg volt maradék jó kis sűrű csokiöntetem is a hűtőben.
Több receptet is elolvasgattam, meg megnéztem Nigella pavlováját is. Elsőre nem lett igazán tökéletes, kissé túlsütöttem az alapot. Az az igazság, hogy a pavlova nagyon sütő-függő is, meg kell hozzá némi tapasztalat is, hogy igazán jól sikerüljön. Sajnos nekem a sütőm nem valami jó, meg már fokok sincsenek rajta, szóval sosem tudom, mit hogyan sütök éppen. Úgy sacc/kábé intuitív alapon megy nálam ez a mutatvány. Mindenesetre, most már ismerem a tűzhelyemet pavlovailag.
A másik: azért is sütöttem túl, mert csalóka ez a sütemény. Többször ránéztem, megtapogattam, mindig puhának éreztem. De most már tudom, hogy mikor már egy kevés kérget kap, ki kell venni, mert a levegőn tovább szárad. Másfél óráig sütöttem legkisebb lángon, de elég lett volna az 50 perc-1 óra. A következőnél már tudom. Szóval: mikor úgy érzed egy órácska elteltével, hogy még nem jó - na akkor már jó! Kapcsold le a lángot és hagyd kihűlni.

Egyébként tényleg klassz édesség, mert 1. el lehet használni amaradék fehérjéket, 2. nagyon könnyű, levegős, egyáltalán nem tömény desszert, 3. nagyon egyszerű, 4. igencsak mutatós.
Még maradt 4 fehérjém a fagyasztóban, abból citromos-kiwis lesz azt hiszem.

Hozzávalók
az alaphoz:
4 szobahőmérsékletű tojásfehérje,
1 csipet só,
20 dkg porcukor,
2 evőkanál kakaópor,
1 csapott evőkanál étkezési keményítő,
1/2 evőkanál 10 %-os ecet,
a tetejére:
4 dl tejszín,
1 púpos evőkanál porcukor,
a gyümölcsökhöz:
2 körte,
2 banán,
2 púpos evőkanál barna nádcukor,
2 evőkanál rum,
1 mokkáskanálka őrölt fahéj,
és a lényeg:
csokiöntet.

A sütőt előmelegítettem 160 fokra. A tojásfehérjéket a csipet sóval elkezdtem habbá verni, mikor már félig kemény volt, hozzáadtam a porcukrot is és szép fényesre, keményre vertem a habot. Legvégül az ecetet is és a kukoricakeményítőt is óvatosan hozzákevertem.
Egy szilikonos sütőpapírra körberajzoltam egy közepes lábosom alját (hogy nagyjából kör formájú legyen az alap), aztán megfordítottam a papírt és a kör formájára halmoztam a habot. Jó magasra púpozzuk fel a szélén körben, belül hagyjunk egy mélyedés, ide kerül majd a tejszínhab és a gyümölcs. Arra is figyeljünk, hogy kissé szétterül sütéskor, tehát a kész alap szélesebb lesz, mint mikor sütőbe tettük. Tehát inkább jó magasra, de kisebb ármérőjűre igyekezzünk halmozni a habot.
Betettem 160 fokra sülni - most akkor a jó időt írom: 1 órára. Majd lekapcsoltam a gázt, a sütőajtót kitámasztottam egy kiskanállal és így hagytam kihűlni. (Így kevéssé esik össze.).

Míg a tortaalap sült, elkészítettem a karamellizált körtét. Meghámoztam, kisebb darabokra vágtam, aztán nagy lángon a cukorral sütni kezdtem. Mikor megsötétedett a cukor rajta, fahéjjal ízesítettem, és rálocsoltam a rumot. Flambíroztam és késznek nyilvánítottam. A banánt csak belekarikáztam és elkevertem benne.
Fölvertem a tejszínt kevés cukorral habbá.




Mikor kihűlt az alap, ráhalmoztam a tejszínhabot, a gyümölcsöt és meglocsoltam sűrű csokiöntettel.
A csokiöntetet egyszerűen úgy készítem, hogy kevés vízet felforralok sok kakaóporral és némi cukorral. Hagyom forrni 3-4 percig, majd mikor levettem a tűzről, keverek bele vajat is. Hagyom kihűlni és hűtőbe teszem. Ha nem lenne elég sűrű, kevés hideg vízben elkevert étkezési keményítőt is adhatunk hozzá a forralás végén. Kihűlve így jó sűrű öntet lesz belőle.
Ez a 4 tojásfehérjés adag egy jó nagy tortát ad ki. 8-10 szelet is kikerül belőle.




Anna Pavlova minden idők talán legnagyobb balett táncosnője volt. Életéről itt olvashatsz. Ezt a könnyű, légies és csodás tortát róla nevezték el. A Pavlova torta tehát lényegében ennyi: habcsók alap, rajta tejszínhab, azon pedig gyümölcsök - idénynek megfelelően.


14 megjegyzés:

Thrini írta...

Akkor kezdesz megbarátkozni a habcsókkal? :)

A Te első Pavlovád klasszisokkal formásabb, mint az enyém volt annak idején. A citrom-kivis nem rossz ötlet, az édes ízt kellőképpen ellensúlyozza majd a citrom és kivi savanykássága.

trinity írta...

Szívesen kötnék vele szorosabb barátságot:)

Tálaló írta...

Többször olvastam róla,de te hoztad meg a kedvem,hogy a közeljövőben ki is próbáljam.

chriesi írta...

Nagyon szép! Én nem csináltam még mindig, majd majd egyszer. :DD

Padparadsa írta...

Nem is tudom, mi tetszik a legjobban... A fejléc tulipánjai? Az idézet? Vagy maga a süti??? MIND, MIND!!:)

Foodafok írta...

Nagyon szuper ez az egész, így ahogy van!

duende írta...

Thrini, mondjuk... :)
Nem lesz a kedvencem, de mindenesetre egy egyszerű kis süti, és jól falja a maradék fehérjéket. Véleményem szerint ugyanolyan lila köd övezi, mint mondjuk a clafoutis-t, vagy a macaron-t. Egyébként semmi extra, csak most éppen divatos. :))
Annyi a jó benne hogy lájtos kis süti, és ennyi.
Van itt a blogomon egy másik tojásfehérjés torta, anno Mammánál láttam meg, a torta al limone. Na azt imádom, és abba is csak tojásfehérje kell. Klasszisokkal finomabb, mint a pavlova. :)

Igen, szerintem is jó lesz a citromo-kiwis! :)


Köszi Bianka!


Trinity: még van pár szelet! :)


Tálaló: tényleg nagyon egyszerű elkészíteni, egyszer érdemes kipróbálni, ha sok maradék fehérje sorakozik a hűtőben. :)


Chriesi: látod, én is most jutottam el csak hozzá! :)


Padparadsa: köszönöm szépen! :)


Foodafok: nagyon szépen köszönöm! :)

Wise Lady írta...

Nagyon szép lett. Én is imádom a pavlovát.

Ritmus írta...

Megnéztem a másikat is, én is arra szavaznék! Lehetne lemon curd-del tálalni..Hmmm..

duende írta...

Köszönöm Wise Lady!


Ritmus: Azt hiszem, nem kell hozzá lemon curd, mert ez az egyszerű kis torta egészen extrán-nagyon citromos önmagában is. A lemon curd már sok lenne hozzá.

Ildinyó írta...

Hűűű, én imádom! :)) Most jön majd az eperszezon, próbáld ki majd azzal, meg egy kis tejszínhabbal is! Nagyon finom! :)
Tudod mennyire szeretek idejárni hozzád! Kérlek nézz be hozzám, 3 dolog is vár Rád:
http://ildinyo.blogspot.com/2011/04/olelest-dijat-es-meg-jo-szot-is-kaptam.html

duende írta...

Ildinyó, nagyon szépen köszönöm és fogadd viszont! :)

Anikó írta...

Egyszer csináltam én is, csalódás volt, szétterült, szerintem is nagyobb a füstje a dolognak. Jó, olykor elmegy:-)))))

duende írta...

Anikó: nálam is a néha elmegy kategória!