2009. szeptember 27., vasárnap

Vörösboros céklamártás spagettihez (VKF28)



 

Van szüret minden őszben! Idd a bort,
sajtold a szőlő véradó husát
és táncos lábbal könnyedén tipord,
mert minden lázban van még ifjuság.
Szüretre hívlak! fogd fel a csuport,
fogd fel a mustot, mely a kádba forr!
Igy súgsz és táncolsz bennem ó kobold,
oly könnyü lábbal, mint a könnyü bor.



                                                                                                (verslészlet, Babits Mihály)





Saját ötlet ez az egyszerű étel. Ma kreáltam magamnak ebédre.

Hozzávalók 4 főre:
1 közepes cékla,
2 közepes fej lilahagyma,
só,
frissen őrölt bors,
1 csipet kristálycukor,
friss zsályalevelek (szárított is jó),
4 evőkanál olívaolaj,
2 dl száraz vörösbor,
3-4 dl tejszín.
Húsevőknek: 10 dkg házisonka.

A céklát hajában megfőztem, majd megtisztítottam és kis szeletkékre-kockákra vágtam.
A lilahagymát is kis kockákra vágtam és az olívaolajon sóval párolni kezdtem. Mikor már üvegesedett, a céklát is hozzátettem és fűszereztem: sóval, borssal, zsályával. Fedő alatt kis lángon pároltam jó tizenöt percig. Ekkor hozzáadtam a vörösbort is és erős tűzön főztem tovább. Egy csipet cukrot adtam hozzá, valamint a tejszínt is. Hagytam rotyogni pár percig, aztán botmixerrel pürésítettem.
Borral kínáljuk.



Házisonkával szerintem még finomabb, csak nekem most nem volt itthon. Ez esetben vágjuk papírvékonyra a sonkát, és az olívaolajon a hagymával együtt süssük. Aztán vegyük ki a szeleteket, a többi ugyanaz. Míg fő a mártás, vágjuk hosszúkás csíkokra a sült sonkát, és mikor kész és már pürésített a mártás, tegyük vissza bele.
Szerintem nyers céklából is működik, csak jó vékonyra szeljük, kis darabokra aprítsuk. És akkor hamar megpuhul a hagymával együtt.

13 megjegyzés:

KryaSpirit írta...

Imádom a céklát! ez a tésztaszósz nagyon jó ötlet, ki fogom próbálni!:))

trinity írta...

Igen eredeti Duende és szépséges színt varázsoltál!!!
Jegyeztem is, köszi!!!

Vica írta...

Hát ez meseszép:) Csak nyelek nagyokat.

Unknown írta...

Nagyon jól hangzik a mártásod! Hétközben valamikor el fogjuk készíteni Ditémmel, mert kíváncsi vagyok, milyen ízű ;)

Wise Lady írta...

Nagyon ötletes vagy!

duende írta...

Remélem izleni fog, Benzsi! :)

duende írta...

Trinity, köszi! :)

duende írta...

Köszönöm, Vica! :)

duende írta...

Beatbull, remélem izlik majd! :)

duende írta...

Köszönöm Whise Lady! :)

erős ildikó írta...

Már írtam többször, hogy a cékla nem a kedvencem...de Te mindig "megfőzöl" valamivel...már megint!
S a tálalás is csodálatos - ahogy megszoktuk itt!

duende írta...

Köszi szépen Napmátka! :)

A vörösbor nagyon jól kiegésziti a cékla édes izét, egyensűlyba kerül tőle az étel. A hagyma pedig teltté teszi. Nekem izlett. :)

Névtelen írta...

céklás tésztaszózst már én is készítettem. csak azt nem értem, hogy nem esett le, milyen jó lehet vörösborral;-) pótolom ám majd a mulasztást...