2009. szeptember 27., vasárnap

Kékszőlős-szilvás máktorta (VKF 28.)




Minden borban kis angyal lakik, aki, ha az ember a bort megissza, nem hal meg, hanem az emberben lakó megszámlálhatatlanul sok kis tündér és angyal közé kerül. Amikor az ember iszik az érkező kis géniuszt a már bent lévők énekszóval és virágesővel fogadják. A tündérke el van bűvölve és az örömtől majd meggyullad. Az emberben ez az örömláng árad el, és őt is elragadja. Ez ellen nem lehet védekezni.

(Hamvas Béla)


 
A szőlő olyan ősi kultúrnövénye a Földnek, mint az emberiség emlékezete. Mintha együtt teremtődött volna az idők hajnalán a szőlő, a bor, az ember.
Legtöbbet erről a mítikus gyümölcsről talán a görögök tudtak. Dionüszosz a bor, a mámor, a szenvedélyeket felfakasztó extázis istene. A görög színház kialakulása szintén elválaszthatatlan Dionüszosztól. Bővebben ITT olvashatsz róla.

A szüretről vannak saját élményeim is, az évkörben az egyik legkedvesebb ünnepem.

Hajnalban megérkezünk a szőlőbe - minden párás, hideg még. Egy jó kupica pálinka azonban felmelegít, étvágyat csinál. Szüretelni nem lehet reggeli nélkül, így körbeüljük a gazdagon megterített asztalt. Van kenyér, töpörtyű, szalonna, kalács, pogácsa, lilahagyma, paprika, paradicsom, kolbász és sonka. S persze mindezt leöblítendő, egy-két kancsó pincehideg óbor.
Most már lehet menni a sorok közé. A házigazda gondosan elmondja, mit szedjünk, mit ne. S elindulunk, párosával. Egyik-egyik oldalán a tőkének. Közben pedig beszélgetünk, viccelődünk, nevetünk. Ha az ember kimelegedik, elfárad kissé, hoznak neki egy jó fröccsöt, csak a kiszáradás elhárítása végett.
Mire minden fürt a pincébe és a présbe kerül, már virágos kedvünk van.
Délre, kettő óra tájban vége is a munkának. Előkerül a bogrács, a tűznek való fa, az ebédnekvaló alapanyagok. A férfiak gondosan fát raknak, tüzet gyújtanak, helyére kerül a nagy bogrács. Az asszonyok főznek, a férfiak a pincében szorgoskodnak. Már tudni, hány fokos a must - persze ebből komoly következtetéseket vonnak le a hozzáértők a majdani újbor természetéről.

Fröccsözés, nevetés, jókedv. Kész az étel is. A házigazda tósztot mond egy pohár borral a kezében. Mielőtt inna, egy kortynyi bort a földre önt, Földanyának tiszteletül - megköszönve mind a tavalyi, mind az idei termést. Koccintunk, s eszünk.

Szeretem a szüretet...



Sütöttem mandalát. Valójában egy egyszerű mákos kevert, gyümölccsel gazdagítva.

Hozzávalók:

10 dkg liszt,
5 dkg darált mák,
2 tojás,
1 teáskanál sütőpor,
10-15 dkg porcukor (ki milyen édesen szereti),
3 evőkanál szőlőmagolaj (lehet ám sima napraforgóolaj is),
csipet só,
1 evőkanál vaníliás cukor,
4 evőkanál víz vagy tej.

A díszítéshez: kékszőlő és szilva.
A szilvát, kékszőlőszemeket félbevágtam, kimagoztam. A tésztához valókat robotgéppel habosra-hólyagosra kevertem. A formát kiolajoztam és liszteztem. Beleöntöttem a kész masszát és díszítettem. Amilyen rövid a recept, olyan hamar megvan valóban ez a kis kevert sütemény.
Háromnegyedes lángon sütöttem 10-15 percig.

24 megjegyzés:

Andi/cuki írta...

Gratulálok,jó a hangulata a leírásodnak,a filmnek,s szépséges a torta.

duende írta...

Köszönöm szépen Andi! :)

Raindrop írta...

Ez igen! Tényleg mandala szépségű...

Ancsika írta...

Gyönyörü "Mandala" torta sikeredett! :)
Sárga vagyok az irígységtöl, az otello miatt!!!! Ha hozod a palacsintasütöt, akkor 1-2 kg szölöröl se feledkezz meg!!!! :))))

Macus írta...

Jó ez a bejegyzés. A süti biztosan finom. Olyan szépek a képek.

Limara írta...

Gyönyörű ez a süti! Nagyon szívesen megkóstolnám!:)

trinity írta...

Jujj, de jó-az egész. Minden!!! A tortáddal engem vallatni lehetne-imádom a mákosat, meg a szilvát, meg a szőlőt..így egyben!!

erős ildikó írta...

Nahát! Tényleg hasonlót csináltunk!
Persze, persze: cseréljünk egy szeletet!

ágota írta...

Homlokomat rátapasztom a kirakat üvegére : nagyon ígéretes tortát
látok.. és csorgatom a nyálam !

duende írta...

Köszi Raindrop! :)

duende írta...

Rendben, Mian, de bort is viszek! :))

duende írta...

Köszönöm szépen, Macus! :)

duende írta...

Szívesen adnék Limara! :)

duende írta...

Akkor nagyon beletrafáltam, Trinity! :)

duende írta...

:))
Napmátka, nem véletlen...

duende írta...

Köszi Olzka! Fini is volt... Csak volt... :)) Hamar elfogyott.

Jade írta...

Gyonyoruuuu!

lúdanyó írta...

Nagyon szép lett a tortád - igazi türelemjáték lehetett kiragosgatni rá a gyümölcsöt :)

Unknown írta...

Nagyon jól néz ki, különösen felülről! Nagyon tetszik a mák-szőlő ötlet ;)

Ízlésszindróma írta...

Gyönyörű ez a torta:) Tegnap ugyanezt a Hamvas szöveget nézegettem hosszasan, hogy milyen szépséges:))

duende írta...

Köszönöm szépen Judit! :)

duende írta...

Lúdanyó, az lett volna, de nem volt türelmem. :) Igy csak nagyjából lett szabályos... :))

duende írta...

Köszi szépen Beatbull! Finom is volt együtt. :)

duende írta...

Köszönöm szépen, Izlésszindróma! :)
Én is nagyon szeretem ezt a részletet. Vagyis az egész Bor filozófiáját... :))