2013. április 4., csütörtök

Sonkás nudligombóc tormamártással


Maradékhasznosítás. Maradt egy nagyon-nagyon kevés főtt sonka és torma. Szeretném leszögezni: nem kalóriaszegény fogás, és emellett abbahagyhatatlanul finom.

Hozzávalók 4 főre:
nudlitészta:
50 dkg burgonya (héjastól mértem, tisztítás előtt),
1 nagy tojás,
2 csapott evőkanál búzadara,
1 evőkanál olaj,
só,
és annyi liszt, amennyivel olyan tésztát kapsz, ami összeáll és úgy, hogy már nem ragad, kb. 10-15 dkg, mert burgonyafajtától is függ.
Töltelék:
10 dkg főtt sonka (az a legjobb ha van rajta zsíros rész is, mert így nem lesz száraz, ha csak száraz sonka maradt, kevés tejföllel lágyíthatunk a masszán, de maradjon formázható, ne legyen híg),
10 dkg reszelt sajt,
őrölt bors,
pici kakukkfű.
Mártás:
4 dkg vaj,
2 púposabb evőkanál liszt,
só,
1 púpos evőkanál tormakrém,
kb. 4-5 dl tej.
Plussz reszelt sajt a tálaláshoz.


A burgonyát meghámoztam, sós vízben megfőztem, leszűrtem, összetörtem és hagytam kihűlni. Míg hűlt, a sonkát ledaráltam és elkevertem a többi hozzávalóval.
Mikor kihűlt a tört krumpli, hozzáadtam a tojást, búzadarát, kevés plussz sót, olajat és annyi liszttel, amivel jól formázható sem nem lágy, sem nem kemény tésztát kaptam, jól összedolgoztam. Lisztezett deszkán kinyújtottam fél centi vastagra, kis négyzeteket vágtam (olyan ötször ötösöket) és a közepükre az összedolgozott sonkás masszából kis golyókat formáztam. Aztán rádolgoztam mindegyikre a nudlitésztát, helyes kis gombócokat formáztam. Tényleg kicsiket csináltam, ebből a nagy szerintem nem szép, nem guszta. Olyan 3 centis kis golyóbisok lettek.
Míg formáztam a tésztát, föltettem egy nagyobb fazékban vizet forrni sóval. És elkészítettem a mártást is, mire felforrt a víz.
Vajat olvasztottam egy lábosban, lisztet szórtam bele, kissé átfuttattam, aztán apránként tejjel felöntögettem, mindig simára keverve a mártást. Pontos tejmennyiséget ne várjatok, olyan mártás sűrűségű legyen a végére. Aztán belekevertem a tormakrémet és sóztam.


Mikor forrt a víz, beletettem a kis gombócokat, nekem 36 lett ebből a mennyiségből. Onnantól számítva, ahogy feljöttek a víz felszínére, még 5 percig főztem őket, majd szűrőkanállal kiszedtem. Azonnal tálaltam, mártással meglocsolva, reszelt sajttal megdíszítve.
Nos, ez az étel is a "tudtamtudtam, csak nem sejtettem" hogy ilyen jó kategória. Mert tudjuk: finom a nudli is, a sonka is, a torma is, de így együtt... több mint jó. :)
Ez a töltelék egyébként tortellinibe, ravioliba is tökéletes.

8 megjegyzés:

Bokor Boglárka írta...

Erősen nyálcsorgató kép és recept! Imádom az ilyesmit!

duende írta...

:)) Én is az a baj... :)

Anikó írta...

Ez jó, nagyon jó, már vittem is a receptet, mint a szél.
Imádom a gombócokat,sósan nem igazán szoktuk készíteni,pedig... imádom a főtt sonkát, de annyira, hogy tegnap vettem egy újabb kis kötözöttet a megbízható hentesemtől, holott a húsvétiból is van még egy kis darab, de valahogy még nem laktam jól belőle, szóval van alapanyag, hétvégén összedobom ezt a pazar kis ötletedet:-))))

duende írta...

Anikó, sokat csinálj belőle. Mert lehetetlen abbahagyni... :) Ez az adag leves utánra elég/4 fő.
Biztosan fogtok repetázni... :)

Anikó írta...

Nagyon finom volt, vendégségre készítettem, hát mindenki kétpofára ette, óriási siker volt, ezentúl húsvétkor a maradékokból ez lesz mindig :-))))

duende írta...

:) :) Örülök, valóban pazar kis lakoma! :)

Alíz írta...

Nagyon elegáns és finom étel! A húsvét utáni sonkabőségben biztos elkészítem. :)

duende írta...

Köszönöm Alíz, és biztos vagyok benne, hogy ízleni fog! :)