2011. szeptember 5., hétfő

Piros és zöld rizs (mexikói rizs és petrezselymes rizs)

.

Néhány nappal ezelőtt találkoztam egy kedves ismerős családdal. Szóba álltunk, ment az idő, s azt kérdeztem a lánytól, aki talán 8 éves: „Na, mi jót tettél máma?” És akkor a lány gondolkodás nélkül a következőt válaszolta: „Ma boldog voltam.” Ezt a mondatot ajánlom nektek egy pár év elmélkedés tárgyául, ezt a legkomolyabban mondom. Én már belekezdtem. Amióta… majd szólok, hogy hova jutottam. De még nem értem teljesen ezt a mondatot, de tudom, hogy nagy bölcsesség van benne. Még, még, még hagyom, hogy működjön bennem.

(Pál Feri atya)


Ma rizsehetnékem volt - van egy kedvenc módom, ahogyan tényleg szeretem ezt a hófehér gabonafélét: petrezselymesen. Rengeteg (nagyon rengeteg) apróra vágott friss petrezselyemmel főzve-párolva. De éppen egy szál sem sok, de annyi sem volt itthon. És ma hétfő van, szünnap a piacon. Még múltkorában találtam ezt a mexikói rizst ezen az oldalon. Úgyhogy ma ki is próbáltam. Nagyon finom, máskor is fogom így készíteni. Én ma csak zsenge zöldhüvelyű zöldbabot pároltam mellé, de nagyon izgalmas körete lehet például grillezett halaknak, húsoknak is, amikhez egyszerű és finom mártásokat is készíthetünk. Hogy őszinte legyek, annyira jó íze van, hogy önmagában meg lehet enni, csak így alanatúran, tejfölös/joghurtos vagy sima uborkasalátával. Rántott sajthoz, zöldségekhez is izgalmas lenne. Sajnos a mexikói konyhában nem vagyok járatos, nem tudom ott milyen ételekhez kínálják.

Hozzávalók 4 főre:
50 dkg rizs,
3 nagy paradicsom (30 dkg),
1 közepes fej vöröshagyma,
2 nagyobb gerezd fokhagyma,
só,
3 evőkanál olaj,
alaplé vagy hús-vagy zöldségleveskocka vagy sima víz.
És aki szereti a csípőset:
1 hegyes erős zöldpaprika vagy
1 piros csilipaprika.

A paradicsomokat forrásban lévő vízbe dobjuk fél percre, majd kivesszük és lehúzzuk a héjukat. Robotgépbe tesszük a negyedelt vöröshagymával és a fokhagymagerezdekkel együtt és teljesen simára pürésítjük. Majd átöntjük egy mércés edénybe, és annyi vizet vagy alaplevet adunk hozzá, hogy a rizs mennyiségének két és félszerese legyen. A rizst megmossuk, aztán az olajon üvegesedésig pirítjuk, addig, míg a rizsszemek elválnak egymástól, "pergősek" lesznek. Ekkor hozzáöntjük a paradicsomos levet, ha még szükséges sózzuk és nagy lángon fölforraljuk. Majd az egészet áttesszük a tűzhelyünk legkisebb lángjára és ott is kis lángra és fedőt teszünk rá. Addig főzzük, míg a rizsnek épp csak marad a tetején 1-2 milliméternyi folyadék. Ekkor lezárjuk a gázt és fedő alatt hagyjuk még 20 percig.




És a petrezselymes, vagyis zöld rizs pedig csak ennyi: ugyanígy üvegesedésig sütjük az olajon a rizst, mikor már "pereg", felöntjük dupla mennyiségű vízzel, sózzuk és ehhez az adaghoz (vagyis fél kiló rizshez) két nagyon nagy csokor apróra vágott petrezselymet adunk. Ugyanígy kis lángon pötyögtetjük míg a rizs tetején már csak 1/2-1 centiméternyi víz marad, ekkor lezárjuk és fedő alatt hagyjuk 20 percig még. A paradicsomos rizshez kicsit több folyadék kell és kissé tovább is kell főzni, mert a paradicsom savassága miatt nehezebben veszi fel a rizs a vizet és nehezebben is puhul be.

8 megjegyzés:

Ildinyó írta...

Juj de nagyon guszta! Mmmm, és én mint nagy petrezselyem függő, a petrezselymes változatot is imádnám! :) Tényleg, eddig miért nem ettem így soha? Pedig jóformán mindenre szórok... :))

duende írta...

Ildinyó: ezért is tettem fel külön. Mert fura módon nagyon kevesen ismerik és készítik a petrezselymes rizst. Én anyutól tanultam. A rizsnek így hogy együtt párolódik a friss zölddel, valami fantasztikus íze lesz. Ha csak köretként készítem a rizst, mindig petrezselymesen csinálom. Kóstold meg egyszer. :)

Delish írta...

en nagyon-nagyon rizses vagyok es nalunk mindig petrezselymesen keszul (szinten anyumtol tanultam) :) ismerem ezt a mexikoi valtozatot is, nagyon imadom, isteni avokado salsaval.

duende írta...

Delish, köszi szépen a tippet. :) El is tudom képzelni, milyen isteni a kettő együtt!

Anikó írta...

Én meg a hagyományos rizslevest készítettem ma el, az sem volt rossz, de szoktam a petrezselymes rizst is készíteni köretnek rántott húshoz például.Finomak:-)))

duende írta...

Anikó: igen, nálunk is anyu mindig a vasáranpi rántott husihoz készítette. :)

Anikó írta...

Meg tudod mit szoktam még, olyan régen volt el is felejtettem, jó minőségű finom kolbászkarikákat sütök, persze csípőset, kiszedem a zsírjából félreteszem, a visszamaradt zsíron rizst pirítok majd kis kockára vágott hagymát dinsztelek a rizzsel együtt, felöntöm vízzel, sózom, borsozom, petrezselymet dobok rá, puhára főzöm, a végére szép pergős az egész és pirosas a kolbász zsírjától. Tálaláskor a tetejére teszem a sült kolbászkarikákat és sok zöldsalátával lehet enni.
Fogok is készíteni valamikor, nagyon finom, laktató, inkább hűvös időre, mint melegre való:-))))

duende írta...

hmmm... de jól hangzik! :) Köszi a tippet. :)