2012. október 26., péntek

Tarlórépa (kerekrépa) dióval


Tarts ki szilárdan utadon, még ha a világ rossznak bélyegzi is, ami több mint valószínű.

(Henry David Thoreau)




 

A kerekrépa vagy más néven tarlórépa készülhet így is. Nálunk zalában ugyanis szinte csak savanyítva fogyasztják. Pedig az egyik legfinomabb ízű-állagú téli zöldségféle. És már megjelent a piacon, szépséges darabokat vettem belőle. Ebben a formában lehet köret, és lehet önálló fogás is rizzsel vagy hajában sült burgonyával. A dió nagyon izgalmassá teszi, a méz egészen megbolondítja és a két titkos fűszer - amit hamarosan elárulok - annyira természetesen belesimul a répa lényébe, mintha mindig is együtt táncoltak volna a forró parketten. Finom, na. :)

Hozzávalók 2 főre:
2 nagyobb darab kerekrépa,
1/2 marék durvára vágott dió,
2-3 teáskanálnyi dióecet (alma vagy fehérborecet is megteszi),
1 evőkanál napraforgóolaj,
2 teáskanál dióolaj,
5-6 gerezd fokhagyma apróbb-nagyobb kockákra vágva,
só,
kevés frissen őrölt bors (csak csínyján),
1 teáskanál koriandermag,
2 zöld kardamom magjai,
3 teáskanálnyi finom virágméz.

A répákat meghámoztam, vastagabb csíkokra szeltem. Minden hozzávalót rászórtam-locsoltam, kézzel jól összekevertem. (A koriandermagokat, kardamommagokat mozsárban őröljük meg.) Jó kézzel keverni, mert az ujjainkon marad az olajos-fűszeres pakolásból, s így meg tudjuk kóstolni. Ha bármi hiányozna belőle (méz, só, ecet), pótoljuk.
Sütőedénybe tettem, körülbelül fél dl vizet is aláöntöttem, s lefedtem alufóliával. Nagy lángon sütöttem végig fólia alatt körülbelül 45-50 percig.
Aki nem jut hozzá tarlórépához, készítheti ugyanígy zellerből, karfiolból, céklából is.

9 megjegyzés:

Hankka írta...

Nagyon izgalmasan hangzik, igazán fincsi lehet! :) Csak így önmagában is elfogadnám! :)

Erdokóstoló írta...

Nagyon finom lehet, én szeretném. Sajnos felénk nincs ez a répa, pedig savanyítva is megkóstolnám. Répalevesben is (egyszer ettem, bár somogyi volt, de biztosan Zalában is készítitek.

duende írta...

hankka, én is önmagában ettem. :) Próbáld ki zellerrel, hm? :)


Erdőkóstoló: igen, csak errefelé van, pedig bárhol könnyen termeszthető. Igen, itt sokféleképpen készítik egyébként. Még répás rétes is létezik. :)

Erika írta...

Ez nekem nagyon tetszik, mert mostanság én is mindent dióval, dióolajjal készítek!:)

Tálaló írta...

Hmmmm...

Lehetne a majdani almás pitéért cserébe egy kis tálkányit?

Úgy hiszem karórépa hijján a cékla lesz az én emberem.Akarom mondani zöldségem:)

duende írta...

Erika: örülök! :) És isteni is! :)


Tálaló: hogynehogynenaná! :))

Imádoma céklát is... (na jó, mondjuk mit nem?! :) )

murok marci írta...

itt is gyakran látok tarlórépát, de senkit nem ismertem eddig, aki receptet tudott volna hozzá, azon kívül, hogy levesbe fözik. kipróbálom a te variációdat.

duende írta...

Kedves Marci!

Ha erre a linkre kattintasz: zala ízei itt találsz még vagy 7 ételt tarlórépával! :)

Vénember írta...

Én észak-Írországban botlottam bele:
http://venember.freeblog.hu/archives/2013/02/23/Ebed_tarlorepabol/