2024. március 25., hétfő

Öszibarack sütemény

Nekem egyik kedvenc sütim. De csak amelyiket én csinálom. :) Valaha lakodalmi sütemény volt, de úgy gondolom, otthon is el lehet készíteni egy-egy ünnepi alkalomra. Például húsvétra. Ráadásul nem is annyira bonyolult és munkás süti, szerintem kezdők is bátran nekiállhatnak. A receptet a Gyergyói ízőrzőtől, Alíztól kölcsönöztem, köszönetem érte.



Hozzávalók 16-18 db barackhoz:

  • 10 dkg zsír
  • 15 dkg cukor
  • 1 tojássárga
  • 2 tasak vaníliás cukor
  • 1/2 tasak sütőpor
  • 1 dl tej
  • 1/2 mokkáskanál só
  • 40 dkg liszt

A töltelékhez: 

  • a sütemény kikapart belseje
  • 3 evőkanál baracklekvár
  • 10 dkg porcukor, 
  • 5 dkg vaj
  • 2 evőkanál kakaó
  • kb. 1/2  dl tej
  • 2-3 evőkanál rum
  • ha szükséges egy csipet só

A díszítéshez: 

  • narancs, sárga, piros, zöld élelmiszerfesték (aroma), 
  • kb. 15 dkg kristálycukor
  • 1 tojásfehérje
  • zöld levelek

A zsírt a cukorral, vaníliás cukorral, sóval, sütőporral, tojás sárgájával kikeverjük, hozzáadjuk a lisztet és a tejet is, és tésztává gyúrjuk, majd egy órát hűtőben pihentetjük. (Könnyen gyúrható tésztának kell lennie.) A tésztát rúddá sodorjuk, aztán akkora darabokra vágjuk, hogy diónyi golyókat tudjunk formázni a darabokból. A gombócokat szilikonos papíros tepsire sorakoztatjuk, kissé lelapítjuk őket, hogy félgömb formájuk legyen, és előmelegített, 180 fokos sütőben világosra sütjük. A tésztadarabok között hagyjunk 4-4 centiket, mert megnőnek.

Ha kihűlt a tészta, a közepüket kivájjuk az aljuknál, a kivájt tésztát kézzel teljesen morzsásítjuk, hogy ne maradjanak benne nagyobb egyben darabok, majd ízesítjük a hozzávalókkal. Mindenképpen kóstoljátok meg, kellően ízes és szaftos legyen! De ne legyen se túl folyós, se túl kemény, mert ezt kell visszatölteni a kikapart héjakba és ezzel ragasztunk össze egy-egy betöltött félgömböt. Végül aromákkal olyan barackosra színezzük ecset segítségével, hagyjuk megszáradni, majd megkenjük tojásfehérjével, aztán kristálycukorba forgatjuk. Végül valamilyen zöld levélkével díszítjük, lehetőleg ehetővel, pl. mentalevéllel, ázsiai bazsalikomlevéllel vagy valamilyen gyümölcsfa levelével.

 


 

Tippek: a tölteléket mindenképpen kóstoljátok, ugyanis sokan azért nem szeretik ezt a süteményt, mert lagzikban íztelen, száraz darabokat ettek. Ha jól be van ízesítve a töltelék házi barack lekvárral, rummal, kakaóporral, akkor nagyon finom tud lenni! Tehát kóstoljátok, úgy ízesítsétek a szátok íze szerint. Vannak olyan receptek, ahol darált dió is kerül a töltelékbe. Úgy is nagyon finom lehet, érdemes kipróbálni, hogy a kikapart tészta egy részét lecseréljük durvára darált, serpenyőben kissé megpirított dióra.

Lehet kapni minden COOP boltban azokat a műanyag flakonos aromákat (mandula, császárkörte, stb...), azokkal tökéletesen lehet színezni. Ecsettel dolgozzatok, csináljatok átmeneteket és akkor gyönyörű barackos lesz. A mandulaaromát keverjétek valamelyik sárga színű aromával, vagy a császárkörte aromával, mert túl műzöld, és én a zöldet higítanám is vízzel, hogy nagyon lágy árnyalata legyen csak.

4 megjegyzés:

Éva írta...

Nagyon szép ! Még ezt a süteményt eddig nem sütöttem pedig tudom hogy finom, csak kicsit bonyolultnak tűnt az elkészítése!

Gizi írta...

Imádom!!! ÓÓÓÓ, de gyönyörűségesek! Lakodalmakba mindig ezt kerestem a sütik közt, aztán évekkel ezelőtt én is megcsináltam. Most tönkölyliszttel szeretném megsütni, de még halogatom egy kicsit.

duende írta...

Kedves Éva! Amint láthatod, nem is olyan bonyolult! :) Sőt. Tényleg végtelenül egyszerű. :) Én pl. kettőnknek ezt az adagot felezem, mert nyolc darab is bőven elég. Mivel kicsi mennyiség, tényleg pikk-pakk megvan.

duende írta...

Gizus, azzal is biztosan finom lesz! :) És ugye? én is mindig ezt a sütit kerestem a lakodalmakban. És a cukorperecet, na azt hogy imádom! Valamikor egyszer nekiállok, de az tényleg munkás és nagy gyakorlatot kívánó süti.