2010. február 23., kedd

Rigójancsi torta


Nézem a madarak
röptét
a szabadság

szárnycsapásait
Valami ősi vágy
kerít hatalmába
szomjas lélekkel

felemelkedik
a gondolat
s repül repül
az EMBER

az értelem egén


(Rostás- Farkas Tímea: Szabadság)






Whise Lady-nél nézegettem a Rigójancsi receptjét - de ember tervez... sütésben nyakorlatlan háziasszony meg végez. Nála gyönyörű ez a híres süti, ami az én tortámról már nem igazán mondható el... Viszont. Nagyon-nagyon csokoládés, mégis könnyű és egyszerű. Nekem nagyon ízlett, és másnak is - és ez a lényeg.
A kisebb méretű kapcsos tortaformában készült, 12 szeletes lett.

Hozzávalók:
A tésztához:
4 tojás,
12 liszt,
12 dkg porcukor,
2 evőkanál olaj,
1 csipet só,
2 csapott evőkanál kakaópor,
1 mokkáskanál sütőpor.
A krémhez:
7,5-8 dl tejszín,
1 dl víz,
1 evőkanál zselatinpor (Horvát Rozi),
csipet só,
3 csapott evőkanál kakaópor,
20-25 dkg nádcukor (ízlés szerint),
2 evőkanál vaníliás cukor (vagy 2 zacskó bolti vanilincukor).
A mázhoz:
30 dkg étcsokoládé,
1 teáskanál olaj,
4 evőkanál víz.
Plussz:
10 evőkanálnyi sárgabarack lekvár,
2 evőkanál rum.


A tortaformát kiolajoztam, liszteztem. A tojásokat egészben a porcukorral jó krémesre, habosra vertem robotgéppel, kb. 5 percig. Ekkor hozzáadtam a kakaóporral, csipet sóval, sütőporral elkevert lisztet is, majd az olajat és kissebb fokozaton a tojáshabhoz kevertem. Előmelegített sütőben (kb. 5-6 fokozaton) 25 perc alatt megsütöttem. Én tűpróbával ellenőriztem, hogy megsült-e.
Mikor kicsit hűlt, levettem az oldalát, és a tésztát két lapba vágtam egy jó éles késsel. A teteje kicsit felpúposodott, ezért ezt a lapot hagytam meg aljának, és a sima, eredetileg alját pedig tetejének. Mindkét lapot megkentem rummal elkevert sárgabarack lekvárral. Jó bőségesen.
Aztán felmelegítettem egy kislábosban a csokit vízzel és olajjal. Rácsorgattam arra a lapra, amit tetejének szántam. Majd hűtőbe tettem, hogy hamarabb dermedjen a máz.
Míg hűlt a csokis lap, hideg vízben elkevertem a zselatint, majd tűzre tettem melegedni. Belekevertem a kakaóport, a vaníliás cukrot és a cukrot is, a csipet sót is. Forrásig hevítettem, majd elzártam a lángot. Ekkor vertem csak fel a tejszínt - csak 6 dl-t, mert 2 decit hidegen a zselatinos-cukros-kakaós masszához öntöttem. Majd ezt a masszát kevertem bele robotgéppel kis fokozaton a jó keményre vert tejszínhabba.
A tortaformát újra összeállítottam, beletettem az alsó lapot, a baracklekváros rész volt természetesen fölfelé. Ráöntöttem a krémet és hűtőbe tettem dermedni.
A csokis lapot viszont kivettem, és egyforma cikkekre vágtam. A csokit kenállal kicsit megkócosítottam rajta. Mikor a krém megszilárdult (elég gyorsan, kb. 30 perc), a csokis lapokat a tetejére tettem. Levettem az oldalát, és a maradék még kissé folyós olvasztott csokoládéval megkentem.



A torta pihent egy éjszakát a hűtőben.


18 megjegyzés:

Padparadsa írta...

Duende, ez a süti Nálad is gyönyörű! :) Mit nem adnék egy szeletért a kávém mellé...

duende írta...

Köszi szépen! Whise Ladyé a tökély.
Van még egy szelet, nyisd az ablakot! Küldöm! :))

Gyöngyi írta...

Kérek egy szeletet!

Padparadsa írta...

Na tessék! Süthetsz egy újat, hogy jusson mindenkinek! ;)

Ildinyó írta...

Nagyon szép a Tiéd is, és roppant csábítóóóó!!!!! Én nem mertem még nekiállni a Rigó Jancsinak, pedig nagyon szeretem!

Névtelen írta...

ahogyan Jamie mondaná olyan rusztikus
nyamm nyamm
Zsuzsa:)

Kata írta...

Ez nagyon ott van!!!! Kár, hogy már elfogott...
Nekem márciusban van betervezve, a férjem szülinapjára szoktam sütni.

Kata írta...

elfogott=elfogyott

Csibe írta...

Nagyon szép a tortád!...na és azok a szeletek!!!

erős ildikó írta...

Szia!
Abszolút kedvenc a rigójancsi, friss tejszínnel pláne. Nyitom az ablakot!:)

Latsia írta...

Sztem ez tökéletes, és lerí róla, hogy mennyire finom!
Én az ilyentortákat szeretem, olyan házi torta, nincs is ennél jobb!:-)
Itt gyönyörködöm a monitor előtt, az ablakot inkább nem nyitom, mínusz 15 van:-))

Andi/cuki írta...

Nagyon szép,gratulálok!:-))

duende írta...

Köszönöm szépen Lányok! Tényleg sütnöm kell még egyet, úgy látom... :))

egycsipet írta...

Szerintem nagyon szép lett! Lennék most kismadár az ablakotok alatt, talán jutna 1-2 morzsa. :D

Raindrop írta...

Légyszíves süssél egy újat, mert már elfogyott, és én lemaradtam!
Nekem viszont minimum 3 szelet kellene, így ha kész van, kérlek szólj!
Tökéletes, gyönyörű, és imádom ha egy tortán ilyen "kócosan" van kenve a krém! :)

duende írta...

Raindrop, Egycsipet: kénytelen leszek! :))

Wise Lady írta...

Jaj Duende, nagyon szép lett!
Ez a csokimáz feldobja. Ha tortának készítem, én is így fogom csinálni, annyira tetszik. Komoly, nem udvariasságból mondom.

duende írta...

Hú, köszi szépen! A Tiéd olyan szép, olyan tökéletes!

Legközelebb ha csinálok, a tetején csak a csokit "irdalom be", szebb lett volna, ha egyben hagyom magát a lapot. Első kísérlet volt és mindenkinek nagyon ízlett! Nekem is! :)

Még egyszer köszönöm a receptet és a dícséretet is!