2009. június 17., szerda

Málnalekvár

Van egy nagy, mégis egészen hétköznapi titok. Mindenkinek része van benne, mindenki ismeri, de csak kevesen gondolkodnak el rajta. A legtöbb ember tudomásul veszi, csöppet sem csodálkozik rajta. Ez a titok az idő.
Van naptár, van óra, hogy mérje, de ez mit se jelent, hiszen mindenki tudja, egy-egy óra néha egész örökkévalóságnak tetszhetik, el is suhanhat, akár egy pillanat – attól függ, mit élünk meg abban az órában.
Mert az idő élet. Az élet pedig a szívünkben lakik.

(Michael Ende: Momo)




Ma málnalekvárt főztem - érik a hegyen szép számmal már. Nézegettem a neten recepteket.

Hozzávalók:

ahány kg a málna,
annyiszor 70 dkg
kristálycukor kell,
plussz pici szalicil.

A málnát átnéztem, nehogy rossz szemek kerüljenek a lekvárba. Lemértem, majd kiszámoltam, mennyi cukor megy hozzá. Aztán egy nagy lábosban le is cukroztam a gyümölcsöt és hagytam állni, míg levet eresztett - 3-4 óra elég is neki. Aztán fölforraltam, de csak az első rottyanásig és kevergettem is, hogy a cukor teljesen feloldódjon. Majd szitán átpaszíroztam alaposan. A magokból 1 nagy evőkanálnyit visszatettem a tiszta lébe. (Én másfél kiló málnából főztem a lekvárt.) Ez nem szükséges, csak jól mutat a lekvárban. Így látszik, hogy málnalekvár van az üvegben. A málnánál kell a paszírozás, mert a teljes magmennyiséggel főzött lekvár élvezhetetlen, túl magos lenne. Tehát lehet teljesen mag nélkül is készíteni, de én szeretek benne egy kevés magot látni, nekem úgy málnalekvár. Aztán újra fölforraltam és forrás után még 25-30 percig főztem kis lángon. A málnának nem kell sok főlés, akárcsak az epernek, vagy a ribizlinek - mert nagyon sok zselésítő anyag van természetesen is ezekben a gyümölcsökben. Szóval szerintem fölösleges olyan zselés befőző cukrot használni.




Mikor készen volt, jól elmosott kis üvegekbe tettem. Minden üveg tetejére folpackot tettem, erre egy késhegynyi szalicilt, majd rá a csavaros tetőt. Fejre is lehet fordítani 2-3 percre az üvegeket, így teljesen légmentesek lesznek. Egy plédbe jól bebugyoláltam, hogy lassan hűljön ki (szárazdunsztoltam).
Isteni finom - a világ legfinomabb lekvárja a málnalekvár - szerintem. :)

28 megjegyzés:

Reni írta...

Én is nagyon szeretem :) a málnát és a málnalekvárt egyaránt :)

Wise Lady írta...

Én is imádom. Nekünk sajnos csak néhány bokor van a kertben. De azért készülök málnadzsemet főzni.
Neked persze hogy nem kell zselésítőt használnod, mert 20 percig főzöd és 70 dkg cukrot használsz. Én azért szoktam, mert csak 2 percig főzöm, és 40-50 dkg cukrot teszek csak. Ilyenkor kell.

trinity írta...

Az eper után jön nálam közvetlenül a málna:)))
Álomszép!

Névtelen írta...

En narancslekvart csinaltam nemreg. Kepek itt vannak rola: http://forum.origo.hu/topik.jsp?id=86386&messageId=17858048#msg_17858048

Ket napos merkozes !

Hozzavalok
- 4 szep nagy narancs kimagozva
- 2 sarga citrom
- 8 bogre viz
- 8 bogre cukor (szerintem 6 vagy talan 4 is eleg lett volna !)

Elkeszites
Fel kell vagni a vekonyra a narancsokat es citromokat. A magokat kivesszuk, amennyire csak lehet.

8 bogre vizzel felforraljuk a gyumolcsoket es cukrot adunk hozza. Lefedjuk es szobahomesekleten hagyjuk masnapig.

Masnap felforraljuk a masszat es 2 oraig fozzuk kis langon fedo nelkul, hogy besurusodjon a massza. Aztan meg plusz 30 percig fozzuk

Majd tiszta csavaros uvegekbe kimerjuk. Semmi tartositoszer, ez igy egy evig elall a spajzban. Nalunk nem hiszem, hogy olyan sokaig tuleli :)))))))))))

Joe

Ancsika írta...

Kedvenc gyümim a málna! Itt még nem érik, de már nagyon készülök!
Gyönyörü a fotó, mint mindíg :)

Chef Viki írta...

Imádom a málnát! Amúgy natúran befalni (akár a bokorról közvetlenül) vagy süteménybe tuszkolva :-)

A bokrunk még nagyon tini, kb. 5 szem lesz idén, s a piacon még aranyárban mérik :-(

duende írta...

Akkor üdv a málnarajongók táborában, Reni! :)

duende írta...

Majd elszaporodik, Whise Lady! Apu is csak pár tövet ültetett, most meg már szép nagy bokor lett belőle.

Ha nem hagyományosan főzünk lekvárt, akkor kell a zselésítő.
De bevallom, én nem szeretem igazán. A hagyományos, régi fajta lekvárokat szeretem.
Tavaly nem tettem el szinte semmit és vettünk egy-két üveg boltit. De jó minőségűt, abszolút tele volt gyümölcsdarabokkal, meg minden. Az ízük nagyon finom volt, de zselésítővel csinálják azokat is, és az állaga nem ízlett.

Ki mit szeret, ez ízlés kérdése. :) Én az igazi, régi fajta lekvárokat szeretem. Szilvát azt tettem el tavaly, jó 5-6 órán át főtt. Olyan igazi, pöntyörös héjas szilvalekvár lett, isteni volt. :)

duende írta...

Szerintem is, Trin, annyira helyes formájú gyümölcs! :)

duende írta...

Ó, köszi szépen, Joe!
Télen akartam csinálni, de elmaradt. Na majd idén! Köszi a receptet! :))

duende írta...

Köszi Mian! :)

duende írta...

Viki, nálunk is. Egy pici műanyag dobozkával 250 forint.
Olyan jó hogy van a hegyen! Majd a tiétek is megnő. :)

Limara írta...

Imádom a málnát! :)) Nálam szörp készül épp belőle! A fotó már megint csodás! :))

Kata írta...

Nálam a málna az abszolút kedvenc! rögtön utána a többi gyümölcs, mint Gombóc Artúr a csokival:) (Ja, de a csoki is jöhet, minden mennyiségben...)

szepyke írta...

A fotó tényleg csodás, de jól láthatóak a málnán a "szőrszálak" amik miatt nem eszem meg. Pedig olyan csodaszép gyümölcs! Kár, hogy ilyen szőrősre csinálta a természet, jah, meg pici magok vannak benne. Brrr

Névtelen írta...

A "szőrszálak" engem csak az o"szibarackon zavarnak. A malna az OK, ugy ahogy van.

Barackbol fini fagyit lehet csinalni es eppen itt van a szezonja !!!

Joe

trinity írta...

A barackot én is megkopasztom:)))
Jajj, Szepyke, milyen válogatós vagy:))))))

szepyke írta...

Igen, tudom. Ez van. Iszonyat finnyás vagyok. Vagy válogatós, vagy ki tudja mi. De a málna csodaszép gyümölcs egyébként. Nem értem rajta a szőrőket, hogy minek kellenek rá...

duende írta...

Hú, azt is nagyon szeretem, Limara! :)

duende írta...

Kata, nálam is majdnem abszolút kedvenc. :) Mondjuk a második helyen van. Elsőn azt hiszem, a görög és sárgadinnye. :)

duende írta...

SzepyKe, most mit mondhatnék? :)) Inkább nem elemzem a szőrökkel, apró szálkákkal és egyebekkel szembeni félelmet és ellenérzést. :)

szepyke írta...

Köszönöm! :)

Kata írta...

Szepyke, én tudom, miért vannak rajta azok az apró kis szőrök: azért, hogy nekünk több maradjon belőle:))

Renata Kalman írta...

csodaszép fotók!
van pár szem a kertben (málna), nagyobb mennyiség nem, ahhoz északon jobbak az agro-feltételek.

duende írta...

Majd elszaporodik, Reni!

Névtelen írta...

Sziasztok! Tudna nekem vki segíteni abban, hogy hol lehet Buapesten szedd magad málnára bukkanni?
Előre is köszönöm.

Laczi Zsuzsa írta...

Sziasztok én évek óta az Oetker 2 vagy 3 az egyben cukrot használom, azért mert így 4 kg gyümölcsöt elteszek 1/2 zacskó !!! azaz 25 dkg Oetker cukorral ! Mindig jól sikerül, akinek ajánlottam, és kipróbálta nem is tesz el másképp azóta. Még egy nagy előnye van pár perc főzéssel kész a dzsem.

duende írta...

Köszi szépen a tippet Zsuzsa!