Nyári csibekocsonya


A tábori lelkész segédje általában tréfa tárgya az amerikai hadseregben. Ez alól Billy sem volt kivétel. Híján volt minden hatalomnak, amivel az ellenségnek árthatott, vagy a barátain segíthetett volna. Ami azt illeti, nem is voltak barátai. Egy prédikátor inasa volt, aki nem számíthatott sem előléptetésre, sem kitüntetésekre, fegyvert nem viselt, és jámboran hitt egy jóságos Jézusban, amit a legtöbb katona visszataszító marhaságnak tartott.

(Kurt Vonnegut)




Azt mondják, alkalom szüli a tolvajt. Az ételeket szintén, no meg a hűtő és kamra felhasználásra váró maradékai.
Vendégeket vártam ismét, vacsorára. A fagyasztó meg tele volt csirkecsonttal - mellcsonttal, combcsonttal. Volt egy egész csibemell is. Úgy gondoltam, a húsleves nem igazán vacsoraétel. Meg nem is annyira nyárias - bár az idő lehűlt közben. Szóval arra gondoltam, elkészítem kocsonyázott husinak. Hiszen kocsonyát nem csak télen lehet enni, csirkéből pedig kifejezetten könnyű étel.

Hozzávalók 6 tálkához:
1 egész csirkemell,
csirkecsontok (mell, farhát, comb),
3 felsőcomb,
10 db csirkeláb,
6 db csirkemáj (dupla),
20 dkg füstölt hús (comb),
1 egész fej (nagyobb) fokhagyma,
só,
8 szem egész feketebors,
1 pici darabka szerecsendió,
1 nagyon pici darab (10 cm-es sárgarépa),
1 pici fehérrépa,
1/2 pingponglabdányi zeller vagy
1 csokor zellerlevél,
2-3 darabka szárított vargánya vagy
4-5 darab fekete trombitagomba.

A húsokat, fűszereket egy lábosban föltesszük kis lángra főni. Forrás után épp csak pötyögjön. Három órán át főzzük, majd kivesszük a húsokat, a levét leszűrjük, a tetejét zsírtalanítjuk. Fehér papírtörlővel lehet szépen, többször tegyünk a tetejére egy-egy darabot.
A kihűlt húsokat elosztjuk a tálkákban. A csirkelábat nem tettem bele, csak a színhúsokat. (Alulra tettem egy-egy karika tojást, a díszítés kedvéért.) Felöntjük annyi lével, amennyi épp ellepi.


Hűtőbe tesszük és 5-6 óráig minimum állni hagyjuk. Fogyasztáskor vékony pengéjű késsel körbevágjuk a szélén és tányérra borítjuk. Citrommal, lilahagymával, tormakrémmel kínáljuk.

Megjegyzések

Mónika üzenete…
Az idézet is nagyon tetszik, a kocsonya mennyei.
duende üzenete…
Mónika, köszönöm szépen! :)
Moha üzenete…
Gyönyörű lett, én ezt a kocsonyát szeretem csak,a disznóhúsost nem.
duende üzenete…
Bianka: köszönöm! :)


Moha: én most készítettem először csirkehúsból, és tényleg nagyon finom! :)
bodzazsuzsa üzenete…
Csirkésnek még én sem mertem nekiállni, féltem, hogy nem alvad meg a lé. Szerintetek zselatin mindenképpen kell bele?
duende üzenete…
Zsuzsa, ha elég sok csont, de leginkább ha elég sok csirkeláb van benne, akkor megalszik szerintem. Én tettem bele kevés zselatint is, bizti ami bizti. (Sertéskocsonyába nem szoktam.)
Szóval, ha ekkora adagban legalább 6-8 csibeláb fő, akkor szerintem jó lesz, csak lehet hogy kell neki min. 12 óra hűtőben.
Egyébként a zselatin az pont az, ami a csontokból kifő - szóval semmi "idegen" anyag nincs benne. Ez a Horváth Rozis pl. nagyon jó, megbízható, gyorsan megszilárdul és semmi íze nincs, teljesen semleges.
Anikó üzenete…
Nahát, eddig eszembe sem jutott, hogy így is lehet.Mindig csak télen főzöm sertéskörömből,
csülökből.Imádom a kocsonyát.
Feltétlenül ki fogom próbálni, biztos nagyon finom, olyan guszta a képed is, ebéd után vagyok, de csurog a nyálam.Isteni receptjeid és ötleteid vannak.
bodzazsuzsa üzenete…
Duende, köszönöm az igazán pontos útbaigazítást, és különösen a zselatinnal nyugtattál meg, hisz lehetőség szerint kerülöm a főztömben a mű-dolgokat.
duende üzenete…
Anikó, köszönöm szépen! Nagyon aranyos vagy, el is pirultam. :)
Tényleg isteni finom volt! :) Nekem is csak most ötlött eszembe - ha nem kellett volna égetően gyorsan kihasználnom a fagyasztót, tán sosem jutott volna eszembe.



Zsuzsa, nagyon szívesen! Én is kerülöm, ha lehet. :)
Ildinyó üzenete…
Csibekocsonya... :D Ez nagyon aranyos!!! És ezt a finomságot is nagyon-nagyon szeretném! Imádom a kocsonyát! :)