Gravce na tavce - by Hínyenc (hagymás bab)



Vágtassatok, tűzlábu paripák ti
Phoebus lakába: Phaëthon, jó kocsis te,
Verd ostoroddal ménjeid nyugatra.
Hozz felleges éjt énnekem azonnal. -
Vond össze kárpitod, szerelmes éj,
A Nap szemét kötözd be s Romeo
Nem-látva-hallva fusson karjaimba.
Szerelmeseknek a Szépség világít,
Fényében áldoznak, s vak szerelemnek
Az éj való. Jöjj, jöjj, te nyájas Éj,
Tisztes matróna talpig feketében.
Taníts meg nyerni-veszteni a játszmán,
Melyen a tét: két szív szűz tisztasága.
Takard be az arcomba csapkodó vért
Bús köpenyeddel, hogy a vakmerő vágy
Ártatlannak hihesse önmagát.
Jöjj, Éj - jöjj, Romeo - te Nap az Éjben,
Mert úgy lebegsz majd az Éj szárnyain,
Olyan fehéren, mint hollón a hó.
Jöjj, édes Éj, te lágy, fekete-pillás,
Add Romeómat, és ha meghal egyszer,
Vedd vissza, morzsold apró csillagokká.
Oly szép lesz akkor az ég arculatja,
Hogy a világ az Éjbe fog szeretni
S már nem imádja a ledér Napot.
Megvettem a Szerelem palotáját,
De nem lakom még benne s bár eladták,
Nem adták át még: lassan múl e nap. -
Mint ama éj a nyugtalan gyereknek,
Ki az ünnepre új ruhát kapott
S még nem húzhatja föl.

(Shakespeare - Rómeo és Júlia)





Ezt az ételt már nem először készítem. Anno Hinyenc blogján találtam rá és az első kóstolást csak így tudnám jellemezni: extatikus. Katartikus.
Ez a macedón babétel amilyen egyszerű, olyan fergeteges. Ennyire kevés hozzávalóval ilyen csodát teremteni: na ez a művészet!
Az egyik kedvencem lett. Sajnos cserépedényben az igazi, de ma csak magamnak készítettem ebédet, úgyhogy tányérban sütöttem össze. Így sem volt akármi, de cserépedényben - és akinek van - kemencében az igazi.

Hozzávalók 4 főre:

60 dkg bab,
1, 2 kg vöröshagyma,
2-3 kápia paprika,
8 evőkanál olívaolaj,
2 csapott evőkanál liszt,
2 teáskanál pirospaprika,
2-3 db babérlevél,
6-7 gerezd fokhagyma,
frissen őrölt bors, só.

A babot előző este beáztatjuk. Nagyobb szemű bab legyen. Másnap föltesszük főni a babérlevelekkel és a fele fokhagymagerezdekkel. Én pici sót is tettem bele. A hagymát félkarikákra vágjuk és 6 evőkanál olívaolajon sóval megdinszteljük, végül a maradék fokhagymát vékony szeletekre vágjuk és azt is megfuttatjuk az olajban. Borsozzuk is, és amikor kész, pirospaprikát keverünk hozzá.
Egy cseréptálban rétegezzük a hozzávalókat: egy sor sült hagyma, egy sor bab, liszttel meghintve. Megint hagyma, megint bab, liszt, stb. Míg tart a hozzávalókból. Öntünk rá a bab főzőlevéből az étel tetejéig. Vágjunk rá karikákra kápia paprikát. Nem tudom, mennyire autentikus, de legközelebb én a sorok közé is teszek ebből a finom ízű paprikából karikákat. Vagy szalonnacsíkokat.
Süssük jól össze sütőben.

Friss kenyérrel, vagy grillezett hús mellé köretként tálaljuk. Valamilyen száraz, tüzes vörösbor szinte kötelező mellé - egyszerűen kívánja az ember hozzá, így kerek az étel.
Én evéskor kis csilikarikákat is vágtam bele. Isteni.



Láttatok már ilyen alkonyt? Ilyen tűzesőt? Én tegnap előtt láttam.


Megjegyzések

Padparadsa üzenete…
Nahát! ;) Éljen a bab! Én a Mészöly-féle Shakespeare fordítást szeretem a legjobban, de azt sehol sem találom. Nincs meg Neked? A fotód meseszép... Ilyen alkonyban érdemes Romeot várni. ;)
duende üzenete…
Szerintem nincs, Padparadsa.
Szerintem is, csakis ilyenben! Ó Rómeo... létezel egyáltalán?! :)
Padparadsa üzenete…
Hát persze! Többször láttam, kockás nadrágban a Független Színpadon... ;)
Ms. Poppy üzenete…
Már olvasva is katartikus. Megveszek a babos ételékért.

Rómeó pedig szerintem is létezik, csak mindenkié más. Mellettem is fekszik egy, csak más a neve, és reményeim szerint nem ér olyan tragikus véget, mint Shakespeare- é.

Abban a tűzesőben van valami misztikus.
duende üzenete…
Ms. Poppy, bátran ajánlom, tényleg fantasztikus étel! :) Én is nagyon szeretem a babot, minden formában.

Még szerencse! :) Mármint hogy nem ér oly tragikus véget, mint Shakespeare hőse - bár az effajta lángoló szerelmek mindig így érnek véget... Milyen illúzióromboló lett volna, ha a maistro életben hagyja. Pár év elteltével kissé elhízott, haverokkal söröző kopaszodó pasi lett volna? Júlia meg házsártos aszonyság aki Rómeó zokniait szedegeti fel a padlóról? Ki tudja? (Tényleg, volt zokni már akkor?! )
Persze a hétköznapokkal, a hízással és öregedéssel sincs baj, csak épp, az már nem Rómeó és Júlia története... Na jól elfilózok itt magamban. :))


Tényleg misztikus volt. Nem csak az ég volt ilyen, de a fák, az épületek, minden valami furcsa narancsos tompa fényben izzott. Kissé hátborzongató volt, nagyon furcsa.
trinity üzenete…
Már megint micsoda étel-kavalkádra jöttem. Fantasztikus mennyiséget termeltél nekünk-köszi-lesz miből mazsolázni!!
Fotók -ha lehet, még egy fokkal zseniálisabbak lettek. Meddig bírod még fokozni?? :D
Hívlak a napokban mindenképp! Puszi!
Hinyenc üzenete…
Ez igazan megtisztelo, hogy a cimben is megemlitesz! Koszonom!:)
No es termeszetesen gyonyoruen nez ki a foton is az etel. Szuper.
Ági, aki főz üzenete…
Az biztos, hogy méltán híres és ismert étel! Egész nyáron tervezgettem, hogy végre megcsinálom. Talán itt az ideje!
Bianka üzenete…
Imádom a babot, isteni lehet ki fogom próbálni
Raindrop üzenete…
Csodálatos a blogod Duende!
Egyszerűen imádom az egészet úgy ahogy van!
Én is ma készülök feltenni a tűzfelhős képeket... :)
Biztos az Etna miatt van.
Wise Lady üzenete…
Á de gyönyörű!
Ms. Poppy üzenete…
Micsoda okfejtés! Jót mosolyogtam rajta.
Amúgy talán inkább harisnya (?) volt az a zokni, de ez nem is számít.:D
duende üzenete…
Trinity, én is akartalak már hívni! :)
És köszi szépen, de valójában inkább egyszerűsödtem. Fehér papír oszt kész. :))



Hínyenc, én tartozom köszönettel! Annyira fantasztikus finom ez az étel, hogy csak na! :) És még vannak a listámon Tőled ételek, amiket meg akarok főzni! :)


Ági, nosza! :) Én most finom fejtett puhababból csináltam - nagyon szeretem.


Bianka, készülj fel az élményre, mert mesés kis étel! :)


Raindrop, nagyon szépen köszönöm! Megnézlek! :)


Whise lady, köszi szépen! :)


Ms. Poppy: :)))
Tényleg! Harisnyában jártak! :) Azt is szét elhet hagyni... :))
Csibe üzenete…
Micsoda gyönyörű színek!!!
IZs üzenete…
Megcsináltam, és csak a rétegezéskor ébredtem rá, hogy "Rómeóm" az összes paprikát megette, hát paradocsomot karikáztam rá, mondhatom így is isteni volt.
szóbakerült a Független színpados Rómeó és Júlia, azt hittem csak az én számomra volt etalon a jelmez és díszlet nélküli előadásuk, örülök hogy más is emlékszik rá:)
duende üzenete…
CSibe: :)


IZs: :)) Nohát ezek a Rómeók! :)

Jó ötlet a paradicsom, legközelebb én is kipróbálom! :)