Vadpörkölt dödöllével

.

Az állatokról egy másik, bölcsebb és talán rejtélyesebb elképzelésre van szükségünk. Az egyetemes természettől távol, bonyolult leleménnyel élve a civilizált ember a teremtményeket tudásának nagyítóján át vizsgálja, és így felnagyítva lát egy tollat, az egész kép pedig torzul. Atyáskodunk felettük tökéletlenségük miatt, tragikus sorsuk miatt, hogy olyan mélyen alattunk öltöttek alakot. És itt tévedünk, hatalmasat tévedünk. Mert az állat nem az ember mércéjével méretik. Egy olyan világban, ami a miénknél régibb és teljesebb, kidolgozottan és tökéletesen mozognak ők, olyan érzékekkel megáldva, amiket mi elvesztettünk, vagy sosem értünk el, olyan hangokkal élve, amiket sosem fogunk hallani. Ők nem felebarátok; ők nem beosztottak; ők más nemzetek, akik az élet és idő hálójában összeakadtak velünk, rabtársakként a Föld ragyogásában és vajúdásában.

(Henry Beston)




Életem első vadpörköltje, természetesen ropogósra sütött dödöllével. És nagyon jól sikerült. (Még apunak is nagyon ízlett, pedig ő elég kritikus... :)  ) A receptet innen vettem át, majdnem teljes mértékben. A sikerhez az is hozzájárult, hogy nagyon fiatal őzet sikerült kifognom, mert a pörkölt mindössze 1 óra alatt elkészült, omlós-puhára. Pedig rákészültem, hogy legalább 3 órán át pötyögtetem kis lángon... Szerencsém volt. Fagyasztva vettem egyébként. Azt hiszem, mostantól sokkal több vadhús fog az asztalunkra kerülni - már amikor éppen húsos fogás jön majd sorra - és sokkal több hal is. Tyúkot eddig is csak akkor vettem, ha kaptam kinti kapirgálósat, csirkét szinte már évek óta nem eszünk csak elvétve. A disznóhúst is lecsökkentem, ki fogja szorítani a vad és a hal.

Hozzávalók 4 főre:

1 kg vad apróhús,
30 dkg vöröshagyma (tisztítva ennyi),
2 nagy szem szegfűbors,
2 szegfűszeg,
1 csapott mokkáskanál köménymag,
kevés frissen őrölt bors,
kevés frissen reszelt szerecsendió,
3 gerezd fokhagyma,
4-5 evőkanál olaj vagy 2 evőkanál zsír,
2 púposabb teáskanál Édes Anna,
1 teáskanálnyi sűrített paradicsom,
2 teáskanál pirospaprika,
1/2 dl vörösbor,
(és ízfokozóként én egy csipet cukrot is tettem hozzá a végén, mert a bor viszonylag savas, savanykás volt, így lett kerek a pörkölt íze.)
A húst alaposan átmostam többször váltott vízben, majd lehártyáztam, letisztítottam ahol szükséges volt és kockákra vágtam. A zsiradékon az apróra kockázott vöröshagymát kevés sóval üvegesre dinszteltem, majd hozzáadtam a vékony lapokra vágott fokhagymát is, és a mozsárban jól összetört, porított fűszereket is (szegfűbors, szegfűszeg, köménymag), valamint reszeltem bele szerecsendiót is és tekertem bele borsot is egy keveset. A fokhagyma üvegesedéséig pároltam 1-2 percig, majd nagy lángra téve hozzátettem a húst. Átsütöttem fehéredésig, aztán mikor levet engedett, pirospaprikáztam, édes annát és kevés sűrített paradicsomot is adtam hozzá. Kevés vizet is hozzáöntöttem. Sóztam és kis lángon fedő alatt főztem. Háromnegyed óra elteltével, mikor a szaftja már nagyon besűrűsödött, tettem hozzá egy kevés vörösbort is. Még pároltam egy keveset és készen is volt. Végül kevés cukorral egyenlítettem az ízén.
Ha idősebb vadat kapunk, és sokáig kell párolni, időnként egy nagyon kevés vízzel lazíthatunk a szaftján, vagy még egy kevés vörösborral. 
Jó ropogós dödöllével tálaltam.



Ma bolháztam is délelőtt, és ezekkel a gyönyörűségekkel lettem gazdagabb. Már kint is vannak a falon, és használni is fogom őket, természetesen. (Négyszáz forintért vettem a nagyobbakat, kettőszázért a kicsiket. Sárgaréz. A mázas nagy kuglófforma volt 500 forint. Érdemes bolházni...)
Szenvedélyes vonzalom fűz a régi konyhai eszközökhöz. :)

Megjegyzések

videkek üzenete…
En is imadom a regi konyhai eszkozoket, es ezekert a formakert odaig vagyok. Hihetetlen, hogy ennyiert jutottal hozzajuk! Nekem is van ket rez kuglofsutom, de meg nem sutottem bennuk semmit. Mivel kened ki a belsejuket sutes elott?
Padparadsa üzenete…
Fantasztikus páros! És az az uborka mellé... Imádom!!
Kiskukta üzenete…
Csodásak ezek a formák!!! Szerencsés vagy, hogy van nálatok bolha, itt nincs, pedig én is szívesen látogatnám :)
duende üzenete…
Vidékek: vajjal vagy olajjal szoktam és liszttel is meghintem, körbeütögetem és a fölösleges lisztet kiszórom belőle. Így szoktam a nem teflonos tepsijeimben is sütni, ha nem teszek bele sütőpapírt.

Ugye? :) Annyira örültem nekik!


Padparadsa: :) Tényleg jól sikerült. :)


Kiskukta: honosítsátok meg valahogy. :) Valóban azok, és imádom, hogy mindegyik más mintájú.
Roza üzenete…
Nagyon guszta a vadpörkölt a dödöllével:)
Sajnos, bolha (csak a cicában:) nálunk sincs, pedig én is imádom a régi dolgokat.
duende üzenete…
Köszönöm szépen Roza! :)

:))))

Szerintem mindenhol honosítani kéne bolhapiacot. Olyan jó dolog. Szeretem, hogy ami másnak már nem kell, nem kerül kidobásra, hanem valaki boldogan rátalálhat és használhatja.
Tálaló üzenete…
Ritkán jutunk vadhúshoz,de csakis így készítjük.Ez az étel nálunk a TOP 10-es listánk állandó tagja.Természetesen kovászos vagy csemege uborkával.
S azon kevesek egyike melyet ketten főzünk.A pörköltet a férjem bográcsban,a dödöllét pedig én,odabennt.
S hát megint nagyon jó vásárt csináltál:))
duende üzenete…
Ó, ne is mondd! Látod, oda is akartam írni a recept végére, hogy akinek van (annak milyen jó) kertje, bográcsban készítse, mert úgy az igazi, bizony!
Apu tudod hogy szereti? Cseresznyekompóttal. Na úgyis nagyon finom. Alföldi szokás, ő minden húsételt kompóttal eszik is néha én is, igen jó tud lenni. Azért inkább a kovászos ubira szavazok ez esetben. :)

Hát el sem akartam hinni, hogy jól látok, csak meresztettem a szememet a standra és úgy örültem! Egész nap csak gyönyörködtem bennük... :)
Tálaló üzenete…
Egyszer kíváncsiságból megkóstolom kompóttal is.
Érdekes,hogy alföldi szokás húst kompóttal enni.Én szeretem,a férjem viszont nem.Pedig ő az alföldi:)

Jaj én is úgy tudok örülni az ilyen "kincseknek".Amit úgy vadászik az ember,nem pedig bemegy a közeli áruházba,plazaba érte.
videkek üzenete…
Koszi a valaszt. Csak azert kerdeztem, mert egyszer valahol azt olvastam, hogy feltetlenul mehviasszal kenjem ki, ha rezformaban keszulok sutni (neztem is egy nagyot), de remeltem, hogy a sima vaj-liszt parositas is megteszi. :)
duende üzenete…
Tálaló: igen. A vadászat izgalma. :))


Vidékek: Na, most elbizonytalanítottál! :)) Utánanézek én is jobban.