2017. január 23., hétfő

Vaníliás szuflé


A meglepődés a konyhában gyakran előforduló tudatállapot. Néha negatív, néha pozitív az előjel. A szuflé lehet az egyik legmarkánsabb hordozója a rácsodálkozás kiváltásának, mert tedd meg, amit megtehetsz, a többit bízd a sütőre. S majd kiderül, feljön-e vagy sem. :)



A "mit süssünk ha semmi más nincs itthon, csak tojás és liszt" kategória nyertese. Vaníliás szuflé. Tényleg alig hozzávalók, és max. 10 perc előkészítés, plusz 10-15 perc sütés. 
Nekem kissé tojás ízű, de nem tudom, milyennek kell lennie egy igazi szuflénak, ugyanis még soha nem ettem, és nem is csináltam máig. Lehet hogy legközelebb kicsit több lisztet és vajat teszek bele, kicsit több tejszínt és ugyanennyi tojást. Majd kipróbálom úgy is. Minden esetre gyönyörűen feljött. :) De ha valakinek van egy tuti szufléreceptje, szóljon most, vagy hallgasson örökre. Vagy mi. :))

Hozzávalók 4 kis szuflés csészéhez:
1 evőkanál lágy sótlan vaj (14gr.) 
1 evőkanál liszt (10 gr.) 
½ csésze tej, a forró (120 ml)
 ½ teáskanál tiszta vanília kivonat 
2 púpos evőkanál porcukor (40gr.) 
2 tojás, közepes méretű
csipet só
és plusz vaj és kristálycukor a kikenéshez, és porcukor a sütemény megszórásához

A formákat kikenjük bőven vajjal, és kristálycukorral ugyanúgy meghempergetjük, mint amikor kilisztezünk valamilyen sütőformát. A vajból és lisztből besamelt készítünk a tejszínnel. Ízesítjük csipet sóval, vaníliával. A tojásokat ketté választjuk, és a kissé kihűlt besamelhez keverjük a sárgájákat. A fehérjéket felverjük, és amikor már jó habosak, hozzáadjuk a porcukrot is, és habcsókhoz hasonló állagig verjük. Végül óvatosan összekeverjük a sárga és a fehér részeket. Körülbelül 180 fokon sütjük 10-15 percig. Azért körülbelül, mert nekem egy ősrégi tűzhelyem van, és soha fogalmam sincs, mit hány fokon sütök.
Ha nincs szufléformánk, csészében is süthetjük, kipróbáltam, a képen a jobb szélen egy kávéscsésze van. 
Azonnal tálaljuk, mert hamar összeesik.

A receptet itt találtam.


10 megjegyzés:

Anikó írta...

Édesem nagyon ügyes vagy, gratulálok, olyan gyönyörűek lettek :-)
Eddig én nem mertem ilyet soha, de nem is ettem soha sehol :-)
Közben meg ahogy nézem a recipét nem is tűnik nehéznek, csak ha kész akkor azonnal és rögtön neki kell esni, mert összemegy, ezért fél mindenki tőle, pláne ha ki akar rukkolni vele :-)

duende írta...

Köszönöm Anikó! :) Hát egészen elképedtem, milyen magasra följöttek. :D Igen, valójában nagyon egyszerű, és ahogy mondod: az vele a gond, hogy azonnal tálalni kell. Bár bevallom, nekem maradt belőle, és hidegen, összeesve sokkal jobban ízlett! :) Kevéssé érződik a tojás-íz.

Kavics írta...

Néha készítek én is és eddig még mindig szépen feljött. Szép lett a tiéd is. :-)
Valóban csak az a "gond", hogy frissen kell készíteni - előre nem lehet- mert hamar összeesik.

duende írta...

Recept? :)

Névtelen írta...

Jó reggelt, szép napot Neked! A szuflé csodálatos! A fotóid szintén. A gombás szelet isteni volt, köszönöm a receptet. Hozzád mindig élmény betérni, több okból is...:) J.

duende írta...

Köszönöm Judit! :) Neked is szép napot! És nagyon örülök hogy ízlett! :)

N.D. írta...

Azt olvastam az ősrégi tűzhely helyett, hogy őrségi tűzhely, hűű, az meg milyen??? :) Szuflé formák aránylag jó áron kaphatók a pepcoban, már egy ideje
szemezek vele én is.

duende írta...

:)) zalai :)) Jók ezek a kis formák, pl. creme brulee-nek is, ami isteni :)

Anikó írta...

Már kéne vennem nekem is, mert nincs :-)

duende írta...

Nem egy nagy befektetés, érdemes, mert másra is használható. :)