2009. március 5., csütörtök

Joghurtos-fetás padlizsánsaláta


Mert csak az a jó varázslat, amelynek a földhöz is köze van, melyben a mennyei és a hétköznapi elemek szerencsésen vegyülnek.

(Márai Sándor)



Padlizsán törökösen. De hogy ne csak hideget egyek ebédre, most éppen krumplit sütöttem hozzá. De pitakenyérrel is nagyszerű.

Hozzávalók 4 főre:
2 nagyobb padlizsán,
1 fej lilahagyma,
4 pradicsom,
2 zöld húsú paprika,
2 gerezd fokhagyma,
só,
frissen őrölt bors,
1/2 evőkanál szumák,
1/2 mokkáskanál köménymag (római is lehet),
1 mokkáskanál koriandermag,
1 evőkanálnyi oregano
1 kis csokor menta,
1 csokor friss petrezselyem,
2 nagy dobozos natúr joghurt (lehet sűrű török vagy görög joghurt),
25 dkg füstölt fetasajt,
olívaolaj,
citromlé.

A padlizsánt felkockáztam, egy nagyobb serpenyőben fölhevítettem az olajat és a padlizsánkockákat jó sötétbarnásra-ropogósra sütöttem. Persze sóztam, borsoztam. Mindenképpen rendesen süssük meg a padlizsánkockákat, mert csak így lesz finom a salátánk. (A padlizsán csak rendesen megsütve jó, mikor kissé "szenes-füstös" ízt kap. A sületlen padlizsán nagyon ízetlen, szinte "nyálkás" érzetet hagy maga után, tényleg nem jó.) A hagymát vastag karikákra, majd negyedbe vágtam és nagy lángon átpirítottam a kis kockákra vágott fokhagymával együtt, a kimagozott paprikát és paradicsomot úgyszintén. Mindent 1-2 evőkanálnyi olívaolajon sütöttem.
Hagytam kihűlni langyosra, majd elkevertem a közben elkészített fűszeres joghurttal: só (óvatosan, a feta sós), menta, oregano, petrezselyem, mozsárban tört fűszerek, citromlé. A fetát is belemorzsoltam-törtem.
Ezzel a fűszeres-fetás joghurttal kevertem el a sült hozzávalókat. Hűtőbe tettem és hagytam összeérni minimum 2-3 órát. Minél hosszabban áll, annál finomabb lesz, mert a padlizsán jól beszívja a finom joghurtos öntetet.

5 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Vágyom már én is a padlizsánra, meg ezekre a tavaszi ízekre-színekre, s egy kicsit több napfényre, melegre is! Most mégis inkább azt emelném ki, mennyire jó, hogy eszembe juttattad ezt az embert - Stephen Hawking-ot! Annak idején - tizenévvel ezelőtt volt egy film (vagy sorozat?) vele, róla, nem annyira a betegségéről, inkább a fizikai elméleteiről. Még engem is nagyon megfogott, annak ellenére, hogy nem az elméleti fizika az, ami a legközelebb áll hozzám. Mi is volt a címe? Az idő......? Nem tudom. Talán könyvben is megjelent. S azóta is néha eszembe jut, vajon él-e még?

A receptet is mindjárt újra elolvasom, csak most teljesen elvitte figyelmemet a bevezető írás, köszönöm.

erős ildikó írta...

Igen: ez a fetás-padlizsános-fűszeres sült csoda is lenyűgőz!
A petrezselyem meg... úgyis tudod...
És teljesen egyetértek: főzzünk a szezonális termékekből.

duende írta...

Az idő rövid története. Igen, nekem könyvben van meg, lebilincsekő. Nem tudtam letenni. :)
Él még, idén megy nyugdíjba.

Palócprovence írta...

Még a végén a padlizsánt is megkedvelteted velem! :))

duende írta...

:)