2010. október 20., szerda

Kenyérkalács vagy kalácskenyér?




A természet törvényei a művészet törvényei is: a spontán kreativitás véletlenszerű játékai. Még a természetben fellelhető szépségek leglátványosabb apró részletei is minden indoklás nélkül tárulnak elénk: mi célt szolgálnak a csodálatos minták a pillangó szárnyain vagy a páva tollazatán?

(Friedensreich Hundertwasser)






Festettem nektek kenyeret. Meg piros esernyős nénit. :) Ma egész nap szakadt az eső... Megint.




No de lássuk a receptet. Ez a nagy kalácskenyér vagy kenyérkalács készült a zsírban sütött máj mellé. A piacon lehet kapni nálunk az egyik pékségnél ilyen óriásperecet. A tésztája a kenyértésztára hasonlít, de van egy kis kalácsos beütése. Irtó finom. És ma nem volt kedvem lemenni ebben a lucskos-szakadóesős időben. Egyébként is, mióta ráleltem a dagasztás nélküli kenyér receptjére, nemigen veszek bolti kenyeret. És ilyenkor milyen jó is a sütőt begyújtani - finom meleget csinál az egész konyhában.

Hozzávalók:

3 bögre* fehér kenyérliszt,
1 bögre langyos víz,
1/2 bögre tej,
2 csapott teáskanál porélesztő,
1,5 teáskanál só,
1/2 evőkanál méz,
3 dkg vaj + a kenéshez valamennyi,
1/2 tojás.

* 1 bögre = 2,5 dl

Összekevertem a dagasztás nélküli kenyér tésztáját. A langyos tejes vízben elkevertem a mézet. A lisztet elkevertem a sóval és a porélesztővel és kis mélyedést csináltam a közepébe. Ide öntöttem a megolvasztott vajat. Ehhez öntöttem a mézes tejes vízkeveréket és kanállal összekevertem tészta állagúvá. Letakarva hagytam kelni másfél órát. Aztán a gyúródeszkát alaposan beliszteztem és a tésztát kétfelé vágtam. Mindkettőt alaposan átgyúrtam, míg szép sima lett a tészta. Aztán mindkét gombócot sodrófával kinyújtottam jó hosszú téglalappá. Olyan 20 cm-szer 70 cm-esre. A hosszabbik oldalánál összegöngyöltem mindkét téglalapot, így két hosszú hengert kaptam. A hengereket kissé megkentem olvasztott vajjal és egymáson áttekertem. A tepsit jól kiliszteztem és áttettem rá a csavarást, végül a két végét összenyomkodtam úgy, hogy koszorút formázzon a kenyér vagy kalács vagy kalácskenyér. Minek nevezzelek?



Letakartam tiszta nylonzacsival és hagytam kelni. Fél órát. Közben a sütőt is begyújtottam. Mikor megkelt, fél tojást jól fölvertem, tettem hozzá ugyanannyi vizet, és ezzel a vizes tojással kentem le a tetejét. Háromnegyedes lángon sütöttem 30 percig.

Nagyon finom, olyan mint egy sós kalács. Puha, könnyű a belseje. Remek volt a májhoz.





12 megjegyzés:

Elif írta...

De jó! :) Én is tejes kenyeret hozok mindjárt, csak más formában ;).

Belly írta...

De gyönyörű!

Dia írta...

Gyönyörű képek!

Limara írta...

Gyönyörű!:)

Zsiri írta...

Nagyon jól néz ki, biztos finom is!

Szemi írta...

Hát ezt mindegy minek nevezzük, a lényeg, hogy tökéletes lett!

A receptet magammal vittem, köszi! :))

Szemi írta...

Neki akartam fogni, erre kiderült, hogy nincs itthon szárított élesztőm. Nem tudod véletlenül, hogy a friss jó-e bele?
Ha igen, akkor mennyit tegyek?

Anikó írta...

Nagyon szép és gusztusos. Gondolom, hogy húsvétkor is jó lenne a sonkához.
Mindig elborzadtam, amikor mondták, hogy a sonkát kaláccsal eszik, én csak kenyérrel tudtam elképzelni.
De most látván a te kalácsodat ez ugrott be, hogy jó lehet húsvétkor is:-))))

duende írta...

Lányok, Mindenkinek köszönöm, aranyosak vagytok nagyon! :)

Szemirámisz: bocs, most értem ide. Szóval jó bele, persze. Ekkora adagba tegyél fél kocka frisset, vagyis 2,5 dkg-ot. A langyos vízbe keverd, mézzel együtt.


Ankió: mi is édes kaláccsal eszünk mindent húsvétkor.:) Itt zalában is furcsállják, pedig isteni. A húsvét címkénél megtalálod, csakúgy, mint a sárgatúrót. :)) Az is édes és sóssal - sonkával, kolbásszal - esszük.
De egyébként ige, ez abszolút jó szerintem is húsvéti kalácsnak is.
De húsvétra én "turbósítanám": kicsit több - duplája -vajat tennék bele és teljesen tejjel csinálnám. :)

Csibe írta...

És milyen illata lehet!...és mindegy is, hogy minek nevezed, úgy gyönyörű ahogy van :)

Ritmus írta...

Kedves Duende,
kérlek, nézz be hozzám!
Ritmus
http://ritmusakonyhaban.blog.hu/

duende írta...

Megyek, Ritmus! :)