A "valódi" és "hamis" túrógombóc


Ki jó úton jár, kétkedik, mérlegel, meggyőződik. Nem hiszi, ez így van maradandón, az úgy van kétségbevonhatatlanul, mert mondták, rótták, kötötték érte az ebet, vagy mert írva vagyon.

(táltos hagyomány)




Az íze rendkívül hasonlít az igazi túrógombócéra. És elronthatatlan. :) Horváth Ilona szakácskönyvéből való.

Hozzávalók 4 főre:
1/2 liter kefír vagy aludttej vagy joghurt vagy író (nálunk Zalában kultúra),
1/2 liter víz
25 dkg búzadara,
1/2 mokkáskanálnyi só,
2 vaníliás cukor,
2 csapott evőkanál kristálycukor,
3 evőkanál olaj,
15 dkg zsemlemorzsa.

Ebből a mennyiségből kb. 24 darab, pingponglabdányi gombóc jön ki. Ha nagyobb étkű a család, érdemes 4 főre 1,2 liter folyadékból készíteni, arányosan annyival több darával.
A kefirt habverővel simára kevertem a fél liter vízzel, sóval, cukrokkal és felforraltam. Hozzáadtam a darát is, és kis lángon kevergetve főztem addig, míg a daraszemek kissé megduzzadtak, és jól besűrűsödött a massza. Hagytam állni, hogy még sűrűbb legyen és kissé kihűljön.
Közben az olajon megpirítottam a zsemlemorzsát. Mikor már hozzányúlhatóra hűlt a massza, kissé vizes kézzel gombócokat formáztam belőle és meghempergettem a zsemlemorzsában, tejföllel és porcukorral tálaltam.




És a "valódi" túrógombóc 4 főre:
65 dkg zsíros túró (a kimért a legjobb)
4 közepes tojás sárgája és fehérje
8 dkg búzadara
12 dkg liszt
csipet só
2 csapott evőkanál vaníliás cukor
a kész gombócokra:
15 dkg zsemlemorzsa
3 evőkanál olaj
1/2 liter tejföl
porcukor

A túrót elkeverjük a tojások sárgájával, a liszttel és a búzadarával. Hagyjuk hűtőszekrényben állni minimum 2-3 órán át. Majd a zsemlemorzsát kissé megpirítjuk a zsiradékon, félretesszük. Egy nagy fazékban felteszünk vizet forrni bő sóval. Olyan 4-5 literes fazék legyen és 1 csapottabb evőkanál sót beletehetünk, hogy ne legyen sótlan a gombóc. A fehérjéket a csipet sóval elkezdjük habbá verni, és mikor már szépen felverődött, hozzáadjuk a vaníliás cukrot is, és még pár percig verjük, hogy fényes és kemény hab legyen. A negyedével fellazítjuk a túrós masszát, a többit óvatosabban hozzákeverjük, hogy némi levegősség maradjon a masszában. Vizes kézzel a pingponglabdánál kicsit nagyobb gombócokat formázunk és a forrásban lévő vízbe tesszük. Mikor mind benne van a vízben, kissé alákavarunk, hogy nehogy leragadjanak, de csak finoman. Miután feljöttek a víz tetejére, még 2-3 percig főzzük, majd átszedjük a pirított zsemlemorzsába. Tejföllel és porcukorral kínáljuk.

Megjegyzések

Anyucika üzenete…
Mostanság én már csak hamis túrógombócot szoktam csinálni,nagyon szeretjük.,csak én tejből,citromlé hozzáadásával készítem.Ha akciós túróra lelek,lefagyasztom,és inkább hagyom a sütikbe.