2010. október 19., kedd

Kertészleves - a magyar mindestrone



Kertész leszek, fát nevelek,
kelő nappal én is kelek,
nem törődök semmi mással,
csak a beojtott virággal.
Minden beojtott virágom
kedvesem lesz virágáron,
ha csalán lesz, azt se bánom,
igaz lesz majd a virágom.
Tejet iszok és pipázok,
jóhíremre jól vigyázok,
nem ér engem veszedelem,
magamat is elültetem.
Kell ez nagyon, igen nagyon,
napkeleten, napnyugaton -
ha már elpusztul a világ,
legyen a sírjára virág.
(József Attila: Kertész leszek)





Kertészleves is ahány ház, annyi féle. Ez a magyar minestrone. Bármilyen zöldségféle kerülhet bele, ami csak kéznél van, aminek éppen szezonja van. Amitől nálam konkrétan ez a leves a kertészleves - és nem egyszerűen csak zöldségleves, az az, hogy mindig csontalaplére hangolom. Csirkemellet mindig csontosat veszek, karajból is ekképpen, pont az ilyesfajta jó kis levesekre előrelátóan gondolva.
Vagyis akkor készítek kertészlevest, ha vannak félretett húsos csontok a mélyhűtőben és sokféle zöldségem is van itthon. Ma ez a helyzet állt elő, ugyanis legutóbbi nagy piacos bevásárlásomkor rengeteg zöldségfélét vettem - elcsábított a gazdag őszi kínálat.

Hát a recepttel bizony bajban vagyok... :)
Mi került a fazekamba?
Az alaplébe jutott:
1 csirkemellcsont
1 darab karajcsont,
1 nagyon nagy fej vöröshagyma,
1 gerezd fokhagyma,
1/2 paprika,
1 kicsi paradicsom,
8-10 szem egészbors,
1 pici darab szerecsendió,
pár szem koriandermag,
só,
1 brokkolinak a szára.

A csontokat föltettem 3 liter hideg vízben főni, mikor felforrt, leszedtem a habját. Ízesítettem a fenti alapanyagokkal és fedő alatt kis lángon főztem másfél órán át. A kertészleves esetében nem baj, ha rendesen forr, nem kell annyira kímélni, mint egy húslevest.
Közben a zöldségeket megtisztítottam és daraboltam.

A zöldségek sora:
1 fél teniszlabdányi zeller,
ugyanekkora karalábédarab,
6 darab kelbimbó,
2-3 közepes szál sárgarépa,
1 nagyobb szál fehérrépa,
4-5 rózsácska karfiol,
4-5 szál zellerszárnak a nagy levelei letépdesve.
Plussz került bele:
2 evőkanálnyi száraztészta (lúdgége).

De kerülhetett volna még a levesbe zöldborsó, zöldbab, burgonya, sütőtök, cukkini is akár. Vagy fejes káposzta, spenótlevelek is. Sőt, még kukoricát is láttam a piacon.



Amikor a levesalap elkészült, a csontokat kivettem egy tányérra, a levest pedig átszűrtem egy lábosba. A feldarabolt zöldségeket beletettem, a karfiol kivételével. Forrás után főztem 15 percig, majd a kicsire szétszedett karfiolrózsácskákat is beletettem, valamint a közben a csontról leszedegetett húsdarabokat is és a száraztésztát is. Még 10 percig hagytam forrdogálni.
Hát ennyi lenne az én kertészlevesem. Tulajdonképpen egy csontleves alapú nagyon gazdag zöldségleves, húsfalatokkal, tésztával.
De főzhetünk bele akár rizst is, vagy gerslit (árpagyöngyöt) is levesbetétnek. Vagy akár bulgurt is.
Vegák is elkészíthetik, természetesen akkor már a darabolt zöldségekkel indítsunk és egyszerűen főzzünk belőle egy gazdag zöldséglevest. Házi vegeta azért nem árt bele.

7 megjegyzés:

Ms. Poppy írta...

Szeretem ezeket a 'mindent bele' leveseket. Nincs vele sok cécó, a végeredmény mégis finom és laktató.

A József Attila vers nagyon kedves. Képzeld, Halász Judit énekelte a fejemben, ahogy magamban végigolvastam.:)

Bianka írta...

Nagyon szeretjük a leveseket és azt hiszem ez sem lenne kivétel

Adri írta...

Én ott leragadtam, hogy szerecsendió és koriander. :)Mennyei lehet!!! Még zöldségek nélkül is jöhetne! :)

duende írta...

Ms. Poppy: hasonló nézeten vagyunk! :) Én is nagyon szeretem.

Igen, egy időben rengeteget lehetett hallani, gyerekkoromban sokszor hallgattuk az iskolában, oviban és nekem is a fülemben maradt... :)


Bianka: mi is levesesek vagyunk! :) És a krtészlevesben az a jó, hogy mindig kicsit más - attól függően, milyen zöldségeket teszünk bele.


Adri: ez nálam a szokásos húsleves ízesítés, de a húslevesbe e két fűszeren kívül még szoktam tenni egy csipet sáfrányos szeklicét is (szép színe lesz tőle) és egy 5 forintos nagyságú szárított gyömbérszeletkét is. Ha beírod a keresőbe a húslevest, biztosan kiadja.

Ildinyó írta...

Szinte teljesen így készül nálam is húsleves. Egyedül koriandert nem szoktam beletenni, meg gyömbért (ééén, aki imádom :)) de legközelebb kipróbálom így is, mert remekül hangzik! :)
Egyik kedvenc levesem egyébként! Számomra olyan családi ebédeket idéző és szívet melengető! :)

aliz2. írta...

hű, ezt megenném! :)

duende írta...

Aliz2: szívesen adnék! :)