2009. február 11., szerda

Hummusz




Remélem, elérem a magas kort és az utolsó években nem kívánok dugáruként semmit sem a hátsó zsebemben a túlvilágra csempészni; remélem akkorra már senkinek sem irigylem ki szájából a falatot és karjából a nőt; nem lesz eldugott bosszúm, nem lesz tartozásom, és nem fogok botorul elmulasztott dolgokon keseregni. 

(Hamvas Béla)





A csicseriborsó méltánytalanul hanyagolt hüvelyes. Pedig rengeteg fehérjét és ásványi anyagot tartalmaz - úgy is mondhatnám, komlex energiaforrás. Ez csak az egyik szépsége. A másik az, hogy nagyon finom. Ráadásul egy árban van a babbal. Nagyon kemény termény, ezért főzés előtt minimum 24 órára áztassuk be, majd enyhén sós vízben főzzük 1 órán át. Vagy használhatunk konzerv csicserit is, tökéletesen jó és bármikor előkapható a spájzból.



A hummusz az arab vidékek jellegzetes étele. Egy kenőke, krém, kence. Pirított és krémesre alakított szezámmaggal - tahinivel - keverik össze a főtt, szintén krémesre darált csicseriborsót. Fűszerezik fokhagymával, sóval, citrommal, olívaolajjal, esetleg római köménnyel, díszítik olívaolajjal, pirospaprikával, koriander vagy petrezselyemzölddel.


A tahininek nagyon jellegzetes íze van, valójában ez határozza meg a hummusz ízét. A pirítástól a szezámmagok egy erőteljes mogyorós aromát kapnak. Így készül: száraz serpenyőben világosra pirítjuk a szezámmagokat (vigyázzunk, mert ha megég keserű lesz), aztán kávédarálóval egészen finomra őröljük, majd olívaolajjal egészen krémesre keverjük. Üvegben sokáig eláll ha teljesen ellepi az olaj.




Hozzávalók: 30 dkg száraz csicseriborsó beáztatva majd megfőzve, 3 teáskanál tahini, 2 nagyobb gerezd fokhagyma, bőven olívaolaj, 1 kisebb citrom leve, só és aki szereti egy kevés római kömény megőrölve. Valamint ha túl sűrű lenne, kevés főzővízzel higíthatjuk. Mindezt jól elkeverjük robotgépben, tetejét olívaolajjal, pirospaprikával díszítjük. Arra vigyázzunk, hogy a tahinit ne túlozzuk el, mert akkor elnyomja a csicseri ízét. Kóstoljunk az ízesítés során, olyanra készítsük, ami a szánk íze szerint való.

14 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Rábeszéltél!

Kata írta...

Nálunk levesnek nagyon megy, szerintem úgy 2-3 hete főztem utoljára. De akkor ezt a nemlétezőt is kipróbálom:) (arab konyhából sajnos nem vagyok felkészült...)
Ja, és a képek...:))))

duende írta...

:))

Csak ritkán csinálok, mert mindig elfelejtem beáztatni! :(

duende írta...

Köszi Kata!

Belinkeltem Palócprovance-t, csak kattits a bordóval kiemeltre!

starfi írta...

:))))))))))))))

így készítetted a citromtortát is?:D

(remélem láttad, hogy kiegészítettem a receptet)

duende írta...

Nem, holnap legyártom. Citromtorta nélkül lehet élni ugye, de érdemes?! :)))

És igen, láttam, köszi szépen! :)

Névtelen írta...

Én egyszer csináltam ezer éve, de most megint kellene, mert nagyon szeretem. Majd megnézem a receptet.
A citromos spagettit még keresem :)

Palócprovence írta...

:))) Tényleg finom, csak úgy magában is a csicseri! A képek gyönyörűek! :)

duende írta...

:))

Köszi szépen Palócprovance! :)


ZinczyKa, majd meglesz. Amikor nem keresed. Legalábbis, én így szoktam járni... :))

Renata Kalman írta...

Csicseriből nálunk legtöbbször: falafel!!!

duende írta...

Megnézem, Reni!

Egyszer ettem egy arab étteremben, de nekem nagyon száraz. Hátha te másképp csinálod.

Renata Kalman írta...

még nincs fenn nálam, de ha érdekel, ez kicsit inspirál, hogy készítsem.

Réka írta...

Megkívántam a hummuszt, de sehol sem kaptam tahinit. Eszembe jutott ez az írás, úgyhogy vettem helyette kávédarálót, és voila: lett hummuszom :) Köszönöm :)

duende írta...

Réka: nagyon szívesen! :) Jó hogy említetted, nekem is van a hűtőben még egy kis üvegcse fele, múltkorában én is gyártottam magamnak. El is kell használni már... :) Megvan a holnapi vacsi: hummusz lesz! :)