2009. június 2., kedd

Eper-meggy mártás főtt hússal, pirított darával


Virágzott a cseresznyefa,
hollófekete volt hajam,
táncoltam gondtalan.
Virágzott a cseresznyefa,
de a hajam már szürke lett,
csak a virágok fénylenek.
Virágzik a cseresznyefa
ma is, amíg a szem elér
és a hajam fehér.

(Ki no Tomonori)


Hát kérem. Mártás-szezon van. Az évnek ebben a szakában rengeteg finom mártás készíthető. Például kapor-, sóska-, spenót-, gombamártás. Tele a piac vargányával, rókagombával és szegfűgombával. Mindnek abszolút ideje van. És a gyümölcsmártások. Készíthető csak eperből, csak meggyből, vagy vegyesen is, ahogy én csináltam ma. Csinálhatjuk cseresznye-meggy kombinációban is. A tiszta cseresznyének nincs igazán jellegzetes íze, ezért azt kombináljuk vagy meggyel, vagy eperrel, vagy mindkettővel. Készülhet fekete és piros ribizliből, köszmétéből (egresből), őszibarackból (sárgabarack levével kombinálva), feketeszederből (kimagozva).
Ráadásnak nem beszélve a húslevesről, ami ilyenkor szintén nagyon finom tud lenni a sok zsenge zöldségféle miatt. És most meleg sincs, tehát jól is esik a forró leves még.
A mártások persze nem csak főtt húshoz alkalmazhatók, hanem natúr sültek mellé is. Tehát nem elengedhetetlen, hogy húsleves is főjön a tűzhelyen.
Ez az egyik kedvencem. Meggy és eper mártás, főtt hússal, pirított darával. A világ legfinomabb ételeinek egyike. Azt is el kell mondanom, hogy addig, míg nem én főztem, egyáltalán nem szerettem. A suliban és anyu is otthon tejföllel habarta be. És úgy ma sem szeretem. Vagy tejjel, vagy tejszínnel készítsük.

Hozzávalók 4 főre:
40-50 dkg eper és meggy vegyesen,
1/4 citrom leve,
kb. 3 csipet só,
kb 4 csapott evőkanál kristálycukor (ízlés szerint),
2 dl tejszín,
3 csapott evőkanál liszt.

A gyümölcsöt megtisztítottam, a meggyet kimagoztam, az epret negyedeltem. Annyi vízben, amennyi éppen csak ellepte, föltettem főni. Sóztam, cukroztam, citromlevet facsartam bele. Közben elkészítettem a tejszínes habarást. Mikor a tejszínnel csomómentesre kevertem, utána még vízzel higítottam. A mártást forrás után még 4 percig főztem, aztán behabartam. Állandóan kevergetve hagytam fölforrni. Forrás után még 1 percig főztem.
A mártás sűrűségén vízzel tudunk állítani a végén.
Ez a mártás nem egészen tíz perc alatt elkészül. Több idő, míg azt a kevés meggyet kimagozzuk... Nagyon-nagyon-nagyon finom húsival és darával. Mindenképpen kóstoljuk a végén, mert kellhet bele még vagy só, vagy cukor, vagy egy kis citromlé. Ezt a mártást is "szájjal" főzzük - csak kóstolással tudjuk igazán finomra ízesíteni. Ne féljünk attól, hogy édesre csináljuk. Édesen az igazi. A sós hús mellé fantasztikus ízélmény. És a színélményről még nem is szóltam... Elképesztően gyönyörű színe van!


Pirított dara: személyenként 3 púpos evőkanál dara, forró víz, só, személyenként 1 teáskanál olaj. A darát az olajon megpirítom, aztán sózom, majd apránként fölöntögetem forróvízzel. Mindig megvárom, míg a dara fölveszi a folyadékot.
Ha nem akarunk szöszölni a darával, akkor kuszkuszt is adhatunk mellé - majdnem ugyan az, mint a dara, mert a kuszkusz apró búzatöret. A kuszkusszal csak annyi a dolgunk, hogy egy tálba tesszük, dupla mennyiségű forróvízzel felöntjük, jól letakarjuk és hagyjuk állni10-15 percig, míg a kuszkusz beszívja az összes vizet. És voilá, készen is van.

31 megjegyzés:

Lívia írta...

Ezt megcsinálom, nagyon jól néz ki, és imádom a gyümölcs-szószokat:) Pirított dara... még sosem ettem így:)Gondolom, hús nélkül is finom:)

Ági, aki főz írta...

Ez jól hangzik, csak a darát valahogy nem enném hozzá, ha nem bánod.

Légyszíves kukkants majd be ide: http://balatonigbt.blogspot.com/

Chef Viki írta...

Imádom, imádom! Nálunk főtt krumpli járt a hús és a mártás mellé.

Egresből szoktál mártást főzni? Ipari mennyiséget tudok belőle megenni, egyszerre édes és savanyú, eszméletlen finom!

lúdanyó írta...

Epret még sosem tettem bele, izgalmas lehet! Pirított dara? Még csak grízes tésztán próbáltam, itt az ideje, hogy így is :)

szepyke írta...

Én enném hozzá a darát, és a húst nem enném. Csak a mártást és darát lehet kapni? Melyik sorba álljak?
:)))

Ancsika írta...

A mártásos sorba én is beállok! Mártás megszállott is vagyok! :) Isteni!

Raindrop írta...

A meggymártás hússal, igazi ősrégi kedvencem, jaj de sokat ettem régen. Aztán úgy 10 éve valahogy kiment a "divatból", a menüsorunkból. Elköltöztem otthonról, én egyedül meg valahogy nem mertem belevágni. Mikor megcsináltam pár napja a 100-as listát, ott szerepel, és eldöntöttem csak megpróbálom, erre ide tálalod elém. :D
Ez a pirított dara pedig zseniális ötlet hozzá, én nagyon szeretem simán csak lekvárral is. :)

Névtelen írta...

Úúú!Hogy én ezt mióta keresem!Még anno klinikán dolgozván jutott néha egy -egy diétás kaja ,és ott volt főtt húsi meggymártással és "valamivel" De hogy ez épp a pirított gríz?! Most jön a homlokomra csapás és jaj de ...vagyok!
Köszönöm!! :-)Andrea

trinity írta...

Anyukám rengetegszer főzött meggy ill. egresmártást-azt is próbáld majd ki-isteni!!!!
A pirtott darától csakis azért ódzkodom, mert gyerekkoromban kórházba kerültem vérhas gyanúval( nem az volt) és csak azt adtak enni:(((((Egy éltre elváltunk egymástól....
De nálad még ez is gusztusos!!!!

Wise Lady írta...

Az egyik legmegdöbbentőbb élményem volt, amikor Zalába kerültem, ez az étel volt, főtt húst enni mártással azt ismertem, de a pirított dara kiverte a biztosítékot nálam. És még van egy pár étel, pl. a répa és még sorolhatnám. Egyszer összeszedem. Egyébként nagyon tiszteletreméltó, ahogy ragaszkodnak az ételeikhez, gasztronómiai hagyományaikhoz. A dara, hát durva. És egy csomó van, ami meg nagyon finom (dödölle, prósza stb.)

Wise Lady írta...

Bocsi a kifakadásért Duende, a dara csak nekem ilyen ellenszenves, attól még sokan szeretik ám, nem akarom bántani a hagyományokat és az ízlést. Ne érts félre kérlek! Mindenkinek megvan, amit nem szeret:)))
A mártásba viszont még sosem tettem epret, de rossz nem lehet, milyen az összhatás?

duende írta...

Finom, Szofi! :)
De husival az igazi, igaz, ami igaz... :)

duende írta...

Nem, Ági! Ízlés szerint. :)

Kukkantok!

duende írta...

Viki, nálunk is, de a sós mártásokhoz. Ehhez az édeshez nem igazán illik a krumpli.

Igen. Ismerem, és az is nagyon finom! anyuéknál van a hegyen vagy 5 egresbokor! Pöszméte, ahogy Szoboszlói nagyanyám hívta.

duende írta...

nagyon finom eperrel, Lúdanyó! És a dara abszolút jó párosítás hozzá.

duende írta...

Lehet, Szepyke! :) Szofia után következel mindjárt! :))

duende írta...

Valóban az, Mian! Nagyonnagyon finom. :)

duende írta...

Látod, Raindrop, véletlenek nincsenek! :) Egyébként a pirított dara klasszikus ehez az ételhez. Horváth Ilona is írja. :)

duende írta...

:))) Nagyon szívesen, Andrea! :) Örülök hogy "homlokon csókulhattalak! :))))))

duende írta...

Ismerem Trin, ahogy írtam is, anyuéknál a hegyen 5 egresbokor van. Nekem mondjuk egresből a szörp az abszolút befutó! :) Isteni finom, szerintem a legfinomabb a szörp kategóriában. fanyar-savanykás is, édes is - mennyei üdítő!

Vannak ilyen balul elsült találkozások. Nálam is. Én a sárgaborsóval vagyok így, meg a grízgaluskával... Milyen fura. Így nagyon szeretem, sőt, a grízes tésztáért odavagyok, de levesben, sósan nem tudom megenni... Érdekes az ember, mi? :))

Javaslom neked a bulgurt hozzá, vagy a kölest, vagy a gerslit. Szerintem bármelyikkel nyerő lehet!

duende írta...

Semmi baj, Whise Lady, gyerekként én sem szerettem. Talán, mert nem jól csinálták a mártást sem hozzá. Most már nagyon imádom.
Trinnek írtam, én meg a levesbe való grízgaluskától vagyok rosszul. Tényleg. Szó szerint. Ez van. :)

Egyébként, szívesen meghívnálak egy füstölt húsos savanyú répára egyszer, mert szomszédasszonyom istenien csinálja és én tőle tanultam. Olyan finom, hogy nem lehet abbahagyni... Egyébként megvan a recept az oldalamon, savanyú répa néven, ha esetleg, mint kulináris kaland érdekelne. :))

Milyen az összhatás? Isteni! :)

Wise Lady írta...

Ettem már egy csomószor savanyú répát. Én mindent megeszek, nem vagyok finnyás, de szeretni, az más kérdés. A káposztát, babos káposztát imádom, meg is tanultam, de a répát nem tudtam megszeretni (no és a pirított darát se).
De az epresmártás az fantasztikus ötlet. El is raktározom magamnak.

erős ildikó írta...

Szia!
A pirított morzsa nem volt nálunk szokásban, de nagyon tetszik Nálad! A főtt hús mellé viszont hasonló gyümölcsmártásokat (néha meggyet, néha egrest) csinált nekünk Nagyi a gyerekkorunkban. Olyan jó, hogy eszembe juttattad! S milyen régen nem ettem főtt húst...

duende írta...

Még tíz év, Whise Lady... és megszereted. :)))) Én is így jártam. Nem szerettem. Sokáig. Most meg már jobban néha, mint a savanyú káposztát. Pedig azt is nagyon szeretem! :))

Hát, így jártunk! Én a levesbe való galuskát nem tudom megenni darából, Te pedig ezt a mártásmellévalót. :))
Sebaj. A köles is is finom hozzá, sőt, bulgurral is isteni lehet szerintem!

És köszi! :) Egyszer az anyuékat vártam haza messziről. Húslevest főztem - mert a leves nagy utazás után nagyon jól tud esni - és főtt húst akartam csinálni mártással, darával. Csak epret kaptam. Megcsináltam hát tiszta eperből. Gondoltam, ha nem ízlik nekik, legfeljebb nem eszik meg. Az apu nagyon finnyás...
Másnap felhívott az anyu. Azzal hogy "apád addig ette az epermártásodat, amíg látta". És még olyat is mondott, hogy élete legfinomabb mártása volt! :)) Pedig az apu nem szokott dícsérni. Ritka rossz évjárítú férfinép.
Szóval finom eperrel, Whise Lady.

duende írta...

Úgy látszik Napmátka, hogy ez a pirított dara helyi jelenség. Mármint foltokban. :))

Nekem az egyik legnagyobb kedvencem ez az az étel.

Kata írta...

Sorbaállok én is, mert így szeretem, ahogy leírtad:)))

duende írta...

Nem is lepődök meg, Kata! Annyi mindent egyformán csinálunk! :)

Akkor most holnap főzzek még egy nagy adaggal? :)))

Renata Kalman írta...

Iskolai konyhán volt a főtt hús, meggymártás, dara. Én már akkor is hús nélkül ettem. :)
Mama néha csinált, Ő mártás-párti volt, de Anyu soha.
Én még nem csináltam, de felidézted vele a gyerekkorom ízeit!
A dara pedig nálam numéro1.
:)

duende írta...

Renáta, lehet hogy visszakerül a menübe nálatok is? :) szerintem a gyerekek szeretnék, mert finom édes. Olyan mint az olvadt gyümölcsfagyi. :))

Névtelen írta...

Manapság dara lecserélva kölesre :-) Nagyon fincsi.

duende írta...

Azzal is isteni! :) Nagyon szeretem a kölest is!