Család kedvence


Mi azért idétlenkedünk a kertben, mert a konyhánkban villanytűzhely van meg mikrosütő, viszont rájöttünk, hogy a valódi tűzzel érintkező étel sokkal finomabb. Csak hát ezt az elődeink úgy kétmillió éven át tudták. Prométheusz elhozta a tüzet és ezzel egyebek között a konyhatechnológiát is megalapozta.

(Váncsa István: Ezeregy recept)

Ezt az ételt kedvenc anyóskámtól tanultam. Ha jól emlékszem, Ő pedig anno nagyon régen egy főzős tévéműsorból csinálta meg először. Nomen est omen - a név kötelez. Tényleg a család egyik kedvence lett. Nem is lehet kis adagban megcsinálni, csakúgy mint minden rakott ételt. Emellett nagyon kiadós és laktató is.

Hozzávalók 6 főre (egy 36-szor 22-es tepsihez):
90 dkg hús: lehet pulyka-vagy csirkemell
vagy sertéskaraj vagy tarja (ebből a legfinomabb);
50 dkg rizs,
6 nagy vöröshagyma vagy 8 közepes,
30-40 dkg gomba (elhagyható, ritkán teszek bele),
só,
őrölt bors,
őrölt koriander,
mustár,
olaj vagy zsír vagy vaj
a tetejére vagy:
4 dl tejföl,
20 dkg reszelt sajt, vagy
5 dkg vaj
6 dkg liszt
6 dl tej
20 dkg reszelt sajt
3 tojás
só.

A rizst megfőztem. A húst vékony szeletekre vágtam, kiklopfoltam, sóztam, borsoztam, mozsárban őrölt korianderrel megszórtam, mustároztam. Majd elősütöttem vaj és olívaolaj keverékén, és egy tányérra félretettem. A visszamaradt zsiradékon sóval megfonnyasztottam-pirítottam a nem túl vékony félkarikákra vágott vöröshagymát. (Ha kissé karamellizálódik, az csak jót tesz neki.) A gombát kevés sóval szintén átsütöttem-pirítottam. (Legtöbbször gomba nélkül készítem, az eredeti családi recept is gombamentes, de ősszel, ha van igazi erdei gomba, akkor kihagyhatatlan az ételből.) A tepsibe vagy jénaiba alulra kerül a sült hagymaréteg fele, erre a húsok, rá a hagyma másik fele, a gomba, végül a főtt rizsréteg. A tetejét a tejföllel megkentem, megszórtam a reszelt sajttal és előmelegített 180 fokos sütőben addig sütöttem, míg szép pirosas lett a sajt a tetején.
Másik variáció, mikor besamel kerül a tetejére: a vajon a lisztet kissé átfuttatom, majd apránként fölengedem a tejjel. Kissé sózom is. Mikor langyosra hűlt, hozzáadom a 3 jól felvert tojást és a reszelt sajtot is, és ezt öntöm a rizs tetejére.
Elméletileg kockákat lehet vágni belőle tálaláskor, nekem sosem sikerül. Mindig szétborul, no de az íze így is ugyanaz.

Legfinomabb hozzá az almakompót vagy almaszósz. Salátaidényben fejes salátával is nagyon jó, még a káposztasaláta esetleg.


Vegetáriusok készíthetik csak gombával, szerintem úgy is nagyon finom. De el tudom képzelni padlizsánnal, cukkinivel is. Csak akkor kicsit fűszeresebben készíteném.

Megjegyzések

napmátka üzenete…
Tetszik a recept, nagyon szeretem az ilyen együvé süthető dolgokat.
Gondolkodom majd, hogy elsőként milyen hússal próbáljam ki.
duende üzenete…
Remélem, ízleni fog! :-)
ZinczyKa üzenete…
Nahát, akkor most én is találtam egyezést ::)) Feldmár Andrásról éppen pár napja hallottam egy barátnőmtől.
Éhes vagyok.
duende üzenete…
Küldjek fénypostával egy adagot? :-))
Feldmár nagyon jó. Itt nálam a szellemi táplálék cím alatt találsz felmárokat, ha érdekel.
Renata üzenete…
Nagyon jó ez a mandalás írás---
Renata üzenete…
Tetszik ez a "kedvenc" jelző. Ritkán olvasok ilyet.
Nekem sajna nincs tapasztalatom.
duende üzenete…
Hogy érted, Renáta? A nekem nincs tapasztalatomat?
Sosem voltál húsevő?
Renata üzenete…
Nem ismertem a férjem anyukáját, mert meghalt mielőtt mi összekerültünk volna (részben azért, mert van köztünk jó-pár év korkülönbség)
duende üzenete…
Jaj, ne haragudj, Reni. Néha nagyon hülye tudok lenni... Nem figyeltem Rád eléggé.
Sajnálom.
Azért a fiús anyák nem mindig könnyű esetek... :-)
De nekem nagyon rendes anyósom van, asszem ez nagyobb mázli, mit egy lottó ötös! :-)))