Lebbencsleves


Vesztesnek, céltalan vándornak titulálták, amiért feladta. De nem minden vándor céltalan. Főként azok nem, akik az igazságot keresik a hagyományokon túl, a definíciókon túl. A látszaton túl. 

(Mona Lisa mosolya)





Ha a nekünk magyaroknak jobb lenne a marketingünk, ez a leves Gordon Ramsayn, Nigella Lawsonon és Jamie Oliveren át már elhíresült volna. Imádják a chorizot, ami gyakorlatilag majdnem megfeleltethető a mi füstölt parasztkolbászunknak, imádják a füstölt szalonnát, és az egyszerű, de roppant jóízű leveseket, arról nem is beszélve, hogy az olaszos tésztaételekért is odavannak, ebben a levesben pedig egészen különleges az, hogy a tésztát alaposan meg kell pirítani a zsiradékon, és ez adja többek között a jellegzetes ízét. Melyik olasz ételben van ilyen? :) Szóval pocsék a marketingünk, mert ezt a levest imádnák külföldön, meg a trendi főzős műsorokban, az tuti.

Mikor tésztát gyúrok, egy keveset félre szoktam tenni megszárítani. Kicsit vastagabbra nyújtom mint szokásos, nagyobb darabokba vágom és jól szellőző helyen hagyom teljesen megszáradni. A lebbencsleveshez ugyanis az igazi a házitészta. Csináltam már boltiból is, de a házi az igazi.

Hozzávalók 4 főre:
1 nagy fej vöröshagyma,
1 nagy gerezd fokhagyma
8 dkg lebbencstészta kisebb darabokra törve (ez bolti, száraztésztából ennyi),
30 dkg burgonya,
10 dkg szalonna,
1 evőkanál olvasztott zsír vagy olaj,
10-15 dkg szárazkolbász,
1 teáskanál pirospaprika,
1/2 mokkáskanál köménymag,
pár szál petrezselyemzöld,
1 babérlevél,
só,
1 szárított chilipaprika,
nyáron 1 kisebb paradicsom és 1/2 paprika is.

A szalonnát kis kockákra vágtam, a zsírját kisütöttem, majd kiszedtem szűrőkanállal a zsírból és félretettem. A szalonna zsírjában a tésztadarabokat kissé sózva pirítani kezdtem közepes tűzön. (Ha megsózzuk kicsit, jobban kijön az íze. A bolti tészta teljesen sótlan ugyanis) A tészta akkor jó, ha majdnem sötétbarnára pirul, ugyanis az étel ízének java részét ez adja meg. Amikor már jó volt, kiszedtem a zsírból, és félretettem, ahogy a szalonnakockákat is. A visszamaradt zsiradékon megfonyasztottam a kis kockákra vágott vörös és fokhagymát, aztán félrehúztam a tűzről és pirospaprikát kevertem hozzá, valamint visszatettem a szalonna- és tésztadarabokat is, illetve kisebb kockákra vágott burgonyát, petrezselyemzöldet, fűszereket is beletéve felöntöttem vízzel. A karikákra vágott kolbászt is hozzáadtam, kóstoltam, sóztam, aztán visszatettem a tűzre. Puhulásig főztem.

Jó sűrű levesnek kell lennie.







Vega változat: ugyan ez, csak kolbász helyett a főzés végén pici karfiolrózsákat szoktam belefőzni és zöldség-alaplével öntöm fel.

Megjegyzések