2009. január 29., csütörtök

Thai ihletésű gazdag, melengető leves

.

"Vannak emberek, akik szeretik a hatalmat,
másoknak pedig hatalmuk van szeretni."

"Mélyen magamba nézek,
és nem törődöm azzal, amit az emberek tesznek és beszélnek.
Csak a rendes dolgokkal törődöm."
 
"Minek komolyan venni az életet,
ha az élet egy képzelt kaland,
amiből sosem kerülünk ki élve."

 
"Ha reggae-t hallgatsz és nem mozogsz,
akkor te halott vagy."
 
"Isten egy küldetéssel küldött engem a földre.
Csak ő állíthat meg, az emberek sohasem."
 
"Mindig az az otthonom, ahol vagyok.
Az otthonom nem egy anyagi valóság...
az otthonom az elmémben létezik"

(Bob Marley)





A zenét Napmátkának ajánlom. Különös tekintettel a jó szövegre... Is. Meg a reggae-re is, persze. Tánc? :-)

Ma valami igazi melengetőre vágytam és folyadékra. Ami mindezt egyesíti: egy jó, tartalmas leves. (És legalább hűtőt is nulláztam.)
Úgy tűnik, a január nem csak a körkérdések hava nálam, de a nemzetközi konyháé is. :-)
Ez egy gazdag, keleti ihletésű leves. Azt nem tudom, milyen a thai konyha, vagy a kínai vagy a japán, de én bátran elneveztem thai ihletésűnek a levesemet. Nem vak ez a ló csak bátor, alapon.


Hozzávalók 4 főre:
1 kisebb-közepes cékla,
1/2 kisebb zeller,
4-5 kínaikel-levél,
1 közepes sárgarépa,
4-5 kisebb gumó csicsóka,
3-4 mogyóróhagyma vagy fél szál póréhagyma,
2-3 evőkanál olaj,
1 gerezd fokhagyma,
1 nagyobb diónyi friss gyömbér,
1 csokor petrezselyemzöld,
1 teáskanál mustármag,
1 teáskanál koriandermag,
só,
frissen őrölt bors,
3 csillagánizs,
2 evőkanálnyi balzsamecet,
2 teáskanál kristálycukor,
1 chilipaprika,
3 evőkanál szójaszósz,
1 erőleveskocka vagy 1 és 1/2 liter húsleves,
20 dkg darált hús,
3 tojás,
1 csomag üvegtészta,
2 csapott evőkanál étkezési keményítő.


Első lépcsőben a zöldségeket megtisztítottam, a kellevél és csicsóka kivételével mindent kockákra vágtam. Említett kettőt csíkokra.
Az olajon az apróra kockázott mogyoróhagymát üvegesre pároltam a szintén apróra vágott fokhagymával és gyömbérrel együtt, majd hozzáadtam a három nehezebben puhuló zöldfélét is: a zellert, a sárgarépát és a céklát. Fedő alatt 10 percig pároltam. Aztán felöntöttem vízzel és ízesítettem. Sóval, leveskockával és a fűszerekkel - a petrezselyemzöldet kivéve. A koriandert és mustármagot mozsárban megtörtem.
Míg a leves főtt, elkészítettem a többi hozzávalót. A darált húst kevés sóval és borssal, valamint egy tojással jól elkevertem. Az üvegtésztára forrásban lévő vizet öntöttem, hagytam benne úgy 5 percig, aztán leszűrtem egy tálba. A maradék tojásokból kevés olajon sóval rántottát sütöttem.
Mikor a levesben minden puha volt, hozzáadtam a csicsókát és a kelleveleket is. Ezek könnyen puhulnak. Amikor újra felforrt a leves, teáskanállal mini húsgombócokat szaggattam bele. Mikor mind a levesben úszkált, a rántottát is a levesbe tettem kis darabokra vágva. Az étkezési keményítőt nagyon kevés hideg vízben feloldottam és szintén a leveshez adtam. Még 5 percig hagytam kis lángon forrni a levest, aztán lezártam. Ezután kevertem hozzá a balzsamecetet. Ennél a levesnél is muszály szájjal főzni, mert az ízeknek egyensúlyban kell lenniük: édes-sós-csípős-savanyú ízű leves ez - tényleg lélekmelengető, ha jól sikerül. Leves, de olyan gazdag, hogy majdnem nevezhető egytálételnek is.
Az üvegtésztát és a frissen aprított petrezselyemzöldet külön tálaltam hozzá.
Kicsit bonyolultnak tűnik, de nem az. Nagyon finomra sikerült.
Vegák is elkészíthetik, húsgombóc és leveskocka nélkül is nagyon ízletes.

11 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Tánc az nem lesz, de a zenét nagyon köszönöm! Ami meg a levesed illeti, ez nem ér, ennyi nap nincs a naptárban, hogy ezt a sok finomságot mind le lehessen menteni meg megfőzni!
Nagyon tetszik, szeretem a keleti ízeket (is).

duende írta...

Szívesn! :-)

Ó, hát nem is lehet, csak ihletésül szánom.

Névtelen írta...

Mi melenget az 1 kisebb-közepes cékla, 1/2 kisebb zeller, 4-5 kínai kellevél – a maradékkal mit csináljak? – 1 közepes sárgarépa, 4-5 kisebb gumó csicsóka, … 1 csomag üvegtészta, 2 csapott evőkanál étkezési keményítő összeizélve, vagy az ember, aki tud főzni, azaz hatalmában van szeretni, melengetni? Gondolom az utóbbi. De ha a főzés vége a melengető szeretet, akkor foglalkozni kell a Másikkal akkor is, ha az épp nem rendes dolgokkal tölti az idejét. Ha nem így van, akkor nem a Másikat szereti, melengeti, hanem a Rendet. A magában lévő Rendet. Esetleg csak saját magát, amit Rendnek is képzel. De ez nem lesz melengetés. Ez a fázás elleni védekezés. A melengetni a Másikat lehet, a melengetéshez kell a Másik is. Ha nem így van elvesztem! (Amire én ezt kiizzadtam!)

erős ildikó írta...

Hát én is beleizzadtam, mire kibogóztam...:-)

duende írta...

:-))

Lucifer, biztosan van "másik"?

És el ne vessz nekem, légyszíves.
Azért furcsa egy ördög vagy... mer' az a hír járja, hogy odalenn elég meleg van. Vagy nem? :-)

Csak viccelek ám.

Névtelen írta...

Ha nincs Másik, miért főztök?

Névtelen írta...

Apámmal egyetértek, kell valaki, akinek lehet főzni. Akit melegít majd az étel, meg aki főzte :) De az a gubancos mi lehet, amit írt, azt alig értem. Remélem nem az van, hogy belegabalyodott az üvegtésztába, mert ha meg nincs mellette valaki, aki kibogozza belőle, akkor van csak nagy baj.
Moral: mindig legyen mellettünk szerető társ,amikor kibontunk egy csomag üvegtésztát. És arra is ügyeljünk, egyikünket se birkózza le a maradék kínai kel.Nagyon veszélyes tud lenni.

erős ildikó írta...

Másik.
Ha innen nézem: van, mert magamnak nem főznék (legfeljebb ritkán).
Ha onnan nézem: nincs, hiszen egy velem.
S hogy én vagyok-e? A főztöm, az van. De van, hogy csak: volt.
Na jó, abbahagyom...

duende írta...

Jó kérdés Lucifer! Mert szeretünk főzni is, enni is! Azt hiszem...

duende írta...

Zinczyka, már megint potyogtak a könnyeim. Tiz percig. Hihetetlen jó humorod van, igazi fűszer!

duende írta...

Értelek Napmátka!

(De azért jó hogy megfogadtad Zinczyka tanácsát. Az üvegtésztába gabalyodásnak nagy veszélye igy elhárult, és a kinai kel is másra fenheti a fogát.)