2009. január 7., szerda

A tél egyik finomsága, a káposzta saláta



Maya


Az élet nem lehet illúzió.
Papucsomban
ott a lábam nyoma.



A káposzta saláta szerintem az egyik legfinomabb és legegészségesebb saláta. Főleg így télen. Mindenki ismeri, úgyhogy nagy szakmai titkokat különösebben most nem fogok elárulni. De általában az egyszerűség együtt is jár a nagyszerűséggel...
Én most egy nagy fej káposztának csak a negyedét szeltem le és készítettem el. De érdemes többet is csinálni belőle, mert üvegbe téve a hűtőszekrényben két-három hétig is eláll. Ha tiszta evőeszközzel nyúlunk bele minden alkalommal, persze csak akkor.

Hozzávalók:
1 közepes fej káposzta,
1/2 diónyi vöröshagyma,
1 teáskanál köménymag,
2-3 teáskanál só,
4-5-6 teáskanál kristálycukor,
2-3 evőkanál 10%-os ecet.

A káposztát szép vékonyra leszeljük és egy nagy tálba tesszük. Belevágunk egy fél diónyi vöröshagymát is nagyon apró kockákra vágva, és rászórjuk a köménymagot is. Sózzuk is, majd forrásban lévő vízzel leöntjük. Annyi víz kell amenyni ellepi. Így a káposzta kicsit lágyabb lesz. Mikor már langyos, én le szoktam önteni a léből mert túl sok az, amit először ráöntök. Ahhoz túl sok, hogy épp akkora edénybe tudjam tenni, ami befér a hűtőbe is.
Tehát öntök le róla némi levet, aztán ízesítem: cukorral, ecettel és általában még só is kell rá. A káposztasaláta akkor lesz finom, ha a lé elég ízes, ha nem vízízű.
Kihűlés után hűtőbe teszem még fogyasztás előtt pár órára. Jót tesz neki, ha áll egy kicsit - így igazán összeérik. Sokszor járok úgy, hogy az ecetet evés előtt pótolnom kell egy picinykét, mert a káposzta magába szívja.
Ez egy időigényesebb változat, érdemes előző nap elkészíteni.

Van egy másik variációm is, a hozzávalók ugyanazok, csak sokkal gyorsabb. A káposztát a leszelés után a hagymával együtt besózom és hagyom állni fél órát. Aztán jól kinyomkodom, így kerül bele a salátalébe. Ebben az esetben is jót tesz neki, ha fogyasztás előtt egy-két órán át van lehetősége összeérni. De így el lehet készíteni a főzés kezdetekor, és mire asztalra kerülnek a finomságok, a saláta is fogyasztható.
Egy finomra sikeredett káposztasaláta teljességet és kerekséget ad olyan egyszerű ételeknek is, mint a paprikás krumpli, a rakott krumpli... és még sorolhatnám. :-)

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

A kedvenc éttermemben a kedvenc pörköltömhöz kértem káposztasalátát. Kaptam egy adag savanyú káposztát. Nem volt rossz, de nem volt káposztasaláta. Nem vesztünk össze.

duende írta...

:-)
Azért valóban a káposztasaláta más. Pörkölthöz meg különösen finom. Mármint a saláta, nem a savanyú káposzta.
Én biztos visszaküldtem volna. Elég temperamentumos fehérnép vagyok...
:-))
(Persze nem balhéztam volna, meg ilyesmi, csak szóvá tettem volna.
Na jó... néha balhézok is, de csak égbekiálltó esetben. Egyszer egy dokinak mondtam meg a magamét. Jó hangosan. És úgy becsaptam az ajtaját, hogy leesett a félfa fölött a vakolat. Régi szép idők... )

Renata Kalman írta...

Hoztam Neked egy testhezálló kérdést:
http://lettudatoskonyha.blogspot.com/2009/01/lt-tudatos-konyha-olvas-2008.html

Igazán nem lesz nehéz dolgod, vagy éppen azért, mert a bőség zavarában, nem tudsz majd választani :)

duende írta...

Köszönöm Reni, igyekszem minnél előbb reagálni a kérdésre! :-)