2009. augusztus 12., szerda

Töltött paprika - gyerekkori ízek



Ha arról kérdeznétek hogy melyik lenne az az étel, amit csomagban kérnék ha mondjuk külföldön élnék hosszú ideje - akkor az a töltött paprika lenne. Gyerekkorom jellegzetes íze, a magyar konyha egyik legfinomabb nyári étele.
Sokan félnek elkészíteni, pedig gyors és egyszerű étel. Akár kezdőknek is bátran ajánlom. Ha követik a leírást, kizárt hogy elrontsák - nagyon finom lesz a végeredmény.
Nálunk rengeteg paradicsommártás fogy a töltelékekhez, úgyhogy amit leírok az tényleg nem kis mennyiség. De azt hiszem, nem is nagyon lehet kevesebbel készíteni, mert különben miben úszkálnának és főnének meg a paprikák? :)

Hozzávalók 4 főre:
A töltelékhez:
50 dkg darált sertéshús,
8 púpos evőkanál rizs,
7-8 db szép tölteni való paprika,
1 tojás,
1 közepes fej vöröshagyma,
1-2 evőkanál olaj,
1 dl víz
só,
frissen őrölt bors.
A mártáshoz:
1 liter natúr 100/-os paradicsomlé,
1 nagyobb fémdobozos sűrített paradicsom,
1,5 liter víz,
só,
 2 púpos evőkanál liszt,
 2 evőkanál olaj,
2-3 evőkanál kristálycukor.
Plusz végy egy 5 literes nagy lábost.

A töltött paprikához szabályos formájú, vastagabb húsú paprikákat válogassunk. Ezeket könnyű betölteni és főtten sem csak héj marad belőlük.
A rizst előfőztem sós vízben de csak annyira, hogy a szemek kissé megdagadtak (10 perc). Szűrőbe öntöttem, hideg vízben átöblítettem és a darált húshoz tettem egy tálba. Míg a rizs főtt, a vöröshagymát apró kockákra vágtam és kevés sóval az olajon üvegesre pároltam.
Ezt is hozzátettem a rizshez és a húshoz, majd az egészet sóztam és borsoztam, kevés vizet adtam hozzá, majd a tojással alaposan eldolgoztam. Bátran sózzuk. Lehet kissé sós is a töltelék, mert a sok lében úgyis kifő belőle és ha nem elég sós, akkor ízetlen lesz a töltelékünk.
A paprikákat megmostam és kicsumáztam. Ezt úgy a legegyszerűbb hogy bal kézben jól megfogjuk a paprikát, a jobb kezünkkel pedig elkezdjük befelé nyomni a hüvelykujjunkkal körben a szár melletti zöld részt. Többször nyomjuk meg, mert mindig tovább reped, mígnem teljesen körbeér a repedés a magház körül. A csuma benyomódik, de könnyen kihúzható a száránál fogva. Így biztosan egészben kijön a magház és csak egészen kis lyuk lesz a paprika végén - a töltelék nem tud kijönni belőle főlés közben. A maradék magokat rázogassuk ki a paprikákból.
Mikor ez készen volt, betöltöttem a tölteléket. Ezt úgy szoktam hogy teljesen végigtöltöm, de a közepén a mutatóujjammal csinálok egy lyukat. Ez a hely pont annyi, amennyi a töltelék gyarapodása miatt kell. Így biztosan nem dagad ki a paprikákból a töltelék. (Egyébként a töltött káposztánál is ezt a módszert használom.) A képen látszik is.



Egy nagy lábosba tettem egymás mellé a kész darabokat, majd ráöntöttem a liter paradicsomlevet és annyi forróvizet, amennyi ellepte a paprikákat. Hozzákevertem még egy sűrített paradicsomot is. Sóztam, egy kanál cukrot is hozzátettem - a többit csak a végén kevertem hozzá.
Fedő alatt főztem kis lángon, forrástól számítva 25 percig.
Közben elkészítettem a világos rántást. A 25 perc elteltével a paradicsomos léből apránként hozzákevertem a rántáshoz, míg elég híg nem lett - csak ekkor öntöttem a lábosba a paprikákra. Finoman elkevertem-rázogattam és hagytam felforrni. Forrás után már csak 5 percig főztem.
A végén még kevertem hozzá 3 evőkanál cukrot, illetve kóstoltam is, hogy elég sós-e.
Vigyázat. Nekem a töltött paprika mártása édesen az igazi. Szóval kóstoljuk a végén, nem mindenki szereti igazán édesen. Szerintem viszont így a legfinomabb.
Ennyi idő alatt biztosan megfő a töltelék is, és a paprika sem fő szét teljesen.
Ha marad a töltelékből gombócokként szoktam megfőzni a paradicsom mártásban, a töltelékek mellett.
Én nem szoktam ízesíteni a paradicsommártást semmivel (babérlevél vagy zeller) ennél az ételnél, mert a paprika az ízesítője - fantasztikus ahogy belefő az íze. Végül is ez az étel jellegzetessége, ezért töltjük paprikába a tölteléket. Különben csak húsgombóc lenne paradicsom mártással - és annak egész más a karaktere.
Friss, házi fehér kenyérrel ajánlom.

12 megjegyzés:

Katy írta...

Nahát Duende ez egy igazi finom magyar éttel. Sajnos akor ettem utojárá 3 éve mikor még Apu még élt. Ö nagyon finoman késszitette. Itt sárga hoszukás paprika nincs csak a gömböjü es igy csak zöldböl készithetö. Nagyo jol megmagyaráztad és szépen is néz ki.(meghivhatál volna :-) Lehet hogy egy nap rá szánom magam, mert tudom hol talçalhato a jo recept!!!de télen. Most meleg ételt alig eszünk.
Szia

duende írta...

Még meghívhatlak! :) maradt belőle. Küldjek egy adagot fénypostával? :))

Gyorsan kész van, és egyáltalán nem bonyolult, nem is macerás - csak sokan azt hiszik, hogy hűde nehéz lehet megcsinálni. Pedig nem is. :)

Biztosan nagyon meleg van nálatok, ha nem igazán esztek főtt ételt. Itt most már azért elviselhető, az a vad kánikula végetért.

trinity írta...

Hű, de gyönyörű a tiéd.....
Én ezt nagyon elkapkodtam, de ez itt megint művészi!!!Gyönyörködöm még egy kicsit....

Unknown írta...

Nagyimnál egyik kedvenc nyári ételem volt. Hétköznap minden délben nála, vele együtt ebédeltem, s nyáron elég gyakran készített enyhén savanykás könnyed töltött paprikát. A hozzá szükséges paradicsomlevet is mindig házilag készítette és tette el télre (rengeteget, de ált. tavasz körülre elfogyott ;) ).

duende írta...

Miért kapkodtad el Trinity?! A tiéd is nagyon guszta lett! :)

duende írta...

Azt hiszem ez az étel mindenki nagy kedvence Beatbull! :)
Sajnos én nem tudok paradicsomot eltenni - bár a bolti paradicsomlékkel meg vagyok elégedve.

Wise Lady írta...

Szépséges, finomságos!

szepyke írta...

És én is imádom!:D

Palócprovence írta...

:)))
Nem vagyok egy nagy töltött paprika fan, elsősorban a paradicsom mártás részét nem kedvelem, ma mégis paradicsomos káposztát kívántam és főztem. :)
Paradicsomot eltenni csak annak éri meg, akinek rengeteg saját termesztésű paradicsoma van.

duende írta...

Köszönöm Whise Lady! :)

duende írta...

Fini is, Szepyke! :)

duende írta...

Palócprovance: :))))
Imádom a paradicsomos káposztát is.
Valóban csak annak éri meg. És szerintem a bolti paradicsomlék és sűrített paradicsomok nem is rosszak.