Halászlé

.


Pablo Neruda: Óda az angolnaleveshez

Chile
viharzó
tengerében
ott él a rózsás
congrio, e hófehérhúsú
angolna-óriás.
És a chilei
fazekakban
a parton,
ott születik belőle
a tápdús, teli, sűrű
leveske.
Behozzák a konyhára
az angolnát, lenyúzzák,
úgy hámlik le iromba bőre,
akár a kesztyű,
és azonnal
itt láthatod
a tenger e drága-fürtű
gyümölcsét, az angolna zsenge
húsát,
mezítelen,
étvágyunkat
szolgálni készen.
No most vedd
a fokhagymát,
először
csak símogasd meg,
szívj egyet dühöngő illatából,
aztán felszeletelve vesd be hagymával és paradicsommal
a levesbe,
míg csak a hagyma
nem pirul aranyosra.
S miközben
így párolódnak
a gőzben a királyi garnélarákok,
s már mikor éppen,
betelni készen,
az ízek összefőnek
a lében,
melyben az óceáni dedvek
s a hagyma fényén átszűrődő
tiszta víz keverednek,
akkor merüljön el benne az angolna dicsőséggel,
hogy a fezékben
zsugorodva
magát olajjal teleszíjja.
Most már csak egy kell,
hogy az egészbe loccsanjon némi tejfel
mint egy tártkelyhű rózsa,
és lassu tűzön
főjjön a drága,
míg a levesben
forrón kibomlik
Chílének minden aromája,
és asztalodra
kerül, frissiben egyesítve,
a föld s a tenger
ezernyi íze,
hogy e ritka fogásban
a mennyeket megismered.

                                                            (Somlyó György fordítása)





Tegnap levest kívántam. És a halat is kívántam. Egyértelmű volt: halászlére vágyom.
Szerencsére a piacon kaptam friss pontyot is hozzá. Ha tehetjük, bográcsban főzzük, úgy az igazi. És halászlénél ezt komolyan is gondolom. A tűzhely, a zárt konyha nem igazán illik hozzá...


Hozzávalók 4 főre:

1 vagy pontyfej (kb. 50 dkg),
1 darab pontytörzs (kb. 70 dkg),
1 pontyuszony,
2 paradicsom,
1 paprika,
1 cseresznyepaprika,
2 nagy fej vöröshagyma (30-40 dkg),
2-3 teáskanál pirospaprika,
só,
1 teáskanál ételízesítő.

Ez egy egyszerű kis halászlé, mert csak ponty van benne. Tudom, az az igazi, mikor többféle halból készül. Sajnos, nincs horgász ismerősöm...

A halat alaposan megtisztítottam. A pikkelyeket eltávolítottam, a törzsdarabot lefiléztem, a fejből kivettem a szemeket és a keserűfogat. 
A keserűfog a hal szájában, a garatban található rombusz alakú rózsaszínes porc. A szájpadlás húsa valószínűleg takarja mert alatta helyezkedik el, a két kopoltyú között. Eltávolítani úgy lehet, hogy hosszában elvágjuk a fejet, mert úgy már hozzáférünk. Aztán egy késsel alányúlva kipattintjuk.
Megkeserítheti ez ételünket, illetve kissé kellemetlen szagot is kölcsönözhet neki, úgyhogy jobb ha kivesszük.


A két halfilét szeletekre vágtam, besóztam és hűtőbe tettem. A vöröshagymát szeletekre vágtam, a paradicsomot, paprikát szintén és a halfejjel, farokkal és gerinccel együtt föltettem főni. Sóztam, ételízesítőt adtam hozzá. Jó 2 órát főztem. Ha nagyon száraz lenne a ponty, akkor 2-3 evőkanálnyi olajat is tegyünk a lébe. Az én pontyom ilyen volt, muszáj volt zsiradékot is tennem a fazékba.
Két óra főlés után levettem a tűzről. A haldarabokat kivettem belőle és hagytam hogy hűljön annyira, hogy hozzáférhessek. A fejből kiszedegettem a húsokat, a gerincről szintén leszedtem amennyi maradt rajta a filézés után.
A kiszedett húsdarabokat aztán lével együtt turmixba tettem és alaposan pürésítettem. Az összes lével így jártam el. Mikor készen volt a sima alaplé újra fölforraltam, pirospaprikát is tettem bele. Mikor forrt, a halszeleteket is beleengedtem a lébe és forraltam kis lángon még 10 percig.
Forrón, friss kenyérrel, erős paprikával tálaltam.

Megjegyzések

Sofia üzenete…
Nagyon szép:) (nem a halászlé, de az is)
Wise Lady üzenete…
A halászléfőzés igazi férfimunka szerintem :D A halpucolás pedig pláne! Nem is főzök sose, inkább keresek egy halászléfőző pasit :D
Én szegedi módra szeretem, de a bajait is ismerem rokonság okán, az is finom, de másképp.
A tiédből is ennék szívesen, mert egyik kedvencem.
duende üzenete…
Köszönöm Sofia! :)
duende üzenete…
Ha tudsz ilyet Whise Lady, bemutathatnád... :))

Köszi! Finom volt, de nem az a nagyon-nagyon finom. A halászlét szerintem tanulni kéne olyasvalakitől, aki régóta késziti, és nagyon jól. Én nem sokszor főztem még, de tegnap nagyon megkivántam, hát megcsináltam.
Hiba... Tényleg kéne egy egy pasi hozzá... :))))
IZs üzenete…
A halászlé ugyanolyan, mint a lecsó és a rakott krumpli, mindenki másképp csinálja. A nálunk szokásos a egy ponton tér el ( na jó kettőn) a tiedtől: paradicsom és zöldpaprika helyett örült bors, és alaplébe valamilyen más hal is kerül, jó bele az egész keszeg vagy a kárász és akár az afrikai harcsa csontváza- feje. Ja és nincs nem kiváló halászlé, csak nem elég éhes kosztos
duende üzenete…
IZs, köszi, megnyugtattál! :))
Egyébként kedvenc férjem 4 !!! tányérral evett belőle úgy első nekifutásra - szóval annyira rossz nem lehetett. :))
trinity üzenete…
Egyszerű háziasszony:DDD
Én ezt már neked el nem hiszem, soha...Tudod? :)))

Na, erre az ételre is hozzád megyek, azt hiszem, ez az, aminek képtelen vagyok nekiállni, de azért megenném!!!
duende üzenete…
Miért Trinity, nem az vagyok? :)
Dehogynem.

Egyébként nem bonyolult, csak annak tűnik... :)
De bármikor szívesen várnálak vele! :)
lorien üzenete…
A keserűfog csak egy városi legenda, teljesen fölösleges kivenni. Talán csak az enyhén sárgás színe miatt tartják keserűnek, de nem az! Benne lehet hagyni nyugodtan, mint ahogy a szemét is :)
duende üzenete…
Tudom hogy sokan legendának tarják, Lorien. A helyzet azonban az, hogy én készítettem már halászlét így is, úgy is. Sajnos vagy szerencsémre olyan orrom van, mint egy vadászkutyának és az ízlelésem is nagyon jó. Bármikor lefőzök itthon akár egy sokfűszeres, azelőtt sosem kóstolt és ismert ételt is.

A lényeg az, hogy én érzem a leves illatán is, és az ízén is, ha benne marad a keserűfog.
Nem mindenki érzi - az ne vegye ki. Én nagyon érzékeny vagyok a szagokra, ízekre, ezért kiveszem. van különbség - én érzem.

Tudom hogy a szemét sem kell kivenni, de valahogy zavar ha bennmarad. Úgyhogy én azt is kiveszem.
Tomi üzenete…
Kedves Lányok!
A hal keserűfoga egy porcképződmény, garatfog, és mint az ilyenek, ízetlen. Viszont ha legközelebb amikor az ember halat pucol, kérd meg, hogy lassan csinálja, hadd lehessen patologizálni :-)
A halak mája közvetlenül a koponya mögött van, és az epéjük a máj felső lebenyénél, kicsit mégfeljebb.... a belek kiszedésénél elég könnyű megnyomni, így elszínezheti a húst is. Viszont pl. a tengeri süllő ízén ez cseppet sem ront, főleg ha apróra vágott hagymába, olívában, és rendes szárítottfűszer keverékbe van pácolva minimum fél napra a frigóban.
Szóval nem kis porcbigyókra kell vadászni, hanem az epére figyelni. Ja, és halat vagy horogról/hálóból, vagy jégről, még reggel kell szerezni :-)
duende üzenete…
Köszi Tomi!
Ez korrekt volt! :)

Már csak egy horgászt kéne találni, akit meg lehet figyelni halpucolás közben... :))