2009. november 28., szombat

Gombabundában sült hús



A farkasok galamboknak álcázzák magukat. A galambok pedig farkasgúnyát kénytelenek ölteni - különben megennék őket.

Pocsék hely időnként a szamszára.
(duende)

Itt van a pereszkék időszaka. Nagyon szeretem ezeket a késő őszi gombákat. Roppanós húsúak, és nagyon ízletesek, fűszeresek. Létezik lila pereszke, szürke pereszke és lilatönkű pereszke. Ezek a gombák gyakorlatilag bárminek alkalmasak: levesnek, sütve, ragunak, rántva, stb.
A mai ebédünk lilatönkű pereszkéből készült. Nem vettem sokat, csak 20 dekát. Gondoltam, vagy leves lesz belőle, vagy csak valamilyen raguba kerül. Aztán egy harmadik variáció született.Először egy sűrű palacsintatésztát akartam készíteni, végül a mézesmázas csirke tésztájába kevertem. Irtó ropogós lett! De sűrű palacsintatésztával is tökéletes, akkor puhább bundát kapunk végeredményül.

Hozzávalók 4 főre:

60-80 dkg sertéskaraj (csont nélkül és étvágy szerint),
20 dkg erdei gomba,
1 bögre liszt (2,5 dl),
1/2 bögre étkezési keményítő,
1 csapott teáskanál sütőpor,
só,
frissen őrölt bors,
1 csokor petrezselyemzöld,
pár szál friss kakukkfűág vagy szárított kakukkfű,
1 nagyobb dió nagyságú vöröshagyma,
1 gerezd fokhagyma,
1 evőkanál olaj,
kb. 2 dl hidegvíz.
Plussz bő olaj a sütéshez.

A gombát mosás után robotgépbe tettem és durvára daráltam. Lehet késsel is kisebb darabokra is vágni. Olajon a nagyon apró kockákra vágott vöröshagymát sóval üvegedésig pároltam, majd hozzáadtam az aprított gombát is, az összes fűszerrel együtt. Zsírjára sütöttem. (Én tettem bele fekete tölcsérgombát is, mert nagyon jó fűszergomba és van szárítva belőle itthon bőven.)
Míg sült, a húst vékony szeletekre vágtam, kiklopfoltam és besóztam. Egy tálba tettem a lisztet, étkezési keményítőt, sütőport, sót, a gombamasszát és vízzel sűrű palacsintatészta állagúra kevertem.
A húst először lisztbe, majd ebbe a masszába mártottam és bő olajban közepes tűzön megsütöttem.
Burgonyapürével tálaltam, és savanyúsággal.
Kiválóan működik a recept termesztett laskagombával vagy csiperkével is. Illetve pulyka- vagy csirkemellből is.

8 megjegyzés:

trinity írta...

Sosem jutna eszembe....Pedig tökéletes!!! Köszi az ötletet!!

duende írta...

Szívesen! :)

Névtelen írta...

Úgy vagyok, mint a viccben a paraszt bácsi, aki felül a repülöre:
Na, ezt nem gondoltam volna! :))))
Csuda klassz!

sedith írta...

Hát igen, mindkét előttem szólót idézhetném!:)
Hamarosan kipróbálom. A férjem imádni fog érte. (Engem!;):P) Én viszont neked leszek hálás!:) De ezt már úgyis tudod. Annyi mindent tanultam már tőled!!!
És köszönöm a fotódicséreteket, tőled ez igazán megtiszteltetés. Igyekszem, bár nem mindig sikerülnek, ahoygan szeretném. Azért érdekes hogy csak épp egy picit néztem bele a masina könyvébe és máris sikerült egy pindurkát javítani. Jaj, és természetesen, nem átallom elővenni az állványt is. Azért messze vagyok még attól, hogy nagyon elégedett legyek.
Te mivel dolgozol utólag a képeken, photoshoppal?

(Sajnálom a mailes kellemetlenségeket, elhiszem, hoyg nagyon bosszantó tud lenni!

duende írta...

KÖSZI aNCSIKA, TÉNYLEG EGYSZERŰ ÉS FINOM! :)

duende írta...

Köszönöm Sedith! :)

Ó, szívesen, tényleg sokkal jobbak most a képeid.
Én nem fotózok állványról, nekem nincs. Csak simán kézből.
De a gépet tényleg érdemes megtanulni használni.

Három fotószerkesztőt is használok.
A PhotoFiltre-t, a Picassa-t és a PhotoScape-t. Mindhárom ingyenes és magyar nyelvű.

Ne is mondd. Még mindig nem működik. K....a elegem van belőlük.
Törlöm a fiókot, holnap. Le vannak ők is sz@rva. Ez azért tényleg durva... Lassan egy hete nem működik és még annyit se válaszoltak hogy bakfitty. :(

Wise Lady írta...

Ez nagyon érdekes ötlet!

duende írta...

Köszi Whise Lady! :)