2009. november 3., kedd

Birsalmasajt


Az ember mindig irányul valami felé vagy rendeltetett valamire, ami nem önmaga, hanem az értelem, amelyet betölt, vagy egy másik emberi lét, amellyel találkozik.

(Viktor E. Frankl)





Nem gondoltam, hogy idén készítek birsalmasajtot. De szombat délelőtti kirándulásunk alkalmával találkoztunk egy fácskával, aki igen szívélyesen felajánlotta gyümölcseit. Nagyon örültem, mert a birssel úgy vagyok mint a bodzával: nem tudom megunni. Imádom. Mind az ízét, mind az illatát.
Három nagy táskával hoztam haza. Sok volt benne rohadásnak indult is, ezért muszály volt gyorsan feldolgozni. Hét ilyen szépséges sajtom lett, és még maradt az almából is.
Tavaly előtt lekvárt főztem belőle, nagyon szeretem azt is. Csak most nem volt itthon almám, mert azt felesben szoktam készíteni. A birsnek nagyon magas a pektin - zselésítő anyag - tartalma, így lekvár esetén keverni szoktam sima almával. Nem kell sokáig főzni a lekvárt (ez nagy előnye) és nagyon finom.

Hozzávalók a birsalmasajthoz:


ahány kg a tiszta gyümölcshús,
annyiszor 80 dkg kristálycukor, és
mehet bele hámozott mandula,
vagy mogyoró vagy dió is.




Én most natúran készítettem. A birseket átválogattam és a gyanús szemeket tettem félre sajtnak. A rothadásfoltokat kivágtam, majd alaposan megmostam az almákat. Ezután daraboltam úgy, hogy a magházakat kivágtam. Föltettem főni egy nagy fazékba. Forrás után 10 percig főztem még, majd egy szűrőlapáttal kiszedtem az almadarabokat. Hagytam hűlni, aztán a héjakat levágtam. Igazából nem kéne, rajta is maradhat. De akkor főzzük kicsit tovább a vízben, mondjuk 20 percig. Mikor ezzel megvoltam, a konyhai robotgépemmel alaposan átdaráltam. Lemértem és egy nagy lábasba tettem. Kimértem hozzá a cukrot is, de még nem tettem a gyümölcshöz.
Előbb nagy lángon és folyamatosan kevergetve főztem 15 percig forrás után. Vigyázat! Úgy pöfög, mint Vulkano, úgyhogy húzzunk mindkét kézre konyhai fogókesztyűt. Azért mindkettőre, mert a keverés elég fáradságos művelet - biztosan cserélgetni fogjuk a kezeinket. Én legalábbis egyszerre gyúrtam mindkettőre...
Negyedóra erős főzés után kevertem bele a cukrot. (Én egy kevés citromlét is tettem hozzá, bevallom.) Itt cigiszünetet tartottam, mert erőt kellett gyűjtenem... A cukorral együtt ismét forrás után nagy lángon ismét 15 percig főztem. (Ha tenni akarunk bele diót vagy mandulát vagy mogyorót, azt most keverjük bele. Vagyis egészen a végén, mikor már nem főzzük.)
Gyorsan előszedtem a kis levesestálakat és kivizezés után mertem is bele a kész sajtot. Hihetetlenül gyorsan köt, szóval gyorsan kell dolgozni vele.
Ez már este volt. Másnap reggel kiborítottam a sajtokat sütőpapírra. Úgy könnyebb, ha egy nagyon vékony pengéjű késsel körbevágjuk a szélénél. De ki is lehet bélelni folpackkal a formákat.
Két-három hétig állandóan forgatni kell őket, hogy mindenütt kérget kapjon. Ha ez megtörténik, folpackba csomagolva egész télen eláll a spájzpolcon.
Fantasztikus csemege akár így önmagában is. De süteményekben is nagyon jól hasznosítható.



A birsalma mint gyógynövény kitűnő szer hasmenés ellen. Gyulladáscsökkentő is: mind a gyomornál, a belek esetében, mind az ízületeknél. Érdemes gyümölcscentrifugázott levét fogyasztani kúraszerűen ha gyulladás van a szervezetünkben. (A legrövidebb kúra minden esetben 3 hét.)
Magas a C vitamin tartalma. Tartalmaz még A vitamint, kálciumot, foszfort, vasat, káliumot.

18 megjegyzés:

Belly írta...

Én nagyon szeretem a birsalmát,de szerencsétlenségemre nem termeszt senki itt,de még kapni sem lehet.Nagyon guszta a sajtod!

duende írta...

Köszönöm Belly! :)
És az tényleg nagy pech! Nálunk szerencsére sok fa van.

Ági, aki főz írta...

Tényleg nagyon szép lett! Én is már hetek óta keresem a birsalmát, most SZabadkáról hoztam egy nagy zacskóval, szép lassan elhasználom.

Wise Lady írta...

Csoda helyes kis sajtjaid lettek.

trinity írta...

Én sem láttam semerre...
Gyerekkoromban volt a kertünkben, termett is bőven, de már rég kipusztult...Akkoriban anyu rengeteg sajtot főzött belőle, sok dióval...Isteni!!!

Névtelen írta...

Szép lett; gyönyörü! Imádnivaló! Az enyém is itt figyel a kamrában, de vészesen fogyatkozik! :)aa

Csibe írta...

Milyen szép lett!
Nálunk is nehéz hozzájutni.

Palócprovence írta...

Az enyém már megszáradt a szekrény tetején! Hasonlóan készítem...

Méhn Niki írta...

Egyszer nekiveselkedtem én is, de befuccsoltam... :( nem dermedt meg, pedig mindent a leírtak alapján csináltam. Azóta nem mertem mégegyszer neki állni. Pedig immádom! Guszta lett ezekkel a mandula szemekkel! :)

duende írta...

Ági, jöhetett volna veled egy fácska is, igaz? :)

duende írta...

Köszönöm Whise Lady! :)

duende írta...

Az ám, Trin! :)

duende írta...

Köszi Ancsika! Lakatot rá! :))

duende írta...

Köszönöm Csibe. Én sem reméltem, és az ölembe pottynat... :)

duende írta...

Láttam, Palócprovance! :)

duende írta...

Köszönöm, Niki! Nem is sejtem, mi lehetett a baj. Azt tudom, hogy a héját rajta kell hagyni, mert abban van a legtöbb pektin.

ágota írta...

Szép, olyan mintha a Nap felszínéről
készült volna felvétel.

duende írta...

Olzka: :)