2009. november 17., kedd

Zsályás csirkemáj


Rálátásunk a valóságra olyan, mint egy térkép, melynek segítségével igyekszünk eligazodni az élet területén. Életük delén az emberek rendszerint fölhagynak térképük rajzolásával. Úgy érzik, térképük teljes, világnézetük helyes (sőt: szent és sérthetetlen), és semmi szükségük nincsen újabb értesülésekre. Mintha kifáradtak volna. Csak viszonylag kevés ember elég szerencsés ahhoz, hogy élete végéig folytassa a valóság titkainak feltérképezését, hogy a világ és az igazság megértését újra és újra felülvizsgálja, térképét nagyobbítsa, vonalait finomítsa, egy-egy vonalat újrarajzoljon. A térképezés legnagyobb problémája nem az, hogy a semmiből kell kezdeni, hanem az, hogy állandóan felül kell vizsgálni a munkát. Maga a világ állandóan változik. 

(M. Scott Peck) 




Már vagy két hete májas ételre fájt a fogam... Úgyhogy ma sort kerítettem rá. Finom, gyors, egyszerű.

Hozzávalók 4 főre:

80-90 dkg csirkemáj,
30 dkg szalonna vékonyra szelve,
2-3 közepes fej vöröshagyma,
só, frissen őrölt bors,
1 csapott teáskanálnyi szárított zsálya,
1 mokkáskanálnyi frissen tört koriandermag,
1 mokkáskanálnyi vegeta vagy ha van akkor hús- vagy csontlé,
liszt, 4-5 evőkanálnyi olívaolaj.

A májat megtisztítottam a szívtől - cicóka lelkesen meg is ette. :)
Aztán a májat lebenyeire vágtam csak és befűszereztem egy tálban: sót, borsot, koriandert és zsályát tettem rá egy kevés olívaolajjal egyetemben. Hagytam picit állni. Közben megtisztítottam és félkarikákra vágtam - nem túl vékonyan - a vöröshagymát.
Egy serpenyőben 3-4 evőkanálnyi olívaolajon kisütöttem szép piros-ropogósra a szalonnaszeleteket. Félre tettem, majd a májat lisztbe forgatva pirosra-ropogósra sütöttem. Szigorúan fedő alatt végzendő művelet, mert irtó nagyokat tud durrogni és szanaszét fröcsköli a forró olajat. Szóval fedő alatt, közepes lángon, 3-4 perc elég is egy-egy oldalának.
Aztán a visszamaradt zsiradékban (ha nagyon eltűnne, pótoljuk olajjal) erős tűzön megsütöttem a belisztezett hagymakarikákat is. Ezt is félretettem egy tányérra. A serpenyőbe aztán visszatettem a májdarabokat és felengedtem vízzel. Kevés vegetát adtam hozzá - csontlével finomabb - és jól összeforraltam. Legyen egy kis szaftja, ez a lényeg.
Tálaláskor a májat egy nagy tálra tettem, rá a szalonnaszeleteket, erre pedig a sült hagymakarikákat.
Sima tört krumplival ettük.
Az ételhez remekül illik egyébként a rozmaring is. De nem együtt a zsályával. Vagy ezzel, vagy azzal fűszerezzük - mindkettővel nagyon-nagyon finom.

21 megjegyzés:

Wise Lady írta...

Á, itt van a máj! Legközelebb ide jövök ebédelni.

erős ildikó írta...

Én ritkán eszem belsőséget, de ez remekül fest, biztosan szívesen kóstolnám!:)

nokedli írta...

tényleg nagyon jól hangzik, én is kedvet kaptam hozzá. a májhoz sztem is csak sima krumpli passzol;-)

trinity írta...

Csirkemáj jöhet minden mennyiségben. A zsályát meg imádom..Megyek ebédre!!:))

"saját levében" írta...

A Pastraiban ettem zsályás csirkemájat, tejszínes mártásban adták szélesmetéltes fészekben!...

"saját levében" írta...

Pastrami, bocs.

duende írta...

Bármikor szívesen látlak, Whise Lady! :) Sőtebb, egyszer élőben is szívesen látnálak! :)

duende írta...

Napmátka, isteni finom volt, szerintem Neked is ízlett volna!

duende írta...

Nokedli, akkor jó étvágyat majd hozzá!

duende írta...

Gyere csak Trinity, de egyszer már igaziból is! :)

duende írta...

Úgy sem rossz, Saját levében. Gondolkodtam, hogy betejszínezzem-e, de nem igazán vagyunk oda a tejszínes dolgokért. Egyszer-egyszer igen, de ritkán inkább. A töltött káposztát, székelykáposztát is tejföl nélkül esszük. :)

Felhőlány írta...

Az egyetlen belsőség amit megeszek az a csirkemáj! A rozmaringról és a zsályáról meg nem is beszélek... :)) Finom... :))

L.Krisztina írta...

Rengetem zsályám van , jókor jött ez a recept. Hát a fejléc meg valami tüneményes ::))))))))))))

Kata írta...

Számomra a szalonna tette különlegessé, azt nem szoktam hozzátenni, csak ha sütőben sütöm, felvettem a hosszú listámra az ételt!

Az új fejléced nagyon klassz, meg a felálló ormányú elefánt is a jobb szélén:)

erős ildikó írta...

Klassz a fejléc, de mit szól hozzá Kókusz?! Remélem, megsértődött..:)

duende írta...

Felhőlány: :)

duende írta...

Köszi kriszti! :)
Ajánlanék még egy receptet neked:
cipolle al balsamico - lilahagyma balzsamecetben. Az előételeknél keresd, ha az a fránya kereső így nem adná ki. Isteni.

duende írta...

Örülök hogy tetszik Kata! :)
Étel is, fejléc is, elefáni is. :)

duende írta...

Napmátka, még nem látta szerencsére... :))
Az a baj, hogy Kókusznak nincs ilyen helyre télapósapekja. Meg különben is, ébren lehetetlen fotózni. Folyton kislattyog a képből. :(

trinity írta...

Én is épp azon filóztam, hogy Kókusz mit szól:))) Helyes a macsek!!!

L.Krisztina írta...

Megtaláltam és ki is próbáltam, HŰ nagyon bejött. Bár csak nagy hagymáim voltak így vastagabb szeletekre vágtam mondjuk nem volt a kaja fotogén, de az íze az nagyon ott volt:))
Köszönöm !!!!
Vasárnap is bevetem a vendégeknek:))))