Diós-mákos foszlós kalács



Tanítványkodásom kezdetén don Juan felvázolta a látás fogalmát, mint azt a sajátos képességet, ami - ha az ember kifejleszti - lehetővé teszi a dolgok végső természetének az érzékelését.
Kapcsolatunk évei során arra a véleményre jutottam, a látás alatt a dolgok ösztönös megragadását érti, illetve azt a képességet, hogy egyszerre és egészében megértsünk valamit; vagy még inkább azt a tehetséget, hogy átlássuk az emberek közötti kölcsönhatásokat, és észrevegyük, miként alakulnak át a szándékok és az indítékok.

(Castaneda: Mesék az erőről)






Ez is egy jó régi kép, van már vagy másfél éves. Szomszédasszonyomnál készült a hegyen.
A foszlós kalács tésztájával szoktam sütni, és a bejglijéhez hasonló töltelékkel, csak kevesebbel. Háromba veszem a tésztát, mindhármat téglalapra és vékonyra nyújtom kelés után, majd megkenem a töltelékekkel és feltekertem hosszában. A három hosszú töltött szálat szoktam aztán befonni.

Ha jól rémlik, 60 dkg liszt, 3 dkg élesztő, csipet só, 10 dkg porcukor megy a tésztába, és 10 dkg vaj no meg annyi langyos tej, amennyit felvesz a liszt: ez kábé 2 decinyi. Lágy, szépen dagasztható tésztája legyen. Ezt dolgozom össze és hagyom kelni.
A töltelékbe pedig 10 dkg mák, 20 dkg dió. Természetesen, ha két mákos fonatot készítünk, akkor fordítva: 20 dkg mák és 10 dkg dió. Mindkettőt kevés forrásban lévő tejbe teszem (ledarálva persze) ízlés szerint porcukorral (kb. 10 dkg), vaníliás cukorral, reszelt citromhéjjal, mazsolával. Úgy hogy jó krémes, kenhető massza legyen.
Mikor kész a fonat, kivajazott tepsibe teszem, a tetejét tojással megkenem és még hagyom 20 percig kelni. Háromnegyedes lángon sütöm készre.

Azért is kerestem elő, mert már piknik-szezon van, hegyimunka-szezon, kiránduló-szezon, szóval ez a kalács kiváló ilyen alkalmakra is.



*

Megjegyzések

Limara üzenete…
Gyönyörű! :))
napmátka üzenete…
Íme Duende, aki állítólag nem is szeret sütni!
Csodaszép a kivitelezése is, s hát még milyen finom lehet...
A bevezetőd is nagyon tetszett a látás valódi mibenlétéről.
Palócprovence üzenete…
Csodaszép! És milyen lenne, ha szeretnél sütni?! :))
duende üzenete…
Köszönö Limara! :)
duende üzenete…
:))

Lehet hogy a végén megszeretem a sütést... :)))

Igen, nekem is tetszik. Castaneda-fun vagyok. A könyvei már a saláta állagot érték el...
duende üzenete…
Köszi Palócprovance!
Háá, izé... nem tudom. :))))
trinity üzenete…
Gyönyörű kalács!!
Mondd, miért is nem szeretsz Te sütni-hiszi a piszi:)
duende üzenete…
Köszi Trin! .)

Nem tudom. Nincs igazán türelmem hozzá. Az egyszerű dolgokat (most már) megcsinálom, de a bonyolultabb, időigényesebb sütikre sajnálom az időt.